کد خبر 231304
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

قول شهرداری برای حل ترافیک ابر فروشگاه سرای ایرانی افسریه

قول شهرداری برای حل ترافیک ابر فروشگاه سرای ایرانی افسریه

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مدیران شهرداری قول دادند که مشکل را حل می کنند  و ما نیز پیگیر حل این موضوع هستیم، گفت: اما باید قبل از افتتاح فکری می کردند و اساساً شورای شهر تهران مصوبه ای دارد که برای ساخت هر مجتمع بزرگ تجاری، اداری، مسکونی و... که جاذب سفر هستند حتما باید پارکینگ و ترافیک را پیش بینی کنند

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ سه هفته از افتتاح ابرفروشگاه تجمیعی در شرق‌ تهران پایتخت می‌گذرد، فروشگاهی که قرار بود پروژه توسعه محلی باشد و محله را از بن بست خارج کند؛ اما افتتاح بدون رعایت پیوست ترافیکی‌اش، معابر و خیابان‌های سه راه افسریه را قفل کرده است.

 فروشگاه سرای ایرانی مدتی است در محله افسریه تهران افتتاح شده و با آغاز به کارش، گره‌ای در وضعیت ترافیک سه راه افسریه ایجاد کرده و صدای اعتراض اهالی را درآورده است و با ارسال پیام هایی به اعضای شورای شهر از افتتاح بدون پیوست این فروشگاه انتقاد می‌کنند.

این در حالیست که پیش از افتتاح این ابرفروشگاه زنجیره‌ای درباره مشکلات ترافیکی احتمالی در صحن شورا هشدار و تذکر داده شده بود تذکراتی که شنیده نشد، ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه محل فعلی «سرای ایرانی» در گذشته به عنوان انبار چای مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اظهار می‌کند: این موقعیت جغرافیایی در یکی از محلات پرتراکم و پرترافیک منطقه ۱۵ قرار دارد و قاعدتاً راه‌اندازی این مجموعه می‌تواند به ترافیک در این منطقه بیفزاید؛ به همین جهت انتظار داریم شهرداری تهران نسبت به این موضوع عنایت ویژه‌ای را داشته باشد؛ ما با اصل پروژه و احداث آن مخالف نیستیم حتماً کار ارزشمندی است و موجب توسعه شهر خواهد شد؛ اما باید تمهیدات رفع ترافیک همزمان با راه‌اندازی این مجموعه نیز در نظر گرفته شود و چنین پروژه‌ای باید پیوست ترافیکی داشته باشد و گرنه شاهد ترافیک و قفل شدن این قسمت از شهر خواهیم بود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به موارد اشاره شده از سوی ناصر امانی عضو شورای شهر در خصوص احداث سرای ایرانی در منطقه ۱۵ می‌گوید: بنده یک بار زمانی که می‌خواستم عوارض این مجموعه را پرداخت کنند نکاتی را تذکر دادم و ظاهراً تا جایی که بنده مطلع هستم مسئله پارکینگ تا حد زیادی حل شده ولی مباحثی که مطرح شد بسیار مهم است؛ البته کار ارزنده‌ای برای محله و شهر خواهد بود، منتها بحث پارکینگ و ترافیک باید رعایت شود.

سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در صحن شورا در تذکری به موضوع احداث سرای ایرانی در منطقه ۱۵ اشاره کرده و می افزاید: باید قبل از راه‌اندازی این مجموعه به مسائل ترافیکی توجه شود.

همچنین یکی از اهالی محله مسعودیه نیز، اعلام کرده است: «مشکل اصلی ترافیک این فروشگاه بزرگ روزهای پنجشنبه و جمعه است، بگونه ای که حتی نمی‌توانیم  از در خانه هایمان بیرون بیایم. محله مسعودیه در بن بست قرار دارد و حالا افتتاح این فروشگاه بزرگ برای ما دردسر ایجاد کرده است . انتظار داشتیم مسئولان شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی قبل از افتتاح، این مشکلات رو پیش‌بینی و برطرف می‌کردند.»

با این حال محمد شیری شهردار منطقه ۱۵ از حل مشکل ترافیک خبر می دهد و می‌گوید: رصد و ارزیابی روزانه ترافیک این محدوده طی ۳ هفته گذشته در ۳ نوبت صبح، ظهر و عصرگاهی صورت گرفته است و طی روزهای شنبه تا پنج‌شنبه  ترافیک و مشکلی وجود ندارد و تردد طبق روال انجام می‌شود. اما با توجه به حجم تبلیغات و استقبال شهروندان در روزهای جمعه، شاهد ترافیک چشمگیر بوده‌ایم که تمهیدات ویژه در این زمینه انجام شده و یا در حال انجام است. البته دقت داشته باشید که منطقه ۱۵ یکی از مبادی ورودی شهر تهران است و به دلیل موقعیت جغرافیای منطقه روزانه و به‌ویژه جمعه‌ها شهروندان بسیاری از  محور امام رضا(ع) و آزادگان تردد می‌کنند که با راه‌اندازی مجموعه سرای ایرانی کمی بر حجم ترافیک روزهای جمعه افزوده شده است.

وی از اتخاذ راه حل‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای مهار ترافیک خبر می دهد و ادامه می دهد: در کوتاه مدت اصلاح هندسی در مسیرهای ورودی و خروجی به مجموعه  سرای ایرانی موجب مهار ترافیک تا حدودی شده است و طرحی با تأمین پارکینگ های مورد نیاز در حال ساخت است که در مرحله اول ساخت پارکینگ طبقاتی با ظرفیت بیش از یک هزار و ۲۰۰ خودرو در حال انجام است.

قول شهرداری برای حل ترافیک سرای ایرانی

شهردار منطقه ۱۵ در حالی در مصاحبه ای اصلاح هندسی را راهی برای مهار ترافیک می داند که  ناصر امانی عضو شورای شهر تهران، ضمن تأیید ترافیک آزار دهنده در محدود سه راه افسریه با اشاره به فرصت های شغلی که این فروشگاه در محلات ایجاد کرده است، می‌گوید: اما ترافیک فزاینده این مجموعه سبب نارضایتی اهالی و مردمی که می‌خواهند وارد شهر تهران شوند، شده و این درحالی است که همیشه در مدخل ورودی تهران ترافیک وجود دارد و حالا در این گره ترافیکی، مجوز فعالیت مجموعه ای را می دهید که خودش عامل ترافیک است و باید بگویم اصل کار خوب است و ما نیز آن را تأیید می کنیم چراکه موجب رونق اقتصادی محله و اشتغال اهالی می شود ولی کار خوب را با پیش بینی طرح و پیوست ترافیکی می شد کامل کرد تا ناراحتی و نارضایتی را به همراه نداشته باشد و به همین علت قبل از افتتاح تذکر دادم اما گوش نکردند و بعد از افتتاح گفتند إإإ شما درست می گفتید و پنجشنبه و جمعه نه تنها مردم که بلکه اهالی نیز نمی‌توانند حرکت کنند.

وی با بیان اینکه مدیران منطقه حالا می گویند که با تصمیمات زودبازده ترافیکی که مقداری حجم ترافیک را کمتر می کند، وضعیت را بهبود می دهند، ادامه می‌دهد: انصافا اهالی اعلام کردند که ترافیک پنجشنبه قدری بهتر شده اما مشکل ترافیک روزهای جمعه به قوت خود باقی است. حالا از اقدامات شهرداری تهران برای مهار ترافیک بازدید می کنیم و از طریق گزارشات شهروندان نتیجه اقدامات را بررسی خواهیم کرد.

امانی با اشاره به اینکه مدیران شهرداری قول دادند که مشکل را حل می کنند  و ما نیز پیگیر حل این موضوع هستیم، ادامه می دهد: اما باید قبل از افتتاح فکری می کردند و اساساً شورای شهر تهران مصوبه ای دارد که برای ساخت هر مجتمع بزرگ تجاری، اداری، مسکونی و... که جاذب سفر هستند حتما باید پارکینگ و ترافیک را پیش بینی کنند و شاید به نظر می رسد مباحث درآمد برای شهرداری و خیرخواهی برای توسعه محله افسریه سبب شده تا در مورد پیوست ها فکری نکنند؛ درست است که فعالیت چنین فروشگاه هایی سطح کیفیت زندگی در محلات را تغییر می دهد، اما نباید در پی نیت خیر، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کنیم بگونه ای که خود اهالی نیز ناراضی باشند.

وی پیچیدن نسخه های ثانویه برای حل ترافیک سرای ایرانی را موقتی دانسته و می افزاید: مهار ترافیک بسته به میزان جاذب سفر بودن فروشگاه دارد و هر چقدر مشتری بیشتری جلب کندو بتواند افراد بیشتری به سمت خود بیاورد، ترافیک بیشتر می شود.

بازدید از روند بهبود ترافیک سرای ایرانی

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه وضعیت ترافیک این محدوده برای شهروندان و اهالی محله فرسایشی شده است، به ایسنا می‌گوید: به زودی بازدیدی از وضعیت ترافیکی این فروشگاه خواهم داشت و از مدیران شهرداری منطقه در خصوص روند اجرای برنامه های مدیریت ترافیک سوال خواهم پرسید.

بی‌شک افتتاح چنین ابرفروشگاه‌هایی البته به شرط پیش‌بینی پیوست‌های ترافیکی و ....، علاوه بر فرصت اشتغال زایی، حمایت از تولیدات ملی و خدمت رسانی به شهروندان، در رونق اقتصادی محله و منطقه نیز نقش بسزایی دارد،  مهمی که در افتتاح این ابرفروشگاه دیده نشد و با گذشت سه هفته از افتتاح، گره ترافیکی سه راه افسریه به عنوان یکی از ورودی‌های تهران باز نشده است و باید منتظر ماند و دید که نوشداری مدیران شهری برای حل این گره ترافیکی چقدر گره گشاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha