کد خبر 223683
۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

«حیات» گزارش می دهد؛

وضعیت اسفبار سلامت دهان و دندان در کشور/ بیمه ها کجای قصه‌اند؟!

وضعیت اسفبار سلامت دهان و دندان در کشور/ بیمه ها کجای قصه‌اند؟!

سلامت دهان و دندان از اولویت های مهم ارتقای سلامت جامعه است لذا ضرورت دارد با بهره مندی مردم از این خدمات، پوشش کامل بیمه ای انجام شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، دندان های پوسیده یا همان پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در جهان، به ویژه کشورهای جهان سومی و در حال توسعه است.

دندان های پوسیده منوط به سنی خاصی نبوده و به دنبال ایجاد حفره در دندان ها به وجود میاد. در واقع بهداشت دهان و دندان تعیین کننده ایجاد پوسیدگی دندان در سنین مختلف است.

خرابی دندان نه تنها باعث درد در ناحیه دندان می شود، بلکه عفونت ناشی از آن سبب بروز بیماری های قلبی نیز خواهد شد.

براساس آمارهای رسمی هر کودک ۱۲ ساله به طور میانگین ۲.۰۹ دندان خراب دارد که ۸۳ درصد موارد آن مربوط به پوسیدگی دندان است. همچنین طبق همین آمار اکثر ایرانیان سنین 35 تا 45 سال نیز بیش از 13 دندان خراب دارند.

عوامل اقتصادی-اجتماعی تأثیرگذار بر سلامت دهان

هزینه های بسیار بالای خدمات دندان و عدم پوشش بیمه های پایه از این خدمات یکی از علل اصلی عدم رسیدگی به سلامت دهان و دندان در ایران است.

متاسفانه سطح پوشش بیمه های پایه نسبت به خدمات دندان بسیار ضعیف است و تنها راه استفاده از بیمه، مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی است.

تعداد محدود مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور و ارائه نوبت های چندین ماهه موجب عدم تمایل و رغبت مردم جهت استفاده از این خدمات شده است.

علت عدم استقبال مردم از مراکز درمانی تامین اجتماعی

عده ای معتقدند پزشکان حاذق در این مراکز حضور ندارند و در این مراکز درمانی عمدتا از مواد با درجه کیفی پایین استفاده می شود.

به همین خاطر تصمیم گرفتم تا با حضور در یکی از این درمانگاه ها وضعیت را جویا شوم. ساعت 7 صبح وارد یکی از این درمانگاه ها در محدوده جنوب پایتخت شدم. تصورم نمی کردم در این ساعت از صبح این حجم از جمعیت را در آنجا مشاهده کنم. افراد زیادی بودند که از شهرهای اطراف مانند ورامین، کرج، هشتگرد و قزوین به این مرکز مراجعه کرده بودند.

وضعیت اسفبار سلامت دهان و دندان در کشور/ بیمه ها کجای قصه اند؟!

به سراغ یکی از آن ها رفتم تا شرایط پذیرش و کیفیت کار را جویا شوم. خانم جوانی تقریبا 40 ساله به همراه فرزند خردسال خود در سالن انتظار نشسته بود.

این خانم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات گفت: تقریبا دو ماه پیش برای ترمیم دندان پوسیده خود نوبت گرفته ام که امروز نوبتم است. اینجا به حدی شلوغ است که اگر ناچار نبودم هرگز با دختر خردسالم مراجعه نمی کردم و ساعت ها در صف پذیرش نمی نشستم. قطعا کاری که در کلینیک های شخصی دو ساعت زمان ببرد اینجا دو ماه زمان می برد! اما چاره ای نیست و دیگر توان و تحمل دندان درد را ندارم.

مرد جوان دیگری که با عصبانیات تمام در صف پذیرش ایستاده می گوید: کمتر از یک ماه پیش برای پر کردن دندان سطحی به این مرکز مراجعه کردم و دیشب حین خوردن غذا ماده درون دندانم ریخت!

این جوان شاکی ادامه می دهد: مگر می شود کمتر از یک ماه دندان دوباره خراب شود! اصلا معلوم نیست از چه موادی برای پر کردن دندان من استفاده کرده اند؟! جالب اینجاست که هیچکس زیربار آن نمی رود و می گویند برای ویزیت مجدد باید دوباره نوبت بگیری! این یعنی رفت تا یک ماه آینده.

بهت زده از مرکز خارج می شوم و با خود می گویم مگر میشود نظارتی بر خدمات این مراکز وجود نداشته باشد. در ایستگاه اتوبوس مقابل مرکز نشسته و به این فکر می کنم چرا باید مردم کشوری با جمعیت 80 میلیونی برای خدمات دندان آنقدر با مشکل مواجه باشند؟

بروشور مرکز دستم بود که خانوم مسنی که در ایستگاه اتوبوس کنارم نشسته بود با کنایه به من گفت دخترم به نظرم نصف حقوقتو بدی دندونتو درست کنی خیلی بهتر از اینکه تو این مرکز بری! با تعجب پرسیدم چرا حاج خانوم؟ گفت: من سال 99 تو همین مرکز دندون عقلم جراحی کردم اما 24 ساعت بعد از جراحی تمام بدنم شروع به کهیر زدن کرد به شکلی که اصلا قادر به باز کردن چشم هام نبودم.

خودم را به دکتر متخصص داخلی رسوندم و بعد از کلی معاینه و چکاب و آزمایش مشخص شد که علت کهیز زدن بدنم تزریق داروی بی حسی بی کیفیت برای دندونام بود!

از این خانم خداحافظی کرده و به سمت تحریریه در حال حرکت بودم که تصمیم گرفتم با یک متخصص داخلی در این خصوص مصاحبه ای داشته باشم.

مینو حق شناس متخصص داخلی در این باره به خبرنگار اجتماعی حیات می گوید: به علت افزایش قیمت داروها و واردات بی رویه داروهای چینی ارزان قیمت، عمدتا این کلینیک ها با هدف صرفه جویی در هزینه ها از داروهای چینی بی کیفیت استفاده می کنند که سبب بروز عوارضی اینچنینی می شود.

این پزشک ادامه می دهد: بارها مشخص شده که داروهای چینی تاریخ مصرف گذشته مجدد اتیکت خورده و با تاریخ جدید به مشتریان به فروش می رسد. لذا عوارضی نظیر کهیر زدن، احساس سرگیجه و گیجی یا سوزن سوزن شدن بدن طبیعی است.

مدت ها بود که خلا یک طرح ملی برای مقابله با پوسیدگی دندان در کشور خالی بود. طرحی که سبب یک پایش همگانی و در نهایت شناسایی و درمان دندان های پوسیده شود.

در واقع با اجرای طرح های اینچنینی خصوصا در میان کودکان و دانش آموزان روش های استاندارد و مورد نیاز به جهت حفظ دندان و مقابله با پوسیدگی دندان آموزش داده می شود. با اجرای چنین طرح هایی دیگر شاهد آمار بالای پوسیدگی دندان در بزرگسالی نخواهیم بود.

اجرای طرح ملی پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش آموزان در کشور

 به گزارش حیات، خوشبختانه روز گذشته طرح ملی پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش آموزان در کشور اجرا شد.

وضعیت اسفبار سلامت دهان و دندان در کشور/ بیمه ها کجای قصه اند؟!

گفتنی است این طرح در راستای جهت‌گیری‌های جدید بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در امر مداخلات پیشگیرانه و توسعه و تعمیق استانداردهای سلامت کودکان و فراهم آمدن زمینه‌های شکل‌گیری حداکثری یک نسل سالم، چابک و علاقه‌مند به پیشرفت همه جانبه ایران عزیز در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود.

با توجه به اینکه دندان‌های شیری به مرور زمان از حدود سن ۸ سالگی شروع به افتادن می‌کنند و دندان‌های دائمی جای آن‌ها را می‌گیرند، بهترین دوره برای ارائه آموزش‌های لازم جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان، مقطع دوم دبستان است و این کاربرگ‌های آموزشی ناظر به همین مقطع تحصیلی طراحی شده است.

شایان ذکر است این طرح در ابتدا به شکل آزمایشی در مدارس حاشیه شهر تهران اجرا شده و در ادامه در تمامی مدارس ابتدایی کشور عملیاتی خواهد شد.

در واقع سلامت دهان و دندان از اولویت های مهم ارتقای سلامت جامعه است لذا ضرورت دارد با بهره مندی مردم از این خدمات، پوشش کامل بیمه ای انجام شود.

در واقع اجرای طرح های اینچنینی بدون حمایت بیمه ها و مراکز درمانی به نتیجه نخواهد رسید و تا زمانی که بیمه های پایه، سلامت دهان و دندان را تحت پوشش های وسیع قرار ندهند ما همواره شاهد تعداد بالای دندان پوسیده و خراب برای هر فردی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha