کد خبر 204682
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷

در گفتگوی اقبال شاکری با «حیات» مطرح شد؛

راهکارهای پیشنهادی مجلس برای تبدیل وضعیت ایثارگران/ همکاری کمیسیون عمران و بنیاد شهید در رفع دغدغه مسکن جامعه ایثارگری

راهکارهای پیشنهادی مجلس برای تبدیل وضعیت ایثارگران/ همکاری کمیسیون عمران و بنیاد شهید در رفع دغدغه مسکن جامعه ایثارگری

نائب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیسیون عمران با همکاری بنیاد شهید برای رفع دغدغه مسکن اقدام لازم در دستور کار قرار گرفت، گفت: رسیدگی به تبدیل وضعیت ایثارگران یکی از دغدغه‌های جدی جامعه هدف بنیاد شهید است که برای رفع آن راهکارهای سه گانه‌ای را پیشنهاد داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ با گذشت 35 سال از جنگ تحمیلی، جامعه ایثارگری هنوز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که رفع این دغدغه‌ها از اقداماتی است که دولت و مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌های بنیاد شهید می‌توانند، آن‌ها را مرتفع کنند. از مطالبات عمده خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران می‌توان به موضوعاتی از قبیل درمان، مسکن، خودرو و تبدیل وضعیت ایثارگران اشاره کرد. از این رو برای رفع این مشکلات و ایجاد راهکاری موثر با اقبال شاکری نائب رئیس فراکسیون ایثارگران و نماینده مردم تهران در مجلس به گفتگو نشستیم که مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

حیات: با توجه به اینکه امروزه بحث واردات خودروهای خارجی برای جانبازان داغ است، اما متاسفانه واردات خودرو در این حوزه همچنان بلاتکلیف است. چرا در این خصوص، قانون جامع نگر نبوده، آیا مجلس اهتمامی برای رفع آن دارد؟

اقبال شاکری: در جلسه‌ای که با حضور قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد، نحوه به سرانجام رسیدن آن، نحوه اجرای قانون و همچنین راهکارهای رفع ضعف های موجود در دستوالعمل ها در خصوص واردات خودرو ویژه جانبازان مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

تدوین کامل و جامع قانون، نحوه تخصیص ارائه خودروهای وارداتی به جانبازان، سهم واگذاری خودروهای وارداتی به ایثارگران، از مسائل مهمی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در موضوعات مطرح شده ابهاماتی وجود دارد که به منظور رفع آنها مکاتباتی را با بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته ایم.

با توجه به پیگیری و گلایه‌مندی جانبازان، نیاز است که با دولت و بنیاد شهید جلسات بیشتری برگزار شود تا این اطمینان حاصل گردد که اقدامات در حال انجام است. هنوز جواب دقیقی به جانبازان داده نشده بر همین اساس نیاز است تا مجلس شورای اسلامی و فراکسیون‌های ایثارگران و شاهد با دقت بیشتری این مسئله را مورد توجه قرار داده و اطمینان خاطر از چگونگی تدوین دستورالعملها و نحوه تخصیص آن حاصل نمایند.

حیات: با توجه به اینکه هنوز تبدیل وضعیت برخی از ایثارگران به نتیجه نرسیده و یا برخی از ایثارگران شامل این قانون نشده‌اند، آیا راهکاری برای ثبات وضعیت شغلی آنان در نظر گرفته شده؟ همچنین در حوزه مسکن و درمان نیز ضعف هایی در جامعه ایثارگری به چشم می خورد، راهکار مجلس برای رفع این نیازها چیست؟

اقبال شاکری: در هفته‌های اخیر از طریق فراکسیون‌ها و همچنین با پیگیری اقایان احمد امیرآبادی فراهانی و حسن نوروزی در صحن علنی مجلس به سرانجام رسیدن تبدیل وضعیت ایثارگران 1401 ، تا سه ماه اخیر مطالبه شد.

از طرفی از طریق کمیسیون اجتماعی، به سرانجام رسیدن سامانه ساماندهی کارکنان دولت را پیگیری کرده‌ایم، که در طرح مذکور یک بند به ایثارگران اختصاص یافته که نزدیکترین اتفاق برای ثبات شغلی ایثارگران در آن رخ خواهد داد. لذا لازم است که قبل از ارائه برنامه هفتم توسعه، این اتفاق با پیگیری فراکسیون‌ها میسر شود. ما از طریق همکارانمان در کمیسیون اجتماعی خواستار این موضوع هستیم تا موارد اعلام شده را مورد توجه قرار دهند. 

همچنین در صورتیکه دولت در بودجه اصلاحیه‌ دهد ما تقاضای خود را برای تعیین تکلیف شغلی ایثارگران، در این اصلاحیه اضافه خواهیم کرد.

باتوجه به اینکه تعداد کمی از ایثارگران هنوز بلاتکلیف هستند، از مهمترین و آخرین اقدام برای ایثارگران این است که اگر نتوانیم دو راه حل اعلام شده را عملی نمایم از طریق یک طرح دو فوریتی تبدیل وضعیت و یا ساماندهی ثبات شغلی ایثارگران را به صحن علنی مجلس ارائه خواهیم داد. بنابراین ایثارگران باید منتظر سه راهکار مجلس و دولت باشند ابتدا؛ ساماندهی کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی، دوم از طریق اصلاحیه بودجه توسط دولت، سوم از طریق ارائه طرح دو فوریتی که به صحن علنی ارائه خواهد شد. لذا با توجه به اینکه این موضوع برای آخرین بار در کشور اتفاق خواهد افتاد امیدواریم با همکاری دولت و مجلس میسر شود.

همچنین مسکن یکی از دغدغه های مهم جامعه ایثارگری است که می بایست برای آن برنامه مدونی را در نظر گرفت. لذا بنیاد شهید باید در برنامه‌های بعدی خود جلساتی را با فراکسیون‌ها و کمیسیون عمران در دستور کار داشته باشد تا موضوع مسکن ایثارگران را بار دیگر مرور کند. بنده به عنوان نائب رئیس فراکسیون و عضو کمیسیون عمران آمادگی رسیدگی و بازدید از پروژه های در حال اجرا را دارم. 

باید فاصله بین عرضه و تقاضا را بررسی کنیم تا بدانیم پروژه های عرضه شده در چه مرحله ای هستند. گاها به برخی ها زمین واگذار شده اما هنوز ساخت مسکن شروع نشده و یا آماده سازی و فوندانسیون در دستور کار است. با توجه به این بررسی ها باید دید که آیا در بودجه 1403 منبع خاصی در این خصوص پیش بینی شده است یا خیر؟

در حوزه مسکن های حمایتی که سازمان های خدمات رسان را پوشش می دهد بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز مد نظر قرار گرفته شده است. برای رفع معضل مسکن جامعه ایثارگری می بایست از ظرفیت های نهضت ملی مسکن به درستی بهره برد و آسانترین راهکار را در این حوزه در نظر داشت. لذا از پایگاه خبری حیات این تقاضا را داریم تا پیگیری رسانه ای لازم برای به سرانجام رسیدن این موضوع را داشته باشد.

در حوزه درمان نیز گلایه مندی‌های زیادی به گوش می‌رسد. در نشستی که با حضور ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد بر موضوع نابرابری سطح ارائه خدمات در شهرستان‌ها با مراکز استانها و تهران و فاصله ای زیاد ارائه  این خدمات، تاکید شد.

یک سوال اینجا مطرح است و آن اینکه رسیدگی به وضعیت درمانی جانبازانی که سی سال پیش دچار حادثه شده‌ و درصد جانبازی گرفته‌اند آیا با گذشت عمر، افزایش سن، تشدید وضعیت سلامتی فرد، هنوز درصد ارائه شده کافی است و با توجه به نیاز بیشتر درمانی ارائه خدمات به فرد کفایت می کند؟

 نیاز است یکبار برای همیشه به این موضوع ورود کرده و آن را ساماندهی کنیم.

موضوع دیگری که باید به آن رسیدگی شود عدم برخورد یکسان دستگاه‌های مختلف در ارائه خدمات به ایثارگران است.

 از موارد قابل تامل یکنواخت نبودن برخورد بنیاد شهید شهرستان‌ها با مراکز استان‌ها است. لذا لازم است که کل خدمات مربوط به ایثارگران را در یک سازمان جمع آوری کنیم. در حال حاضر بخش رزمندگان در ستاد مشترک و مابقی ارائه خدمات در بنیاد شهید می‌باشد که این موضوع آسیب رسان است و برای یکسان سازی خدمات باید، این دو حوزه یکی شوند.

در جلسه‌ای که با ریاست ومعاونین بنیاد شهید برگزار شد پیشنهاد یکپارچه شدن این دو سازمان ارائه و قاضی زاده هاشمی از این موضوع استقبال کرد. سازمان واحد شدن سبب ایجاد اتفاقات مثبت خواهد شد.

با توجه به اینکه خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران از شرایط روحی خاصی برخوردار هستند توجه به نوع ارتباط گیری و پاسخگویی به آنها از مسائل مهم در دستگاه‌های اداری است، لذا بنیاد شهید به عنوان اولین سازمان مرتبط و دولتی که ارتباط مستقیم با جامعه بزرگ ایثارگری دارد باید شرایط مناسبی برای کارمندان خود ایجاد کرده و با آموزش به آنان نحوه ارتباط گیری درست و ارائه خدمات را میسر سازد، اینکه آیا مشکل و نیاز فرد انجام شده است یا خیر را پیگیری کند.

در سایر ادارات باید مسئولین خدمات رسان به جامعه ایثارگر، چگونگی رفتار و پاسخگویی به فرد مراجعه کننده از جامعه ایثارگری را به خوبی بیاموزد. براین اساس در برخورد با خانواده شهدا و ایثارگران باید به بهترین حالت ممکن برخورد کرده و این نیاز به آموزش و مهارت دارد که به نقل از رهبر معظم انقلاب: «گاهی اگر نمی توانید کاری انجام دهید حداقل با گشاده رویی برخورد کنید»

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha