کد خبر 221187
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

شواهد جدید از احتکار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا

شواهد جدید از احتکار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا

گلایه مردم از تاخیر در تحویل خودرو در حالی ادامه دارد که رئیس سازمان ملی استاندارد با قاطعیت اعلام کرد احتکار خودرو ازسوی ایران خودرو و سایپا بوده و خودروسازان پشت بهانه نداشتن استاندارد خودروها قایم شده اند!

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بازی احتکار خودرو ازسوی ایران خودرو و سایپا روز به روز رنگ تازه ای به خود می گیرد؛ یک روز مدیران عامل خودروسازان بزرگ از مشکل نبود قطعه می گویند و روزی از مانع تراشی سازمان استاندارد!

ایران خودرو که وعده شروع عرضه خودرو از شنبه هفته جاری داده بود بازهم به قول خود وفا نکرد و همچنان مشتریان ایران خودرو از تاخیر تحویل خودروهایشان گلایه مندند.

اما پرونده احتکار خودرو تنها به اولین خودروساز بزرگ کشور محدود نمی شود و شرکت سایپا نیز از رقیب خودروساز خود در احتکار عقب نمانده و همچنان دستش با ایران خودرو در یک کاسه است.

پرونده احتکار خودرو که پیش از این با اظهارات مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد وارد فاز تازه ای شده بود با مهر رئیس سازمان ملی استاندارد مفتوح شد.

اسلام پناه: دپوی خودرو به خاطر الزامات استاندارد دروغ محض است!

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران روز سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ادعای خودروسازان مبنی بر مانع تراشی این سازمان در عرضه خودرو را تکذیب کرد و گفت: ادعای شرکت خودروسازی سایپا در مورد احتکار ١٢ هزار خودرو به دلیل زمان بر بودن الزامات استانداردها دروغ محض است.

وی از بازدید سرزده معاونان سازمان ملی استاندارد قبل از بلبشوی اخیر احتکار خودرو خبر داد و گفت: قبل از این بلبشو معاونان ما سرزده به انبارها رفتند و به عینه دیدند که این خودروها مدت ها پیش تاییدیه استاندارد گرفته اند و تاییدشده استاندارد هستند و مردم با لگوی موجود بر این محصولات می توانستند استعلام استاندارد را نیز بگیرند. حتی معاونان سازمان ملی استاندارد معترض بودند که چرا این خودروها در پارکینگ ها ماندگاری دارند زیرا اگر خودرو، مدتی طولانی در پارکینگ بماند دچار آسیب‌های جدی مانند آسیب دیدن رنگ و منقضی شدن لاستیک می‌شود.

عرضه قطره چکانی خودرو به بازار

رئیس سازمان ملی استاندارد از فاکتور شدن ۱۹ هزار خودرو خبر داد و گفت: اگر این خودروها استاندارد نداشتند نمی توانستند فاکتور شوند. بنابراین موضوع استاندارد تنها بهانه ای برای خودروسازان به منظور احتکار خودرو است.

اسلام پناه ادامه داد: همچنین گفته شده که سازمان استاندارد در واردات خودرو مانع تراشی می کند؛ در حالی که این ادعا کذب محض بوده و قابل پیگیری است.

اما پشت پرده عرضه قطره چکانی خودرو به بازار چیست؟

شورای رقابت: مجوز افزایش قیمت به خودروسازان نداده‌ایم

کارشناسان صنعت خودرو پشت پرده دپوی خودرو توسط خودروسازان را افزایش قیمت عنوان می کنند؛ اما اولین نفر آلبرت بغزیان، دبیر هیأت تجدیدنظر شورای رقابت بود که این مساله را تکذیب کرد.

وی با بیان اینکه خبرهای مطرح شده در مورد افزایش قیمت برای هفته‌های آتی کذب است، گفته که عرضه نکردن خودرو با هدف افزایش قیمت‌ خودروها تحت هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و تخلف محسوب می‌شود.

دبیر هیأت تجدیدنظر شورای رقابت آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت و به صراحت اعلام کرد که شرکت‌های خودروسازی موظف اند براساس تاریخی که در سامانه یکپارچه اعلام شده، خودرو را به مشتریان خود عرضه کنند و منتظر تغییر قیمت‌ها نباشند.

با توجه به شواهد موجود و وضع عرضه خودرو، خودروسازان نمی‌توانند خارج از سامانه یکپارچه، خودرو در بازار عرضه کنند.

آیا در هفته اخیر خودرویی به بازار عرضه شد؟

بررسی های «حیات» از بازار خودرو نشان می دهد خودروسازان بزرگ کشور همچنان به رویه سابق خود مانده اند و در هفته اخیر خودرویی به بازار عرضه نکرده اند.

یکی از فعالان بازار خودرو در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه با عرضه قطره چکانی خودرو به بازار در هفته های اخیر آیا قیمت خودرو افزایشی شده است، گفت: خیر، به دلیل رکود در بازار، خرید و فروش آنچنانی در بازار خودرو نیست و به دلیل کمبود تقاضا در بازار، عرضه قطره چکانی خودرو موجب افزایش قیمت ها نشده و حتی امروز به دلیل کاهش نرخ ارز، قیمت انواع خودرو روز سه شنبه به طور میانگین ۷ تا ۸ میلیون تومان ارزان شده است.

پارک خودروها پارکینگ‌های خودروسازان بدون دلیل است!

گفتنی است بازدید معاون سازمان ملی استاندارد از یک پارکینگ ایران خودرو و یک پارکینگ سایپا حاکی از آن بوده که در همین پارکینگ‌ها هزاران دستگاه خودرو آماده تحویل وجود داشته که نه مشکل استانداردی دارد و نه مشکلی برای شماره گذاری، اما بدون دلیل در پارکینگ خودروسازان قرار دارند و به مشتریان تحویل نمی‌شود.

وزارت صمت نیز خبر داد که تعداد ۱۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده دارای استانداردهای ۸۵ گانه فاز ۲ هستند که براساس تعاریف شورای رقابت و همچنین لزوم طی شدن فرآیندهای مرتبط با اخذ مجوز استاندارد جهت عرضه به بازار، باید مراحل قیمت گذاری آنها در فرآیند اجرایی شورای رقابت طی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha