کد خبر 203741
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

شادی مالکی در نشست خبری:

۲۶ درصد خودروها در سال جاری در زمان مراجعه موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشدند

۲۶ درصد خودروها در سال جاری در زمان مراجعه موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشدند

مدیرعامل سازمان معاینه فنی گفت:۲۶ درصد خودروها در سال جاری در زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی موفق به اخذ گواهی نشدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در نشست خبری خود با اهالی رسانه گفت: کلانشهرها به جهت رشد بی رویه جمعیت و وسایل نقلیه موتوری (برای مثال در تهران به ازای هر انسان یک موتور تردد می‌کند) با مشکلاتی رو به رو است. بنابراین، ترویج رویکردهای محیط زیستی بدون مشارکت مردم میسر نیست.

وی ادامه داد: معاینه فنی اول از منظر کاهش الودگی هوا و دوم از جهت ایمنی فنی یک الزام رانندگی است و کلیه راکبان وسایل نقلیه ملزم هستند برای حصول اطمینان از وسیله خود نسبت به اخذ گواهی مربوطه اقدام کنند. برگه گواهی معاینه فنی یعنی ضمانتی برای یک رانندگی ایمن. در پایش خودروها متوجه شدیم که ۲۶ درصد خودروها در سال جاری در زمان مراجعه موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشدند.

مالکی بیان کرد: از منظر قانون اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد در روز ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود و خودروهای دودزا ممکن است متوقف و فک پلاک بشوند. فارغ از الزامات قانونی به جهت حصول اطمینان فنی و محیط زیستی شهروندان، خودروها بایستی به مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در تهران ۱۷ مرکز معاینه فنی ثابت، ۷ خط سیار، ۳ مرکز مخصوص ماشین‌های سنگین و ۱۱ مرکز مربوط به موتور سیکلت فعال هستند، گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته به مراکز ما مراجعه کردند و در سال جاری نیز تا به امروز ۳۶۵ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند. اما در حوزه خودروهای سنگین سال گذشته مجموعا ۷ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند.

به گفته وی؛ سال گذشته در بخش موتورسیکلت‌ها متاسفانه کمتر از ۵۰۰ دستگاه مراجعه کردند. البته این مقدار نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی ادامه داد: خدماتی نظیر کارواش، کارشناسی رنگ و بدنه، واحدهای تعمیراتی با این رویکرد که شهروندان کلیه چالش‌های خودرویی خود را مرتفع کنند در مراکز حضور دارند. ۳۰  درصد از مراجعین ما بانوان هستند و بعد از احصا آمارها متوجه شدیم که مرکز آبشناسان بیشترین مراجعه بانوان را دارد. بنابراین باتوجه به درخواست بانوان اولین تعمیرگاه بانوان در مرکز آبشناسان در بهمن سال گذشته افتتاح کردیم. همچنین بانوانی در حوزه تعمیر خودرو متخصص هستند و جایی برای ارائه تخصص خود ندارند؛ در سال جاری دومین مرکز بانوان افتتاح خواهد شد و این افراد می‌توانند در این محل به فعالیت بپردازند.

آغاز به کار ۸ خط سیار معاینه فنی تا یک ماه آینده 

مالکی بیان کرد: اضافه شدن ۸ خط سیار در کمتر از یک ماه آینده انجام می شود. با این اقدام ۲۰۰ هزار خودرو به ظرفیت مراکز  اضافه می‌شود.در حال حاضر مراکز معاینه فنی تهران حدود ۳ میلیون ظرفیت سالانه دارد.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های من به عنوان شهروند صف‌های طولانی مراکز معاینه فنی بود. با دستور شهردار تهران نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌ها در بازه زمانی ۳ ماهه اقدام کردیم و ۱۰ مرکز اینترنتی صرفا به صورت اینترنتی فعال هستند. شهروندان با مراجعه به «تهران من» مراحل ثبت نام خود را طی می‌کنند و بعد از مراجعه به مرکز در بازه زمانی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه کار خود را به انجام می‌رسانند.

موفقیت ۱۸ درصد از خودروهای مراجعه کننده به دریافت گواهی معاینه فنی در سال جاری

مالکی افزود: از ابتدای سال ۱۸ درصد از خودروهای مراجعه کننده موفق به اخذ گواهی شدند و کسی که گواهی برتر را دریافت کند می‌تواند از تخفیف ۳۰ درصدی تردد در طرح ترافیک بهره‌مند می‌شود. مرکز معاینه فنی چمران هم به عنوان معاینه تخصصی تاکسی به زودی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه با بیان اینکه زمانی که بحث اینترنتی کردن مراکز معاینه فنی مطرح شد این دغدغه به وجود امد کسانی که توانایی کار کردن با اینترنت ندارد چه کنند، گفت: بنابراین در مراکز اینترنتی میز خدمتی را جانمایی کردیم تا شهروندان را در این حوزه کمک کنند.

مالکی خاطرنشان کرد: الان سامانه معاینه فنی کشوری فعال است و تمام داده‌ها بعد از ورود خودرو به مرکز ثبت می‌شود؛ علاوه بر این، دستگاه‌های نظارتی در مراکز وجود دارد. همچنین، خودروهایی که سن بالایی دارند ممکن است در بازه زمانی یک ساله شرایط مطلوب را حفظ نکنند و در ماه‌های پایانی ممکن است از تست‌های آلایندگی نمره قابل قبولی نیاورند. در هر صورت، امیدواریم اطلاعات میدانی خوبی که در حال جمع آوری آن هستیم در ارتقا خدمت رسانی به ما کمک بکند.

از یک میلیون و ۸۰۰ هزار موتور سیکلت تنها ۵۰۰ دستگاه به مراکز مراجعه کردند

وی همچنین گفت: در حال حاضر، یک میلیون و ۸۰۰ هزار موتور با پلاک تهران تردد می‌کنند و مراجعه ۵۰۰ دستگاه موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی آمار بسیار کمی است. الزام موتورسیکلت‌های دستگاه‌های دولتی از جمله طرح‌هایی است که برای رسیدگی به این اتفاق در دست اقدام قرار دادیم که نیازمند عزم جدی تری برای حل مشکل موتورسیکلت‌ها هستیم.

مالکی با بیان اینکه در زمان تعویض پلاک و خرید و فروش خودروهای سبک داشتن برگه‌های معاینه فنی الزامی است، گفت: اگر این الزام برای موتورسیکلت‌ها هم صورت بگیرد ممکن است به حل معضل موتورها کمک کند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از سنوات گذشته اگر شهروندی اینترنتی برای معاینه فنی اقدام می‌کرد باید عوارضش را پرداخت می‌کرد. در زمان وضع این قانون افراد کمتری از این روش برای نوبت دهی استفاده می‌کردند اما الان بهتر است در این رویکرد تجدید نظر بشود تا شاهد مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی خارج از پایتخت نباشیم.

مالکی در پاسخ به سوالی درباره طرح پایش بیان کرد: طرح پایش درخواستی بود که از طرف ستاد معاینه فنی مطرح شد. ما در زمان سرما و تشدید آلودگی به فکر معاینه فنی می‌افتیم اما برای نخستین بار قبل از تشدید آلودگی خودروهای سبک را هم به جهت آلاینده بودن متوقف کردیم. امیدوارم بررسی داده‌های میدانی ما به پلیس کمک کند. طرح ای دیزل هم در سه فاز انجام شد و در فاز نخست خودروهایی که در طرح ترافیک قرار داشتند و معاینه فنی نداشتند جریمه می‌شدند. در فاز دو نیز خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد می‌کردند جریمه می‌شدند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ادامه عنوان کرد: بازدید چشمی از خودروهای دوگانه سوز برای معاینه فنی الزامی است و نرخ آن دقیقا مانند معاینه فنی خارج از حیطه اختیارات ماست. خودروهای دوگانه سوز باید معاینه چشمی تجهیزات بشوند و در صورت نیاز شماره سریال روی مخزن گاز چک و همه این اقدامات ثبت می‌شود. معمولا هم در بازه زمانی ۶ ساله لحاظ می‌شود و نیاز به مراجعه مجدد نیست. اگر در معاینه چشمی ایرادی باشد باید به مراکز سی ان جی مراجعه بشود.

مالکی تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند آن را با مرکز در میان بگذارند و در تمام مراکز یک ناظر برای بررسی عملکرد حضور دارد.هزینه‌های انجام معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز هم برابر نرخ گذاری هیات دولت است. رقم پذیرش هم باید در تمام مراکز اطلاع رسانی بشود.شهروندان بر اساس مقررات هرگونه وجهی را واریز می‌کنند و همه این مبالغ به فاوای شهرداری تهران برمی‌گردد.

وی در توضیح واحد سیار فعال در تهران هم گفت: واحد سیاری که الان در تهران است به این معنی نیست که قابلیت جا به جایی ندارد اما ممکن است به تجهیزات آسیب برسد و ما بیش از ۴ بار دستگاه‌ها را جا به جا نمی‌کنیم، بنابراین به معنای پرتابل نیست. اما در حال طراحی معاینه فنی پرتابل هستیم و امیدواریم در سال آینده از آن رونمایی کنیم. این واحدها می توانند به ارکان‌ها و مراکز مسکونی مراجعه کنند و در قدم دوم به درب منازل شهروندان مراجعه کنند.

مالکی عنوان کرد: بخشی که معاینه فنی برتر صادر می‌کند باید نظارت دو برابری روی آن باشد و حتی ازمراکزی که معاینه فنی برتر صادر می‌کنند هم با اینها سخت گیرانه تر برخورد می‌شود. البته مجوز و ممیزی از سازمان محیط زیست صادر می‌شود؛ در واقع، بر اساس رتبه‌بندی این مجوزها صادر می‌شود و ممکن است یک مرکز به رتبه‌ای که توانایی صدور معاینه فنی برتر نرسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برابر ماده شش قانون هوای پاک اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد باید متوقف بشود، خاطرنشان کرد: درخواست ما بازنگری در حدود مجاز آلایندگی در شهری مثل تهران است. باتوجه به مختصات تهران لازم نیست حدودی که برای تهران لحاظ می‌شود برای شهرستانی که از لحاظ آلودگی مانند تهران نیست لحاظ بشود.

اختصاص بودجه برای اورهال مراکز معاینه فنی

مالکی ادامه داد: باتوجه به اینکه سال‌ها نسبت به اورهال مراکز معاینه فنی اقدام نشده بود امسال بودجه‌ای برای این قضیه اختصاص داده شد و از ماه آینده با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به اورهال اقدام می‌کنیم.

وی در پایان بیان کرد: یکی از پیشنهادات ستاد معاینه فنی این است که غیر از موتورسیکلت‌ها در تهران خودروهای دولتی و عمومی ملزم به استفاده از مراکز معاینه فنی پایتخت شوند، البته این امر هنوز مصوب نشده است و در حال پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha