کد خبر 138134
۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

استاد دانشگاه و عضو اتاق فکر مرکز تشکل های بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با حیات:

سالانه سه برابر درامد نفتی اب استراتژیک هدر می دهیم

سالانه سه برابر درامد نفتی اب استراتژیک هدر می دهیم

اب های استراتژیک سرمایه عظیمی است که در دنیا لیتری یک دلار و صرفا برای نوشیدن به فروش می رسد ولی ما سالانه 150 میلیون لیتر ان را برای ابیاری تلف می کنیم در حالی که درامد نفتی ما در سال 40 میلیارد دلار یا در حالت خوشبینانه 50 میلیارد دلار است


عضو اتاق فکر تشکل های شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با حیات ضمن اشاره به اب های ارزشمندی که به عنوان اب استراتژیک از ان ها نام برده می شود اظهار داشت: امروز برداشت بدون برنامه از آب های آهکی وجود دارد؛ آب آهک از آب های بسیار ارزشمند و استراتژیک و به منزله سرمایه عظیمی است که متأسفانه به راحتی آن را هدر می دهیم.

فارغ التحصیل دکترای مهندسی هیدرولیک (آبیاری) دانشگاه سیدنی غربی استرالیا افزود: آب های آهکی، از آب های استراتژیک است که در رشته کوه زاگرس قرار دارد؛ اما متأسفانه به دلیل نبود و کمبود آب، برای آبیاری فضای سبز شهری و باغ شهرهایی که در استان فارس ایجاد شده، از این آب آهک استفاده می شود.

دکتر اسفندیاری، بنیان‌گذار طرح ملی تسطیح لیزری اراضی زراعی کشور که نقش بسزایی در توسعه بخش کشاورزی دارد در ادامه گفت: آب آهک از آب های بسیار بسیار گرانقیمت دنیا و بسیار ارزشمند است؛ و چیزی شبیه به آب معدنی است. این آب ارزشمند برای وضعیت فوق اضطراری است و فقط باید برای نوشیدن از آن استفاده شود، اما متأسفانه ما برای فضای سبز از آن استفاده می کنیم در حالی که آب آهک به دلیل کیفیت بالا و کمیابی آن در دنیا، بسیار گرانبها و باارزش است. برداشت بی رویه از آب های آهکی باعث شده است ما سرمایه عظیمی را از دست بدهیم و این مایه تأسف بسیار زیاد است.

وی که موفق به کسب جایزه ممتاز علمی بین المللی، از سوی دانشگاه سیدنی غربی استرالیا شده است در مورد میزان اتلاف این سرمایه استراتژیک تصریح کرد: آخرین آماری که در مورد استفاده از آب آهک وجود دارد، آمار 150 میلیارد لیتر در یکسال است که این آمار فقط مربوط به استان فارس است. یعنی ما 150 میلیارد لیتر آب آهک را در ظرف یکسال برای آبیاری فضای سبز یک استان هدر دادیم.

این فرزند و برادر شهید در مورد ارزش ریالی اب های استراتژیکی که به علت نااگاهی هدر می رود توضیح داد: جالب است بدانید که کمترین بهای 1 لیتر آب آهک در دنیا، 1 دلار است و بر اساس آماری که اعلام شد، در سال 150 میلیارد لیتر معادل نقدی 150 میلیارد دلار فقط به خاطر بی برنامگی در زمینه مصرف آب ، ان هم در این شرایط بحرانی ، از دست می رود.

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دو سال پیش نامه ای در این مورد به استاندار استان فارس و امام جمعه فقید شیراز نوشتیم و برای مسئولان سطوح بالای کشور هم ارسال کردیم اما متأسفانه تا کنون توجهی به ان نشده است.

دکتر منصور اسفندیاری از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، با بیان درامد نفتی ایران از قبال فروش نفت و مقایسه ان با بهای اب های استراتژیکی که فقط در یک استان تلف می شود یاداور شد: در آمد نفتی ایران در یک سال، حدود 40 میلیارد دلار است اما ما با همین آب آهک و فقط در استان فارس، سالانه 150 میلیارد دلار سرمایه با ارزش را هدر می دهیم و از آب استراتژیک آهکی برای آبیاری فضای سبز استفاده می کنیم؛ این یعنی کفران نعمت و اسراف و می دانیم خدا مسرفان را دوست ندارد ولی باز هم اسراف می کنیم.

برچسب‌ها