کد خبر 203881
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات» هشدار داد؛

منابع آب غیر تجدیدپذیر، حق‌آبه زمین و خاک است/ برداشت بی‌رویه حق‌آبه خاک، عامل نشست زمین و زلزله

منابع آب غیر تجدیدپذیر، حق‌آبه زمین و خاک است/ برداشت بی‌رویه حق‌آبه خاک، عامل نشست زمین و زلزله

«محمود زاده» گفت: نشست زمین و زمین لرزه می تواند حاصل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی تجدیدپذیر و نیزغیرتجدید پذیر که حق‌آبه زمین و خاک باشد که در کلان‌شهرها همچون بمب ساعتی در شرف انفجار است.

«محمود زاده»، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی در سراسر کشور و نیز استان البرز، گفت: آبهای زیرزمینی به دو دسته «تجدید پذیر و تجدید ناپذیر» تقسیم می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه در چند دهه اخیر نه تنها برداشت بی‌رویه از آب‌های تجدیدپذیر در کشور به شکلی غیر کارشناسی و افراطی انجام شده است، درصدی از آب‌های تجدیدناپذیر که سهم زمین و خاک است نیز مورد استفاده و تعرض قرار گرفته‌ و باعث پوکی و فرونشت زمین در سطح بالایی در سراسر کشور و نیز استان البرز شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: ما در کشور حدود 32 دشت ممنوعه داریم که به علت زیاده‌خواهی مردم ، حفر بی‌رویه چاه‌های غیرمجاز و برداشت سهم زمین از آب یا همان آب‌های غیر تجدیدپذیر، آسیب زیادی دیده و نشست می‌کنند که تبعاتی چون زمین لرزه و آسیب‌های جبران‌ناپذیر دیگر را برای ساکنان این مناطق در حد کلان به همراه خواهد داشت.

منابع آب غیر تجدیدپذیر، حق‌آبه زمین و خاک است/ برداشت بی‌رویه حق‌آبه خاک، عامل نشست زمین و زلزله

به تعبیر محمود زاده، نشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در کلان‌شهرها را می‌توان همچون بمب ساعتی دانست که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت در بهینه‌سازی مصرف آب، بیان کرد: در حال حاضر به علت عدم استفاده از آبیاری مدرن و تحت فشار؛ شاهد هدر رفت حدود 65 درصد از آب کشاورزی در سراسر کشور هستیم.

در پایان به گفته این نماینده مجلس؛ در برنامه ششم توسعه از سوی مجلس برای دولت سهمی تعیین و مشخص شد که 3 ملیون هکتار در سال 1401 آبیاری مدرن انجام دهد که متاسفانه شاهد محقق شدن 25 درصد از این میزان مصرف آب با آبیاری مدرن از سوی دولت بودیم که باعث هدر رفت حجم زیادی از آب کشاورزی و به تبع آن منابع آبی کشور شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha