کد خبر 201870
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

چتر بیمه سلامت بر سر بیش از یک میلیون کردستانی

چتر بیمه سلامت بر سر بیش از یک میلیون کردستانی

بیمه سلامت که چند سالی است چترحمایتی خود را بر سر افراد فاقد هر نوع بیمه‌ای قرار داده است، امروز بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان کردستان در مناطق شهری و روستایی را حمایت می کند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ برخی از افراد جامعه به دلایل مختلف فاقد هر نوع بیمه پایه ای درمانی در کشور هستند و به همین دلیل نمی‌توانند از کمک هزینه‌های درمانی سازمان‌های بیمه‌گر استفاده کنند و عملا با مشکل جدی در زمینه هزینه‌های حوزه سلامت خود و خانواده‌هایشان مواجه هستند.

براین اساس سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۳ با صدور اولین بیمه نامه تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت رسمی آغاز به کار کرد و با توجه به اینکه براساس آمار حدود هفت میلیون ایرانی فاقد هر نوع بیمه درمانی بودند، بنابراین وزارت بهداشت با ارائه طرح بیمه سلامت همگانی از افراد کم درآمد حمایت و خدمات بیمه درمانی را در اختیارشان قرار داد.وزارت بهداشت با ارائه طرح بیمه سلامت همگانی از افراد کم درآمد حمایت و خدمات بیمه درمانی را در اختیارشان قرار داد.

در حال حاضر بیمه سلامت در تمام استان‌های کشور چتری برای حمایت از افراد فاقد هر نوع بیمه ای شده و از نگرانی خانواده‌هایی که برای ارتقای سطح سلامتی خود و انجام روند درمان با مشکل مواجه بودند تا حدودی کاسته است.

در استان کردستان نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر که فاقد هرنوع پوشش بیمه ای بودند زیر پوشش خدمات بیمه سلامت قرار دارند، ضمن اینکه یشترین تعداد این بیمه شده‌ها با بیش از ۶۰۰ هزار نفر در روستاهای استان ساکن هستند.

برای بررسی بیشتر وضعیت بیمه سلامت استان کردستان با "دکتر انور اسماعیلی"، مدیرکل بیمه سلامت استان گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ذیل می‌آید.

 در حال حاضر وضعیت بیمه سلامت در استان کردستان چگونه است؟

چتر بیمه سلامت بر سر بیش از یک میلیون کردستانی

اسماعیلی: پوشش بیمه سلامت در استان‌های کمتر برخوردار نسبت به استان‌های توسعه یافته در کشور بیشتر است به همین دلیل اکثریت جمعیت کردستان از بیمه سلامت بهره‌مند هستند.

خدمات بیمه سلامت شامل پوشش بیمه ای اکثر خدمات درمانی بخش خصوصی و دولتی است و حدود ۹۰۰ مرکز درمانی استان با این اداره کل قرارداد همکاری دارند که حدود ۹۸ درصد مراکز درمانی کل استان را شامل می شود.

درسال ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ هزار نفر به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش بودند که در سال جاری بیمه سلامت مکلف شده است براساس ارزیابی وسع و پرداخت حق بیمه دهک بندی وزارت رفاه افراد را تحت پوشش قرار دهد.

براین اساس پیش بینی می شود حدود ۱۵۰ هزار نفر از این جمعیت مشمول پرداخت حق بیمه باشند که حق بیمه سه دهک اول رایگان بوده و دهک چهار به بعد از ۱۰ درصد تا ۱۰۰ درصد مشمول پرداخت حق بیمه خواهند بود.

 بیمه سلامت ماهانه چه میزان برای بیماران زیرپوشش هزینه پرداخت می کند؟

اسماعیلی: بیمه سلامت استان ماهانه حدود ۸۰ میلیارد تومان برای هزینه حمایت درمان بیمه شدگان خود به مراکز درمانی سطح استان پرداخت می کندو در حال حاضر بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران خاص در استان از بیمه سلامت خدمات دریافت می کنند.

براین اساس و در راستای ارائه خدمات بهتر به بیماران خاص و سخت درمان از دی ماه سال گذشته صندوق حمایت از این بیماران در بیمه سلامت راه اندازی و سال گذشته ۱۲۰۰ پرونده به این بیماران برای استفاده از خدمات این صندوق تشکیل شد.

پس از بررسی و ثبت سامانه، هزینه‌های درمانی که خارج از پوشش بیمه ای بود به آنان بازگردانده و در مجموع ۹ میلیارد تومان برای حمایت از این بیماران باز پرداخت شد.

 چند درصد از هزینه های درمانی این بیماران به آنان بازپرداخت خواهد شد؟

اسماعیلی: ۹۰ درصد هزینه‌های درمانی این بیماران تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال به آنان پرداخت می شود و از اول امسال هم تاکنون بیش از ۴۰۰ پرونده در استان تحویل سازمان شده اما با توجه به اینکه بودجه امسال اعلام نشده هنوز پرداختی نداشته ایم.

البته امسال هزینه های درمانی که مربوط به ۶ ماهه دوم سال گذشته باشد نیز از طریق این صندوق به بیماران بازپرداخت می‌شود، ضمن اینکه برخی از بیماران مثل بیماران سرطانی، دیابت و فشار خون از نظر تامین مالی دارویی با مشکل مواجه می شدند که با زیرپوشش قرار گرفتن در این صندوق در بخش دولتی به صورت رایگان در هر ۲ بخش سرپایی و بستری خدمات می‌گیرند.

 در زمینه کمک به درمان ناباروری به عنوان یکی از خدمات بیمه سلامت، در استان کردستان چه اقداماتی انجام شده است؟

اسماعیلی: در راستای افزایش جمعیت و ابلاغ دستورالعملی از سوی سازمان مرکزی، زمینه پرداخت هزینه خدمات ناباروری زوجین از سوی بیمه سلامت از سال ۱۴۰۰در استان کردستان نیز فراهم شد.

چتر بیمه سلامت بر سر بیش از یک میلیون کردستانی

براین اساس و باتوجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و به منظور افزایش جمعیت، زوج های نابارور تا سه نوبت در سال و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال می‌توانند هزینه خدمات تشخیصی و درمانی پیشرفته را در مراکز دولتی و خصوصی از محل بیمه سلامت دریافت کنند.زوج های نابارور تا سه نوبت در سال و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال می‌توانند هزینه خدمات تشخیصی و درمانی پیشرفته را در مراکز دولتی و خصوصی از محل بیمه سلامت دریافت کنند.

در استان کردستان یک مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی برای درمان و معالجه زوج‌های نابارور وجود دارد که کافی نیست و بسیاری از زوج‌های نابارور برای پیگیری مشکل خود به خارج از استان مراجعه می کنند که انظتار می رود این مهم مورد توجه مسئولان باشد.

از زمان اجرای طرح حمایت از زوج‌های نابارور از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ تاکنون خدمات خوبی در استان به زوج های نابارور ارائه شده است و سال گذشته حدود سه میلیارد تومان برای هزینه درمانی ۱۲۰ نابارور در استان پرداخت شد.

 وضعیت طرح نظام ارجاع شهری با محوریت پزشک خانواده در استان چگونه است؟

اسماعیلیطرح پزشک خانواده(نظام ارجاع شهری) از سال ۱۳۹۹ برای نخستین‌ بار در کشور بصورت آزمایشی در چهار استان کردستان، کرمان، یزد و کهکیلویه و بویراحمد اجرا شد.

چتر بیمه سلامت بر سر بیش از یک میلیون کردستانی

این طرح ویژه خانواده‌های شهری دارای دفترچه بیمه رایگان بود و تاکنون ۴۰۰هزار نفر از جمعیت شهری استان که از بیمه رایگان سلامت (بیمه همگانی) برخوردارند، زیرپوشش این طرح قرار گرفته اند، علاوه بر آن ۵۵۰ هزار نفر از روستاییان استان نیز پزشک خانواده دارند.

در راستای اجرای این طرح در شهرها هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر تحت نظر یک پزشک عمومی قرارگرفته اند اما در روستاها محدودیت جمعیت تحت نظر پزشک وجود ندارد مگر اینکه آمار به چهار هزار نفر برسد که تعداد از یک پزشک به ۲ پزشک می رسد.

درسال ۱۴۰۱ حدود ۹۵۰ هزار جمعیت بیمه شده سلامت دارای پزشک خانواده در سطح شهر و روستا بودند واین بیمه شدگان اگر از طریق نظام ارجاع به بیمارستان بابت بستری مراجعه کنند به صورت رایگان و در نهایت پنج درصد هزینه پرداخت خواهند کرد.

و سوال پایانی اینکه چه تعداد از مراکز درمانی استان در حال حاضر به نسخه الکترونیک مجهز هستند؟

چتر بیمه سلامت بر سر بیش از یک میلیون کردستانی

اسماعیلی: درحال حاضر کلیه مراکز درمانی خصوصی و دولتی سطح استان مجهز به نسخه الکترونیک هستند و ماهیانه حدود ۱۵ هزار پرونده بستری الکترونیک ، ۲۰۰ هزار نسخه الکترونیک دربخش سرپایی به این اداره کل ارسال می شود.

به هراندازه که در زمینه ارائه خدمات سلامت به صورت مجازی پیبش برویم مشکلات مردم کاهش می یابد و دسترسی مردم به خدمات آسان تر خواهد بود،ضمن اینکه مطالبات نیز به موقع پرداخت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha