کد خبر 231872
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

معاون وزیر راه خبر داد؛

نقش مهم ایران در ترانزیت بین‌المللی

نقش مهم ایران در ترانزیت بین‌المللی

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: ایران به لحاظ ترانزیتی، در یکی از کریدورهای بین‌المللی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: ۳۱۶ شرکت دولتی و خصوصی و ۸۵ شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

وی افزود: ایران می‌تواند از فرصت ایجادشده استفاده کامل کند و نقش مهمی را در حمل و نقل بین المللی دارد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدورهای ترانزیتی می‌تواند ایجاد کریدور لجستیکی کند، اضافه کرد: اگر ما بتوانیم کریدورهای لجستیکی ایجاد کنیم، می‌توانیم کریدورهای تجاری که زیربنای کریدورهای اقتصادی است را هم ایجاد کنیم تا در نهایت کریدورهای توسعه‌ای ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران در تقاطع کریدورهای ترانزیتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته توجه خاصی به توسعه زیرساختی حمل و نقلی شده و باعث اتصال شبکه‌های جاده‌ای و ریلی کشور به کشورهای دیگر شده است.

افندی‌زاده همچنین گفت: ایران با ۲۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۶۵۰۰ مرز خاکی جزو مهم‌ترین کریدورهای دنیاست و در دولت سیزدهم این نگاه وجود دارد.

وی افزود: امروزه کریدورهای ترانزیتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همه کشورها به دنبال اختصاص سهم قابل توجهی در این کریدورها هستند، چرا که کریدورهای ترانزیتی می‌تواند منجر به ایجاد کریدورهای لجستیکی شود که محلی برای مراکز توزیع کالا است و بهره‌وری این بخش را افزایش می‌دهد.

افندی‌زاده ادامه داد: ایجاد کریدورهای لجستیک منجر به ایجاد کریدورهای تجاری و تسهیل جریان تجارت می‌شود که کریدورهای تجاری زیربنای کریدورهای اقتصادی هستند و در حلقه پایانی این زنجیره، کریدورهای توسعه‌ای ایجاد می‌شود.

وی افزود: ایران در تقاطع کریدورها قرار گرفته است و راه‌هاب دسترسی زیادی دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این نمایشگاه محلی برای ارائه نیازها و به دنبال آن، یافتن راهکارها و پاسخگویی به آن نیازهاست.

وی با اشاره به طرح ابتکار "ایران راه" از سوی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه کریدورها انجام شده و کلان‌ پروژه‌های بزرگی تعریف شده است.

افندی‌زاده با اشاره به وجود ۲۵۰۰ کیلومتر مرزهای آبی و ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرزهای زمینی گفت: ایران با ۱۳ کشور دارای مرزهای آبی و زمینی است. 

تدوین مدل اقتصادی برای جذب سرمایه بخش خصوصی در حمل‌ونقل 

وی افزود: در رویکرد دولت سیزدهم بر استفاده از این فرصت‌ها تاکید شده اما ما به دنبال یک مدل اقتصادی به منطور جذب سرمایه بخش خصوصی و تامین منابع در خوزه حمل‌ونقل هستیم.

افندی‌زاده در پایان گفت: این نمایشگاه مهمترین نمایشگاه حمل‌ونقل در کشور است که سالانه با حمایت وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha