کد خبر 225679
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

برنامه سازمان غذا و دارو برای رفع کمبود شیرخشک چیست؟

برنامه سازمان غذا و دارو برای رفع کمبود شیرخشک چیست؟

چند هفته ای است که برخی از برندهای شیرخشک در کشور دچار کمبود شده است و این موضوع سبب بروز مشکلاتی برای خانواده ها در مناطق مختلف شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، در حال حاضر مسئولان غذا و دا رو صحبت از توزیع شیرخشک در کشور کرده اند اما هنوز در برخی از داروخانه ها، بعضی از برندها کمیاب هستند و این موضوع حتی سبب شده است تا یک تقاضای القایی در بین خانواده هایی که شیرخشک مدنظر خود را پیدا کرده در این دو هفته اخیر ایجاد شده است.

خبرها حاکی از این است که رئیس مجلس جلسه ای با رئیس سازمان غذا و دارو و معاون درمان در خصوص موضوعات کمبود شیر خشک و توزیع داروی بیماران اس ام ای را داشته اند.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به دلیل این که ارز تامین شیر خشک ترجیحی است، این احتمال وجود دارد که مقداری از آن قاچاق شود. با ثبت شیر خشک در سامانه تی‌تک مشکل نشتی و قاچاق شیر خشک بر طرف خواهد شد.

به گفته وی شیر خشک به دلیل بروز مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال ارز دچار کمبودهایی شده بود که الان این کمبود بر طرف شده است و مدتی زمان می برد تا بازار به حال عادی خود برگردد.

محمدرضا دری، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز در گفت و گو با حیات گفت: برخی مشکلات در زمینه تامین ارز برای کارخانجات، منجر به اختلال در تولید شیر خشک  شده است.

او گفت: در زمینه تامین شیر خشک، تخصیص ارز از سمت بانک مرکزی انجام می شود و این کار به خوبی انجام نشده است. همین امر سبب بروز اختلال در تولید و تامین شیر خشک شده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران بیان کرد: در زمینه تامین و توزیع شیر خشک سازمان غذا و دارو کمترین تقصیر را دارد.

دری گفت: در شرایط فعلی، یک نوع تقاضای القایی بین خانواده ها به دلیل شرایط موجود ایجاد شده است و خانواده ها بیشتر از نیاز خود شیر خشک تهیه می کنند و همین موضوع سبب نمود کمبود شیر خشک در جامعه می شود.

او گفت: ارز تک نرخی راه نجات کمبودهای دارویی و شیر خشک است. ارز چند نرخی باعث کمبود و فساد در حوزه دارو می شود. منابع ارزی با اختلاف قیمت، نیازمند نظارت و کنترل لازم هستند که زمان بر است.

علی پیرصالحی، عضو سندیکای داروهای منابع انسانی نیز پیشتر در جمع رسانه ها گفت: پنج شرکت تولید کننده شیر خشک در کشور داریم که از لحاط ظرفیت، بیش از توانشان تولید دارند و تاکنون صادرات هم داشته ایم؛ اما امسال ارز به موقع در اختیار آن ها قرار نگرفته و باعث ایجاد کمبود شده است.

او گفت: به همین خاطر سازمان غذا و دارو ملزم شده است قسمتی از کمبود شیر خشک را از طریق واردات تامین کند و داروخانه ها نیز ملزم شده اند بر اساس سقف تعیین شده شیر خشک توزیع کنند.

او ادامه داد: البته با توجه به این که شیر خشک از سوی داروخانه ها و از طریق ارائه کد ملی توزیع می شود، برخی از اتباع خارجی که در کشور کد ملی ندارند، داروخانه نیز بدون ثبت در سامانه نمی تواند به آن ها شیر خشک بدهد و دچار مشکل می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha