کد خبر 201864
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

خدمات برخی از چهره های عالم موجب بروز دوران درخشانی در تاریخ تمدن اسلامی شد

خدمات برخی از چهره های عالم موجب بروز دوران درخشانی در تاریخ تمدن اسلامی شد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: خدمات برخی از چهره های عالم و دانشمند آشوری، موجب بروز و ظهور دوران درخشانی در تاریخ تمدن اسلامی شد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چهارمین دور گفتگو ها با کلیسای شرق آشور گفت: بسیار خرسندم که در مراسم افتتاحیه چهارمین دور از گفتگو های اسلام و کلیسای شرق آشوری با شما سخن می گویم. ابتدا مایلم از عالیجناب پاتریارک مار آوا سوم روئیل رهبر جهانی کلیسای شرق آشورو هیات همراه که از اسقف های برجسته این کلیسا می باشند، برای پذیرش دعوت و حضور در این اجلاس تشکر نمایم، همچنین از اسقف مارنرسای بنیامین اسقف کلیسای شرق آشور در ایران و جناب آقای شارلی انویه تکیه نماینده محترم آشوریان در مجلس شورای اسلامی که همکاری های صمیمانه ای با مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها داشته اند، سپاسگزارم. 

وی افزود: اکنون نزدیک به سه دهه است که گفتگوهای مشترک با موضوعات متنوع (که دغدغه های انسان معاصر بوده و آثار و برکات فراوانی را بر جای گذاشته است)داشته ایم. امیدوارم که این دور از گفتگو ها نیز که با موضوع مهم و اساسی '' ایمان و جوانان '' برگزار می شود، گامی موثر برای زیست مؤمنانه باشد. 

حجت الاسلام ایمانی پور گفت :جامعه آشوریان ملتی کهن و دیرینه در میان ملل مشرق زمین هستند که پیوندهای مشترک، عمیق و انفکاک ناپذیری با تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران و اسلام دارند. 

وی افزود :مبانی مسیحیت آشوری شرقی به دلیل قرائت، درک و دریافت شرقی همواره با فکر و فرهنگ ایرانی و تا حدی اسلامی در مبانی اعتقادی و کلامی قرابت داشته است. این جامعه در ایران قبل و بعد از اسلام همیشه حضور تاثیرگذاری داشته اند و چه بسا تقویت این جامعه در ایران توسط حکمرانان ایرانی اسلامی ناشی از همین پیوند ها و مشترکات فرهنگی دو جانبه بوده است. اشتراکاتی که حکمرانان ایرانی و مسلمان را به گفتگو و همراهی با این جامعه علاقمند می کرد. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به خدمات چهره های عالم آشوری گفت: خدمات برخی از چهره های عالم و دانشمند آشوری به ویژه در جریان ایجاد گنجینه حکمت و تاسیس بیت الحکمه که نهضت ترجمه و بازگردانی متقابل متون علمی در دوران نهضت ترجمه اسلامی را به دنبال داشت، موجب بروز و ظهور دوران درخشانی در تاریخ تمدن اسلامی شد. 

ایمانی پور افزود: چهره هایی چون حسان بن سنان، حنین ابن اسحق و خاندان بختیشوع که طی شش نسل در خدمت جامعه علمی آن زمان بودند، نه تنها در حوزه ترجمه و برگردان متون علمی یونانی بلکه در قلمرو گسترش علم کلام، فلسفه، نجوم و پزشکی سهم قابل توجهی در توسعه علم و دانش داشتند.

حجت الاسلام ایمانی پور گفت: دوران انقلاب اسلامی ایران را شاید بتوان از درخشان ترین ادوار تفاهم و همکاری های جامعه آشوری به عنوان یکی از جوامع ایرانی با نظام اسلامی دانست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم برای شهید هشت سال دفاع مقدس جانی بت اوشانا از جامعه آشوریان افزود: بگذارید تنها از آخرین اتفاق یاد کنم. چند روز قبل بود که پیکر شهید آشوری جانی بت اوشانا شهید دوران هشت سال دفاع مقدس، بر روی دستان مردم مسلمان و مومن تهران به شایستگی تشییع شد. مردم ایران هنگامی که شنیدند این هموطن مسیحی پدر، مادر و اقوام نزدیک خود را از دست داده است همگی همچون خانواده وی، از پیکرش استقبال نموده و با عظمت و شکوه او را از محل نماز جمعه مسلمانان تا کلیسای حضرت یوسف بدرقه نمودند. 

وی افزود :جانی بت اوشانا الگو و اسوه یک جوان مومن ایرانی بود. نگاهی به وصایا و دلنوشته های وی و هزاران هم سنگر مسلمان او، روشنگر مسیر ما در نشستی که می خواهیم موضوع '' ایمان و جوانان '' در عصر حاضر را بررسی نماییم، باشیم.

حجت الاسلام ایمانی پور گفت:ایمان که موضوع محوری ادیان الهی می باشد عبارت است از اعتقاد و باور راسخ قلبی به حقیقتی قدسی که آثار آن به اعضا و جوارح تسری نموده و بر زبان جاری می شود.تنها در سایه ایمان و عمل صالح است که انسان به فلاح و رستگاری می رسد و پیامبران الهی آمده اند که ایمان به خدا را در دلهای مؤمنان مستقر نمایند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد:تلاش برای حفظ ایمان مؤمنان ماموریتی الهی است که بر عهده رهبران و پیروان ادیان الهی نهاده شده است. ایمان در جهان امروز دشمنان قدرتمندی یافته که در کمین جامعه مؤمنان به ویژه جوانان مؤمن می باشند.

وی افزود :عصر اطلاعات و توسعه ارتباطات که باید زمینه گفتگو و همکاری دین و علم را فراهم تر نموده و در نهایت در خدمت تعمیق ایمان به خداوند و ارزش ها و تجاوز به حقوق دیگران و ایجاد شبهه ها با بهره گیری از ساحت علم و ره آورد های علمی گردیده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره اهمیت و نقش رهبران دینی در دوران معاصر گفت: اهمیت و نقش ادیان و رهبران دینی در دوران معاصر به عنوان یکی از نقش آفرینان عرصه فرهنگی، اجتماعی و تاثیر گذاری مثبت و سازنده آنان در تحولات سیاسی اجتماعی هم اکنون برجسته تر از گذشته گردیده است.

حجت الاسلام ایمانی پور ادامه داد: اما سرعت تحولات، همت مضاعفی را می طلبد که باید در سایه همکاری و مساعدت فراهم آورد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حسب ماموریت دینی فرهنگی خود و با عنایت به پیوند های تاریخی جامعه مسلمان و آشوری از هر گونه همکاری دینی، علمی و فرهنگی برای توسعه ایمان در میان جوانان استقبال می کند و علاقه منداست در سایه گفتگوهای دینی بین اندیشمندان اسلامی و مسیحیان آشوری به سیاست ها و راهبردهای منطقی و علمی جهت حفظ ایمان در این دو جامعه بزرگ به ویژه جوانان کمک نماید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: متاسفانه امروزه جمعی از جوانان ما به جای مراجعه به متون اصلی و آموزه های صحیح دینی و مراجع ذی صلاح، در معرض اطلاعاتی واژگون در فضای مجازی هستند که ایمان آنان را نشانه رفته است. 

حجت الاسلام ایمانی پور ادامه داد: باید تلاش کنیم در این دوران سخت که هجوم شبهه ها، تبلیغات و فضاسازی های ایمان سوز و منفی که از ناحیه اردوگاه های کفر و الحاد شدت یافته است بتوانیم به وظیفه الهی خود عمل نمائیم. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان گفت: توفیق عالمیان و اندیشوران این دوره از گفتگو ها را که با ارائه مقالات و شرکت در گفتگو ها باعث ارائه راهکارهای مثبت و سازنده در تقویت ایمان جوانان خواهد بود از خداوند متعال خواستارم. 

پاتریارک مار آوا روئیل، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری در ادامه گفت :در جهان امروز گفت وگوی ادیان بالاخص آنان که دارای کتاب آسمانی می‌باشند حیاتی است، به این جهت  که همه ما از اتفاقات اطراف خود متاثر هستیم و باید کتابی باشد که بتوانیم از آن بهره جوییم.

وی ادامه داد: امروز یکی از خطرناک ترین عوامل تهدید کننده ادیان، توسعه و گسترش مادی گرایی در میان افراد است. باید گفت که ۸۴ درصد انسان های کره زمین پایبند به دینی از ادیان می‌باشند که این آمار قابل ملاحظه ای است و نباید آن را نادیده گرفت.

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری گفت: امروز سکولاریسم بر اصول دینی چیره شده است و مسلما با  این طرز تفکر بشر از نقش دین در زندگی اجتماعی فاصله می‌گیرد و مذهب هر فرد برای خود او باقی می‌ماند.

پاتریارک مار آوا روئیل افزود: بدون تردید در عصر حاضر  انسان های متمدنی وجود دارند که نمی‌توانند بدون دین باقی بمانند دین به ما می آموزد که سلوک و عرفان دین در زندگی اجتماعی بسیار مهم است.

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری گفت: متاسفانه مسئله اهمیت اخلاق دینی در زندگی جوانان امروزی کمرنگ شده است. دنیایی که جوانان امروزی در آن زندگی می‌کنند، متفاوت با دورانی بود که ما زندگی می کردیم و در واقع همه ادیان و مذاهب با چالش سختی برای حفظ ادیان برای جوانان روبرو هستند.

وی افزود :چالش هایی که جوانان امروز با انها مواجه هستند بیشتر مربوط به ایدئولوژی است نه مشکلات فیزیکی از این رو در جامعه جوانان امروزی سکولاریسم بیشتر به چشم می آید. 

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری ادامه داد :پس از جنگ جهانی دوم دگرگونی بزرگ در میان ادیان به وجود آمد و انقلاب فرهنگی صورت گرفت که برآیند آن دگردیسی در دین بود.

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری در پایان گفت:چالش امروز عالمان دینی این است که جوانان نمی‌توانند افق های قاعده دین را بپیماند بنابراین وظیفه ما علمای دین این است که پیوستگی میان اندیشه و ذهن جوانان ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha