به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و هفتمین جلسه شورا گفت: ابتدا حضور ریاست سازمان بهزیستی به مناسبت روز جهانی معلولان و تکریم توانیابان را ارج می نهم و امیدوارم این حضور منشا خیر و برکت برای این قشر عزیز از جامعه شود.
وی در ادامه و در تذکری گفت: در حالی که در دو سال گذشته نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران بر انتقال نمایشگاه های پر مخاطب از داخل شهر تاکید داشته اند و این مهم را از مراجع ذیصلاح مطالبه کردند در اقدامی بی سابقه مرکز فروش لوازم خانگی در جنوب شرق پایتخت افتتاح می شود و جمعه سیاه ترافیکی را برای مردمان و ساکنان این محل رقم می زند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: راه اندازی مجموعه ای بنام سرای ایرانی در منطقه 15 شهرداری تهران باعث شد که جمعه 10 آذر به جمعه سیاه ترافیکی در جنوب شرق تهران تبدیل شود.
وی ادامه داد: سه راه افسریه، بزرگراه های آزادگان، امام علی (ع) و امام رضا(ع) دارای گره های ترافیکی است که باید برای حل آن به دنبال چاره ای باشیم ولی متاسفانه راه اندازی مجموعه ای با این وسعت در یک منطقه شلوغ ترافیکی بدون توجه به پیوست های ترافیکی، ترافیک در این منطقه را چند برابر کرده است.
صادقی اظهار کرد: بر اساس گزارش شهروندان، جمعه 10 آذرماه ترافیک در این منطقه به حدی بالا رفته بود که مسیر 5 دقیقه ای در 40 دقیقه طی شده است و علت این ترافیک شدید و چندین کیلومتری در محدوده سه راه افسریه، راه اندازی مجموعه سرای ایرانی بوده است.
وی همچنین افزود: بهره برداری از این مجموعه با حمایت شهردار منطقه 15 اتفاق افتاده و این در حالی است که هیچ گونه پیوست و مطالعه ترافیکی برای آن لحاظ نشده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری در سال 97 و بر اساس تبصره دوم مصوبه «الزام شهرداری تهران به شناسایی و رفع گرههای ترافیکی و نواقص هندسی معابر و بزرگراهها» ملزم شد که «فرآیند بررسی و تحلیل گلوگاههای ترافیکی را در کمیتههای تخصصی شبکه معابر و کمیته تخصصی مهندسی ایمنی معاونت حمل و نقل و ترافیک مورد بازنگری قرار داده و در صورت لزوم با هدف تسریع و چابکی، فرآیندهای تصمیمسازیها و تصمیمگیریها را اصلاح نماید.» در صورتی که شهرداری منطقه 15 بدون توجه به این مصوبه و با تصمیم به راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی در سه راه افسریه، عملا تمام تلاش خود را برای افزایش ترافیک انجام داد!
وی ادامه داد: از طرف دیگر طبق ماده دوم مصوبه «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمانهای با نرخ سفرسازی بالا (بزرگ مقیاس)» در سال 1399، «شهرداری تهران مکلف است نسبت به تهیه دستورالعمل انجام مطالعات عارضهسنجی ترافیکی ساختمانهای با کاربردهای موضوع این مصوبه در سطح شهر تهران و فرآیند بررسی آنها حداکثر ظرف مدت یک (1) ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این مصوبه اقدام و پس از تأیید توسط کمیته فنی مذکور نسبت به ابلاغ آن جهت اجرا اقدام نماید.» که اگر شهرداری این اقدام را به انجام رسانیده بود، امروز شاهد راه اندازی مجموعه ای بزرگ در محلی کاملا نامناسب نبودیم.
صادقی با بیان اینکه این در حالی است که اصولا ابر فروشگاههای ارائه لوازم خانگی عمدتا خارج شهر قرار دارند ولی اکنون یک ابر فروشگاه که شاید از فروشگاههای خارج شهر هم بزرگتر است، در یکی از پر تراکمترین محلات و مناطق تهران ایجاد میشود؟، یادآور شد: مشکلات برگزاری نمایشگاههای پر مخاطب در محل دائمی نمایشگاه ها که جای خود؛ بزرگراه شهید چمران و به تبع آن بزرگراه های شاهراهی نظیر نیایش( آیت الله هاشمی) ، شهید مدرس، شهید صدر و .. به حالت قفل شدن در می آید. یعنی زندگی میلیون ها شهروند تهرانی مختل می شود. در کنار این ها برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی را از یاد نبریم .
وی در ادامه افزود: حال یک ابر فروشگاه که یقینا پر مخاطب است و در طول ایام هفته، ماه و سال مخاطبان بسیاری هم خواهد داشت و کما اینکه خرید از این فروشگاه مصادف با انتقال بار خواهد بود را در یکی از شلوغ ترین و پر ترافیک ترین مناطق تهران راه اندازی شده است. این یعنی قفل شدن رینگ ترافیکی جنوب شرق پایتخت برای ابد.
صادقی در ادامه گفت: باتوجه به موارد فوق سه تکلیف زیر را از شهرداری درخواست دارم:
۱- از شهرداری گزارش اجرای مصوبات فوق را درباره مجموعه سرای ایرانی ارائه نماید تا مشخص شود چه نهادی و با چه منطقی اجازه راه اندازی چنین مجموعه بزرگی را در سه راه افسریه صادر کرده است.
۲- شهرداری وضعیت تامین پارکینگ این مجموعه را برای شهروندان شفافسازی نماید، تا مشخص شود علت ترافیک سنگین، عدم تامین پارکینگ مناسب است یا سایر موارد.
۳- شهرداری مشخص نماید درحالی که ما به دنبال محدود کردن تبلیغات برای نمایشگاهها هستیم، با چه منطقی تابلوهای تبلیغاتی متعددی را به این مجموعه اختصاص داده است تا در ترافیکهای ایجاد شده، بیش از پیش شریک باشد.
نظر شما