کد خبر 231623
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت خبر داد:

الکترونیکی بودن ۴۸ تا ۵۰ درصد از نوبت دهی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی

الکترونیکی بودن  ۴۸ تا ۵۰ درصد از نوبت دهی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: در سال ۱۴۰۱ نوبت گیری و نوبت دهی الکترونیک تقریباً هشت درصد کل ظرفیت‌ها بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، حسن واعظی رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی معاونت درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: بحث خدمات حضوری و الکترونیکی جزو نکاتی است که در حوزه‌ها و سیستم‌هایی که ارائه خدمات به هموطنان و شهروندان دارند؛ جزو اولویت‌ها است و با پیشرفت‌هایی که صورت گرفته، مطمئناً نظام سلامت هم با این موضوع بیگانه نیست.

وی افزود: یقیناً خدمات غیرحضوری و خدماتی که به صورت الکترونیک انجام شود و نوبت دهی هم که یکی از اقسام خدمات ما در نظام سلامت و درمان است، جزو نکاتی است که دسترسی عادلانه را برای خدمات به شهروندان و هموطنانمان افزایش می‌دهد و همین‌طور بحث تعلل، ازدحام و همین طور ملاقات حضوری را برای شهروندان و مردم برای دریافت خدمات، کمتر می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی معاونت درمان وزارت بهداشت  اضافه کرد: به صورت خلاصه و میانگین عرض کنم؛ تقریباً بین ۴۸ تا ۵۰ درصد از نوبت دهی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی ما به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد. آن هم که خدمت شما بودیم؛ پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۲ بود.

وی در ادامه یادآور شد: بحث نوبت دهی الکترونیک را می‌شود از جنبه‌های مختلف به آن توجه کرد؛ ۴۸ درصد با توجه به هدف گذاری که به صورت یک ساله در معاونت درمان وزارت بهداشت و همین‌طور وزارت بهداشت صورت گرفته، ما از برنامه با تناسب برنامه اجرایی و گانت خودمان عقب نیستیم. ما یک سال تا تابستان سال آتی مد نظر داریم که به آن حداکثر ظرفیت برای نوبت دهی الکترونیک برای مردم و شهروندان در نظام سلامت و کلینیک‌ها و درمانگاه‌های تخصصی مان برسیم که یقیناً این هدف به یاری خدا قابل دستیابی خواهد بود.

واعظی همچنین یادآور شد: فکر می‌کردم این سؤال را خیلی عقب‌تر بپرسید، ولی هدف گذاری ما به صورت میانگین؛ در کشور ۷۰ درصد ظرفیت نوبت‌های کلینیک‌ها و درمانگاه‌های دانشگاهی و دولتی مان به صورت میانگین تعریف شده که تا پایان سال برسیم و بابت این موضوع، هم در ادامه ظرفیت و هم نظام ارجاع، آن پارت از نوبت‌هایی که ما ناگزیر هستیم که به صورت حضوری برای اتفاقاً ارائه خدمات اورژانسی، فالوها، پیگیری، خدمات فوق تخصصی و همین‌طور ارجاعات موازی برای مردم در نظر بگیریم را همچنان حفظ کنیم که از نظر فنی و تخصصی در همه جای کشورهای دیگر هم این موضوع ملموس است و در کشور ما دقیقاً همین طور خواهد بود.

وی ادامه  داد: نظامی به نام سطح بندی درمان وجود دارد که هم در منویات مقام معظم رهبری است، هم در اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم و همین طور وزارت بهداشت و همین طور در معاونت درمان به نام نظام ارجاع و تقویت نظام شبکه. تقویت نظام شبکه دقیقاً همین معنی را دارد که بیمارستان امام خمینی تهران، بیمارستان شریعتی تهران یا بیمارستان میلاد در نظام درمان سازمان تأمین اجتماعی در چه سطحی از ارجاع وجود دارد که آیا چند درصد از بیمارانشان به صورت مستقیم یا چند درصدشان در نظام ارجاع در قالب ارزیابی اولیه، تخصص و فوق تخصص باید صورت بگیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی معاونت درمان وزارت بهداشت  در این خصوص اضافه کرد: در داشبوردهایی که ما از تابستان ۱۴۰۲ در نظر گرفتیم؛ در داشبوردهای وزارت بهداشت، یک رندوم چکی شده در دو بیمارستان پایتخت، یقیناً این نمی‌تواند حجم نمونه منطقی باشد، ولی در داشبوردهایی که در وزارت بهداشت به صورت آنلاین وجود دارد برای این موضوع، همان که دوستان اعلام کردند که این سامانه در تابستان ۱۴۰۲ پایه گذاری شده و ماه به ماه پنج درصد هدف گذاری شده که افزایش ظرفیت و بحث نوبت‌گیری و نوبت‌دهی الکترونیک را برای شهروندان مد نظر داشته باشد که این با آن موضوع کاملاً تناسب دارد، یعنی عددی است که ما هفته گذشته خدمت شما همین موضوع را ارائه کردیم و داشتیم.

وی ادامه داد:  فکر می‌کنم این کلاً یک اختلاف نظر بین نظام سلامت و حوزه رسانه است که از نظر تخصصی باید جاهای دیگر هم بحث شود. شاید در این فرصت باقی مانده در استودیوی شما امکان پذیر نباشد.در اسناد بالادستی هم آمده است این خدمات الکترونیکی در نظام سلامت است و  ۱۶ درصد از مریض‌های ما که نوبت گیری و نوبت دهی الکترونیکی برای آن‌ها صورت می‌گیرد، در نوبت خود حاضر نمی‌شوند و کنسلی نوبت داریم؛ یعنی برای سایر شهروندان ما آن فرصت را از دست دادیم.

واعظی خاطرنشان کرد: بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از نوبت‌هایی که الآن به صورت الکترونیک یا به صورت خودخواسته یا حضوری دریافت می‌شود توسط شهروندان ما؛ بعد از ویزیت اول توسط متخصص به متخصص یا فوق تخصص دیگری ارجاع داده می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ نوبت گیری و نوبت دهی الکترونیک تقریباً هشت درصد کل ظرفیت‌ها بود. اولاً این که من خوشحال هستم که سالنامه چاپ شده وزارت بهداشت مورد توجه شما قرار گرفته، این موضوع خیلی ارزشمند است برای ما، چون موضوعی است که همکاران و اساتید اپیدمیلوژیست در وزارت بهداشت و همین طور شورای معاونین و مقام عالی وزارت هم این موضوع را بارها و بارها مورد تأکید قرار دادند که تمام این عدد، اعشار و رقم‌ها به دقت نظر و در حوزه تخصصی تدوین و فراهم می‌شود و واقعاً هم یکی از مصارفش برای خود مردم و همین طور اصحاب رسانه است بابت این که از آن استفاده شود. 

از سوی دیگر، خزاعی معاون تأمین خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی گفت: همان طور که آقای واعظی فرمودند بحث نوبت دهی غیرحضوری یکی از برنامه‌هایی است که هم در دستور کار وزارت بهداشت و هم در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی است.

وی اضافه کرد: ما در نهایت یعنی تمام کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم و سیاستی که در سطح کلان وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی است، در کنار ارتقای کیفیت و ایجاد ایمنی برای بیماران‌مان، بحث رضایتمندی هم هست.

معاون تأمین خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی همچنین یادآور شد: این رضایتمندی یکی از آیتم‌هایی که می‌شود روی آن کار کرد، کمتر شدن اتلاف وقت مردم در گرفتن نوبت‌های سرپایی و در کنار بقیه موارد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha