کد خبر 231959
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

«حیات» گزارش می دهد؛

آخرین خبر از قطار سریع السیر تهران - اصفهان از زبان وزیر راه + فیلم

آخرین خبر از قطار سریع السیر تهران - اصفهان از زبان وزیر راه + فیلم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت و توسعه قطار سریع السیر گفت: ساخت و توسعه ریلی قطار سریع السیر تهران به اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، مهرداد بذرپاش با اشاره به ساخت و توسعه قطار سریع السیر گفت: قطار برقی تهران مشهد نیز در دستور کار قرار دارد. ما به فناوری قطار پر سرعت نیاز داریم تا فناوری پایه حمل و نقل ریلی کشور تغییر کند زیرا در آن صورت می توانیم عملیات اجرایی چند هزار کیلومتر قطار پر سرعت در کشور را اجرا کنیم.

وزیر راه افزود: قطار سریع‌السیر تهران- قم و اصفهان حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشت که به دلیل عدم پرداخت اقساط متوقف شده بود اما با پرداخت اقساط مجدد فعال شد و اجرای این پروژه به سرعت در حال انجام است. دولت سیزدهم بر توسعه واگن‌های ریلی سریع‌السیر تاکید دارد.

وی در مورد پروژه رشت – آستارا نیز تصریح کرد: ماه آینده با حضور رئیس جمهورهای ایران و آذربایجان، پروژه رشت – آستارا بهره‌برداری خواهد شد. همچنین توافقنامه کریدوری دو کشور نیز به امضا خواهد رسید.

وزیر راه در مورد خط تهران- مشهد با همکاری شرکت‌های خارجی هم گفت: در این پروژه قیمت‌ها و سطوح تکنولوژی متفاوتی را شاهدیم، با این حال اصرار ما بر دستیابی به تکنولوژی قطار پرسرعت است.

بذرپاش همچنین به انجام ۹.۵ میلیون تن ترانزیت کالا در هشت ماهه امسال اشاره کرد و یادآور شد: ۹۰ درصد این ترانزیت، جاده‌ای و ۱۰ درصد دیگر ریلی بود. دلیل این مسئله نیز جذاب‌تر بودن و به صرفه‌تر بودن مسیر جاده به دلیل سوخت ارزان گازوئیل است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه ناتمام خط ریلی اقلید- یزد نیز تصریح کرد: منابع مورد نیاز این پروژه که در دولت دوازدهم به صورت ناتمام افتتاح شده بود و هیچ قطاری از آن عبور نمی‌کرد، تخصیص یافته و تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به پروژه میانه- اردبیل به طول ۱۷۰ کیلومتر، گفت: این پروژه که دربرگیرنده احداث پل‌های عظیم و تونل در ارتفاعات بالا است در ماه‌های پایانی خود قرار دارد، هرچند مواجهه با فصل سرما منجر به ایجاد وقفه‌ای در کار شده است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: این پروژه در تداوم پروژه اردبیل- پارس آباد خواهد بود که می‌تواند محور ترانزیتی دیگری را به کشور اضافه کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha