کد خبر 246126
۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

به گزارش گروه بین الملل حیات، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا از وتوی تمدید ماموریت هیات نظارتی سازمان ملل توسط روسیه در مورد تحریم های شورای امنیت به شدت ناراضی است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما همچنین از رای ممتنع چین به این قطعنامه ناراضی هستیم.

میلر گفت: در ۱۵ سال گذشته، هیات سازمان ملل نقش حیاتی در نظارت بر اجرای تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی داشته است. اقدام امروز روسیه صلح و امنیت را تضعیف می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: این اقدام با هدف حمایت از معامله فاسد میان روسیه و کره شمالی انجام شده است. این اقدام همچنین به کره شمالی برای پیشبرد برنامه سلاح های کشتار جمعی اش کمک می کند.

میلر ادامه داد: روسیه با هدف دریافت تسلیحات بیشتر از کره شمالی برای استفاده در اوکراین این اقدام را انجام داده است. با وجود وتوی امروز توسط روسیه، تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه کره شمالی اجرا می شوند و آمریکا به همراه متحدان خود متعهد به اجرای این تحریم ها است.

 روسیه روز پنجشنبه تمدید سالانه ماموریت هیات کارشناسان نظارت بر اجرای تحریم‌های طولانی‌مدت سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور را وتو کرد.

قطعنامه ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می کرد اما وتوی روسیه این عملیات را متوقف می کند.از بین ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۳ عضو به این قطعنامه رای مثبت دادند. روسیه آن را وتو و چین به آن رای ممتنع داد.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل، پیش از این رای‌گیری به اعضای شورای امنیت گفت که کشورهای غربی در تلاش هستند تا کره شمالی را سرکوب کنند و تحریم‌ها به بهانه مهار برنامه هسته‌ای این کشور، «بی‌ربط» و «به دور از واقعیت است».

این قطعنامه تغییری در تحریم ها علیه کره شمالی ایجاد نمی‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha