کد خبر 245886
۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲

رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

ضربه افزایش نرخ ارز به صنعت بیمه/ چرا ضریب نفوذ بیمه در فلسطین بالاتر از ایران است؟

ضربه افزایش نرخ ارز به صنعت بیمه/ چرا ضریب نفوذ بیمه در فلسطین بالاتر از ایران است؟

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران گفت: نوسان نرخ ارز نیز به صورت غیرمستقیم تاثیر زیادی بر ضریب نفوذ بیمه در ایران دارد.

ضریب نفوذ صنعت بیمه ایران در سال ۲۰۲۲ در حالی برابر با ۱.۸ درصد بوده که ایران را در رتبه ۵۷ جهان قرار داده است. این در حالی است که در میان کشورهای منطقه، کشورهای فلسطین (۴.۲ درصد)، قبرس (۳.۸ درصد) و امارات (۲.۶ درصد) ضریب نفوذ بالاتری از ایران دارند. در بین کشورهای پیشرفته نیز آمریکا با ضریب نفوذ ۱۱.۶ درصدی در رده پنجم جای گرفته است.

فرمول محاسبه ضریب نفوذ بیمه

علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات در مورد ضریب نفوذ پایین بیمه در ایران نسبت به سایر کشورها به ویژه فلسطین گفت: ضریب نفوذ بیمه فرمولی دارد که صورت کسر آن با ماست یعنی اینکه چقدر ما حق بیمه تولید می کنیم.

وی ادامه داد: مخرج این کسر نیز جی دی پی GDP (تولید ناخالص داخلی کشور) است. پس اینکه ما بخواهیم ضریب نفوذ بیمه در کشورها را با هم مقایسه کنیم باید هم صورت و هم مخرج کسر را مقایسه کنیم.

صنعت بیمه در ایران و جهان

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه برای افزایش ضریب نفوذ بیمه لازم است اقداماتی را انجام بدهیم، گفت: این اقدامات در صورت کسر موثر می افتد. این در حالی است که عوامل دیگری نیز بر مخرج کسر موثرند. به طور مثال، افزایش یا کاهش نرخ ارز به طور چشمگیری در جی دی پی و به تبع در ضریب نفوذ بیمه تاثیر می گذارد.

استادهاشمی با اشاره به یکی دیگر از دلایل بالا بودن ضریب نفوذ بیمه در بسیاری از کشورها نسبت به ایران گفت: ما بسیاری از بیمه ها ازجمله بیمه های کشاورزی که متولی آن صندوق کشاورزی است را در ضریب نفوذ بیمه محاسبه نمی کنیم در حالی که شاید در دنیا کل فعالیت بیمه ای که در حال انجام است را محاسبه می کنند؛ با وجود این باید در بحث ضریب نفوذ بیمه در ایران جدی تر کار کنیم.

هدف از نواختن زنگ بیمه در مدارس

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ما برای اینکه بتوانیم ضریب نفوذ صنعت بیمه را در ایران افزایش بدهیم باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم، گفت: باید فرهنگ سازی در مورد استفاده از بیمه میان مردم انجام شود.  

استادهاشمی ادامه داد: به طور مثال، شورای هماهنگی استان ها را فعال کرده ایم تا بتوانند فرهنگ سازی را در استان ها انجام بدهند. همچنین در ۱۳ آذر ۱۴۰۲ کار تقریبا منحصر به فردی انجام شد؛ به این ترتیب که در ۱۷ استان همزمان با تهران نشست های علمی و سخنرانی هایی انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین برای توسعه فرهنگ بیمه در مدارس، زنگ بیمه در آذرماه امسال در مدارس نواخته شد.

طراحی پلتفرم های جدید برای فروش بیمه نامه

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به طراحی پلتفرم ها و سکوها برای تسهیل فروش بیمه به مردم گفت: سومین کاری که باید انجام بدهیم، بحث پرداخت خسارت است. ما هر مقداری که بتوانیم پرداخت خسارت را برای مردم تسریع و منصفانه و به موقع کنیم حتما مردم گرایش بیشتری برای خرید بیمه های اختیاری مثل آتش سوزی، مسئولیت و... در کنار بیمه شخص ثالث خواهند داشت.

استادهاشمی با اشاره به ضرورت طراحی محصولات جدید بیمه ای گفت: می بایست برای ظرفیت های خالی جامعه که قابلیت پوشش بیمه ای دارد اما تا به حال یا متقاضی نداشته یا اینکه ما طرف آنها نرفته ایم محصولات جدید بیمه ای طراحی کنیم تا بیمه های جدید بتواند آن تقاضا را پوشش بدهد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha