کد خبر 221813
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

حجت الاسلام اباذری در گفتگو با «حیات»:

موضع گیری کشور عراق در اتفاقات اخیر فلسطین اشغالی بسیار خوب بود + فیلم

موضع گیری کشور عراق در اتفاقات اخیر فلسطین اشغالی بسیار خوب بود + فیلم

رایزن فرهنگی ایران در عراق گفت: در اتفاقات اخیری که در فلسطین اشغالی شکل گرفت، کشور عراق موضع گیری‌های بسیار خوبی هم در بخش‌های دولتی و هم بخش‌های غیردولتی داشتند، دولت عراق بیانیه‌های بسیار خوبی را در این باره ارائه داد و از همان روز اول بیانیه‌ها صادر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در حاشیه اختتامیه نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه در خصوص موضع گیری عراق در خصوص اتفاقات اخیر در فلسطین، ایرانیان مقیم عراق، مهم‌ترین موضوع‌های فرهنگی در آن کشور و چشم انداز این اجلاس فرهنگی در کشورمان با خبرنگار فرهنگی ما به گفتگو نشست. متن این گفتگو در ذیل آمده است.

حیات: موضع گیری عراق در خصوص اتفاقات اخیر در فلسطین به چه شکل است؟

حجت الاسلام اباذری: در موضوع اتفاقات اخیری که در فلسطین اشغالی شکل گرفت، کشور عراق موضع گیری‌های بسیار خوبی هم در بخش‌های دولتی و هم در بخش‌های غیردولتی داشتند. دولت عراق بیانیه‌های بسیار خوبی را در این باره ارائه داد و از همان روز اول بیانیه‌ها صادر شد.

شخصیت‌ها، گروه‌ها، احزاب، علما و در رأس همه این موضع گیری‌ها حضرت آیت الله سیستانی بودند که بیانیه بسیار حکیمانه، عمیق و به نظرم تاریخی در حوزه فلسطین صادر کردند. این بیانیه خودش یک تاریخ در حوزه علمیه نجف اشرف خواهد بود و نشان داد که مرجعیت ما در پشت قضیه فلسطین هستند و از فلسطین عقب نشینی نمی‌کنند.

کلماتی که در بیانیه آیت الله سیستانی به کار برده شد برای گروه‌های مقاومت و گروه‌هایی که در حوزه فلسطین دفاع و مجاهدت می‌کنند، الهام بخش است. به نظر می‌رسد که تمام صنوف عراق و همچنین علمای اهل سنت هم که موضع گیری‌های خیلی خوبی داشتند و اقشار مختلف و برخی از عشایر و برخی از افرادی را که می‌شناختم همه این‌ها با اظهارات خودشان و مواردی که کتباً صادر شد، اعلام آمادگی کردند.

 بعضی از گروه‌های مقاومت هم که در فضای مجازی اعلام آمادگی کردند که از قدس و فلسطین دفاع می کنند و حتی آمادگی دارند به هر شکل ممکن این ماموریت را در کنار براردان مجاهد حماس، جهاد و سایر گروه‌های فلسطینی انجام دهیم.


 

حیات: ایرانیان مقیم عراق به چه تعداد هستند؟ چه برنامه‌های فرهنگی در آن‌جا برایشان تدارک دیده شده است؟

حجت الاسلام اباذری: در عراق جمعیتی حدود 18هزار نفر ایرانیان مقیم داریم که 10 هزار نفر از آن‌ها در اقلیم کردستان هستند. بین 7 تا 8 هزار نفر ایرانیان، بانوان ایرانی هستند که با آقایان عراقی ازدواج کردند و اکنون در عراق سکونت می‌کنند و جمعیت ایرانیان مقیم ما را شکل می دهند. ما هم برای همه این هموطنان عزیزمان که در عراق ساکن هستند برنامه‌های فرهنگی ، اجتماعی و سایر برنامه ها را ارائه می دهیم.

حیات: به نظر شما مهمترین موضوع در بحث فرهنگی و رایزنی فرهنگی عراق چیست؟

حجت الاسلام اباذری: مهم‌ترین موضوع در بحث‌های فرهنگی و رایزنی فرهنگی عراق پیوند بین دو ملت و دو کشور است. ما تمام تلاشمان این است که این پیوند را در تمام این دو ضلعی‌های عراق مثل دانشگاه‌های ایرانی و دانشگاه‌های عراقی، حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم، نخبگان ایرانی و نخبگان عراقی، اساتید ایرانی و اساتید عراقی اشتراک سازی کنیم.

مهم ترین رخداد و بزرگترین رویداد فرهنگی بین ایران و عراق مراسم معنوی و فرهنگی و اعتقادی اربعین است که همه ساله این نماد بزرگ، عظمت دینی و مذهبی ما است. امسال هم که به نحو بسیار مطلوب و با هماهنگی بسیار خوب بین دو کشور اجرا شد. از دولت عراق، مردم، مرجعیت، عشایر، نیروهای امنیتی، نیروهای بزرگ حشدالشعبی، عشایر، موکب داران، بانوان وهمه گروه‌ها و کسانی که در کشور عراق زحمت کشیدند و یک اربعین با آرامش روان و آسان را برای زوار جمهوری اسلامی ایران شکل دادند، کمال تشکر را دارم. امیدوارم بتوانیم در سال‌های آینده نیز همین برنامه‌ها را برای برگزاری مراسم اربعین داشته باشیم.

حیات: نظر و چشم انداز شما درباره نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه چگونه است؟

حجت الاسلام اباذری: این اجلاس اولین اجلاس رایزنان فرهنگی کشورهای همسایه بود و وقتی اجلاس مقداری کوچک‌تر و چابک‌تر شود به قدری فضای گفتگو فراهم‌تر می‌گردد. اجلاس خیلی موفقی بود و اگر بخواهم این اجلاس را با اجلاس های سراسری مقایسه کنم به نظرم نمره خیلی خوبی را به این اجلاس می‌دهم. پیشنهاد کردم این اجلاس بعدی ما نیز تخصصی‌تر شود که فرصت هماهنگی و گفت و شنودها، هماهنگی بیشتر بین صف و ستاد و بین میدان و تصمیم گیرنده در ستاد فراهم شود.

خیلی خوشحال از این اجلاس به عراق بر می‌گردم. در راس همه این همکاری‌ها، حجت الاسلام و المسلمین ایمانی پور بودند که با تدبیر خیلی خوبی که داشتند، توانستند این برنامه را اجرا کنند، از همه دست اندرکاران در این بخش سپاسگزارم. خداراشکر همگی توانستند هدف گذاری‌هایی که در این اجلاس داشتند را محقق کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha