کد خبر 224174
۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

لزوم انسداد راه فرار مالکان دارای وسایل نقلیه دودزا

لزوم انسداد راه فرار مالکان دارای وسایل نقلیه دودزا

سیستم معاینه فنی باید به شکلی باشد که اگر خودرو یا موتورسیکلتی در مراکز معاینه فنی مردود می شود به هیچ وجه اجازه مراجعه به مراکز خارج از تهران را نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، به باور بسیاری از کارشناسان آلودگی هوا و استنشاق گازهای سمی از عوامل اصلی مرگ خاموش به شمار می روند. به طوریکه براساس اعلام آژانس محیط زیست اروپا، این روزها آلودگی هوا سبب مرگ زودرس هزاران کودک و افراد دارای بیماری های زمینه ای می شود.

در تهران و کلانشهرهای پایتخت نیز سوخت های بی کیفیت، خودروها و موتورسیکلت های فرسوده و فعالیت بسیاری از کارخانه های در سطح شهر و مازوت سوزی از عوامل اصلی آلودگی هوا به شمار می روند.

متاسفانه با وجود تاکید اخذ معاینه فنی به طور سالیانه همچنان خودروها و موتورسیکلت های فراوانی در پایتخت و سایر کلانشهرها وجود دارند که یا فاقد معاینه فنی هستند یا با پرداخت هزینه در مراکز معاینه فنی موجود در شهرستان ها بدون وجود استاندارهای لازم و با معایب فراوان به راحتی مجوز معاینه فنی یکساله خود را دریافت می کنند.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت سلامت شورای اسلامی شهر تهران در این باره به پایگاه خبری شهر خبر داد و گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده در شهر تهران وجود دارد که طبیعتاً این خودروها آلاینده بوده و مشکلات زیست محیطی به همراه دارند و ضروریست که زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی به حداقل ۲ بار در سال کاهش یابد تا از این طریق خودروهای آلاینده شناسایی و نواقص ایمنی و فنی آن‌ها رفع شود.

وی با اشاره به گزارش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری گفت: اینکه از پنج میلیون دستگاه موتور سیکلت در حال تردد در شهر تهران تنها ۴۰۰ دستگاه برای معاینه فنی مراجعه داشتند، قابل قبول و پذیرش نیست و باید این موضوع با همکاری مشترک با راهنمایی و رانندگی ساماندهی شود.

در واقع سیستم معاینه فنی باید به شکلی باشد که اگر خودرو یا موتورسیکلتی در مراکز معاینه فنی مردود می شود به هیچ وجه اجازه مراجعه به مراکز خارج از تهران را نداشته باشد. چراکه تنها در اینصورت است که مالک خودرو ناچار می شود نسبت به رفع عیوب وسیله حمل و نقل خود اقدام کند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا عامل مرگ هفت میلیون نفر در سراسر جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha