کد خبر 211015
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «حیات» عنوان کرد؛

100 درصد آبهای زیرزمینی برداشت می‌شوند!/ هدررفت 65 درصدی آب در صنعت کشاورزی

100 درصد آبهای زیرزمینی برداشت می‌شوند!/ هدررفت 65 درصدی آب در صنعت کشاورزی

محمودزاده، گفت: حدود 80درصد از ذخایر آبی کشور، در بخش کشاورزی مصرف شده و 20 درصد باقی مانده در بخش شرب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی می‌تواند بسیار به نفع کشور تمام شود تا به این طریق بتوانیم بخشی از ذخایر آبهای زیر زمینی کشور را حفظ کنیم.

جلال محمود زاده، نماینده مردم مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به بحران آب در کشور، گفت: حدود 80درصد از ذخایر آبی کشور، در بخش کشاورزی مصرف شده و 20 درصد باقی مانده در بخش شرب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی می‌تواند بسیار به نفع کشور تمام شود تا به این طریق بتوانیم بخشی از ذخایر آبهای زیر زمینی کشور را حفظ کنیم.

هدررفت 65 درصدی آب در صنعت کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در ادامه با بیان اینکه، متاسفانه در حال حاضر نزدیک به 65 درصد آب، در بخش کشاورزی هدر می‌رود، بیان کرد: در حال حاضر فقط حدود 35 درصد آب موجود در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفتفته  و از آن استفاده بهینه می‌شود.  

به بیان محمود زاده، مقدار زیادی از اراضی کشور، به صورت سنتی آبیاری شده و آبیاری مدرن در مزارع کشور اجرا نشده است. چرا که وزارت جهاد و کشاورزی به هیچ وجه برای آبیاری تحت فشار و مدرن اعتباری در نظر نمی‌گیرد.

تعطیلی صددرصدی آبیاری مدرن در سراسر کشور

وی در ادامه عنوان کرد که، در یک سال گذشته، شاهد تعطیلی صد درصدی آبیاری مدرن در سراسر کشور هستیم. به همین خاطر مجلس ابلاغ کرد که در طول پنج سال برنامه ششم، وزارت جهاد کشاورزی، 3 میلیون هکتار از اراضی را که به صورت سنتی آبیاری می‌شود را، تحت پوشش آبیاری مدرن قرار دهد. از این 3 میلیون هکتار، متاسفانه حدود 600 هزار هکتار از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته است و باقی اراضی کماکان به صورت سنتی و همراه با هدر رفت آب بالا، آبیاری می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در ادامه اظهار کرد: آبیاری که باید با کانال‌کشی بتنی انجام شود، همچنان به کمک کانال‌های خاکی انجام شده و در حالی که نیاز است تا کانال‌ها و استخرهای آب بتن‌ریزی شوند، هیچ‌گونه اقدامی از سوی وزارت جهاد و کشاورزی در این خصوص انجام نشده است.

100 درصد آبهای زیرزمینی برداشت می‌شوند!

محمود زاده با ابراز تاسف، تصریح کرد: برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در کشور، به شدت و در حجم بالا انجام شده و کماکان این برداشت ادامه دارد. تا امروز نه تنها با حفر چاههای غیرمجاز، آب‌های تجدیدپذیر برداشت شده‌اند، بلکه در اقدام کاملا غیرکارشناسانه، اقدام به برداشت آبهای تجدیدناپذیر و حق‌آبه زمین کرده ایم‌.

نماینده مجلس، افزود: این در حالی است که از نگاه علمی تنها 80 در صد از آب تجدیدپذیر باید برداشت شوند نه صد درصد آن؛ متاسفانه شاهدیم که صد در صد آب تجدیدپذیر و 20 در صد آب تجدیدناپذیر کشور برداشت می‌شود، که این امر باعث فرونشست خاک در دشت‌های کشور، مانند دشت‌های تهران شده که حداقل در یک سال حدود 12 سانتی متر فرونشست زمین را در آن شاهد هستیم.

وی عنوان کرد که همچنین در 30 دشت دیگر کشور شاهد فرونشست چشم‌گیر زمین به علت برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی هستیم که این بحران اگر از سوی دولت مدیریت نشود، مانند بمب‌ساعتی و حتی خطرناک‌تر از زلزله، جان ساکنان این کلان‌شهرها را تهدید خواهد کرد.  

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های پنج ساله و در بودجه‌های سالانه، بودجه‌هایی برای این مهم پیش‌بینی کرده و بودجه اختصاص داده شده به این امر در اختیار وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت نیرو قرار گرفته شده است‌. اما متاسفانه دولت با وجود اختصاص بودجه لازم از سوی مجلس برای رفع این بحران ملی، اولویت‌های دیگری را برای خود تعریف کرده و اعتباراتی را که باید برای آبیاری مدرن، آبخیزداری، آبخوان‌داری و.. هزینه شود، در جاهای دیگری هزینه می‌شود، این بدین معناست که دولت اولویت خود را مطابق با قوانین مجلس تنظیم نمی‌کند.

عدم اختصاص اعتبار از سوی دولت به رفع مشکلات آب

در پایان این نماینده مجلس، با تاکید براینکه، نپرداختن به مبحث مهم برداشت بی‌رویه آب، نشست زمین و... به علت عدم اختصاص اعتبار لازم از سوی دولت است، تصریح کرد: بر اساس قانون، 85 درصد هزینه‌های لازم برای آبیاری مدرن، باید از سوی دولت پرداخت شود و 15 درصد آن از سوی کشاورز. اما متاسفانه این 85 درصد از سوی دولت به کشاورزان تامین اعتبار نمی‌شود، چنانکه در یک سال گذشته آبیاری مدرن در صنعت کشاورز کشور به صفر رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha