کد خبر 225190
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱

«حیات» بررسی می کند؛

آیا وام ودیعه مسکن افزایش می یابد؟

آیا وام ودیعه مسکن افزایش می یابد؟

افزایش وام ودیعه مسکن در حالی امسال چندین بار ازسوی مسئولان وزارت راه مطرح شد که بررسی آن در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛  با عبور فصل تابستان و خارج شدن از پیک جابه جایی مستاجران هنوز بسیاری از مستاجران چشم انتظار دریافت تسهیلات ودیعه مسکن خود هستند. این درحالی است که به گفته بسیاری از مستاجران طی دو ماه گذشته به هر بانکی برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن مراجعه کرده اند. با پاسخ تمام شدن اعتبارات روبرو شده اند.

وام دیعه مسکن در استان تهران ۱۰۰ میلیون تومان، میزان اقساط آن ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، وام ۷۰ میلیون تومانی میزان اقساط آن یک میلیون و ۷۷۵ هزار تومان و تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی در شهرهای کوچک یک میلیون تومان است.

در میان بانک ها، بانک مسکن در رتبه اول پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن است. پس از آن بانک ملی، بانک سپه و پست بانک قرار دارند.

زمزمه های افزایش وام ودیعه مسکن

در همین رابطه، معاون مسکن وزارت راه وشهرسازی گفت: پیشنهاد افزایش ۴۰ همتی منابع مالی وام ودیعه مسکن به بانک مرکزی ارائه کرده ایم. 

همزمان با پیگیری های صورت گرفته مبنی بر افزایش نرخ وام ودیعه مسکن و همکاری بیشتر بانک ها برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدامات و جلساتی  از سوی وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار صورت گرفته است که به نظر می رسد تا اجرا یک قدم بیشتر فاصله ندارد. 

که در همین مورد هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی گفت:  معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی به بانک مرکزی پیشنهاد داده است که میزان اعتبارات را برای وام ودیعه مسکن بیشتر شود به طوری این اعتبارات از ۴۰ همت به ۸۰ همت افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین  به بانک مرکزی  پیشنهاد داده ایم که سقف فردی تسهیلات ودیعه هم در استان ها تغییر یابد که این موضوع در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و موافقت قرار گرفت و در حال حاضر در انتظار تایید شواری نگهبان است.

سنگ بزرگ پیش پای مستاجران

 طبق گفته بسیاری از مستأجران و همچنین کارشناسان مسکن بسیاری از متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن زمانی که به بانک ها مراجعه می کردند همواره با مشکل کمبود  اعتبارات روبرو بودند.

امسال تاکنون با وجود پیگیری‌های صورت گرفته، میزان تسهیلات ودیعه مسکن افزایش نیافت. مقرر شده بود که به ۲۰۰ میلیون تومان برسد. اما شورای پول و اعتبار و مجلس با آن موافقت نکرد.

همچنین مهدی صاحبی مدیر اعتبارات بانک مرکزی در خصوص آمار تسهیلات ودیعه مسکن گفت: از زمان ابلاغ مصوبه شورا در تیرماه سال ۱۴۰۱ متقاضیان وام ودیعه مسکن تعداد ۳۵۲ هزار و ۴۸۲ پرونده تشکیل شده. ۳۱۰ هزار و ۵۵۳ نفر به میزان ۱۸.۲۳ همت وام دریافت کرده اند.

گفتنی است مدت زمان باز پرداخت این تسهیلات ۵ ساله و با کارمزد ۱۸ درصد است. امیدواریم در سال جدید با پیش بینی‌های زودتر دولت متقاضیان بیشتری بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند.

چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از طریق آدرس saman.mrud.ir انجام می‌شود و به صورت آنلاین انجام می‌شود. پس از تایید مدارک و تعیین شعبه، مستاجر باید به شعبه مراجعه کرده و تشکیل پروند بدهد.

همچنین داشتن مدارکی مانند اجاره‌نامه رسمی و کدرهگیری برای دریافت وام ودیعه مسکن اجباری است. در صورت تایید نهایی، وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ به آن‌دسته متقاضیان و مستاجران که پیش از آن تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند یا در سال‌های قبل موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و تا کنون آن را تسویه کرده‌اند، تعلق خواهد گرفت.

وام ودیعه مسکن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام ودیعه مسکن ابتدا صرفا برای متاهل‌ها طرح‌ریزی شد، اما بعد از گذشت مدتی با توجه با تقاضای موجود در جامعه دولت تصمیم گرفت زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال را جزو لیست خود براثی دریافت وام ودیعه مسکن قرار دهد؛ بنابراین خانم‌های بالای ۳۵ سال در صورتی‌که خودسرپرست باشند و با خانواده زندگی نکنند، می‌ توانند از تسهیلات اجاره مشمول آن‌ها نیز می‌شود. همچنین مردان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر، طلاق و متارکه مجرد هستند می‌ توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha