کد خبر 220221
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

سازمان ملی استاندارد: خودروهای موجود در پارکینگ مشکل استاندارد ندارند

احتکار خودرو برای ایران خودرو و سایپا دردسرساز شد

احتکار خودرو برای ایران خودرو و سایپا دردسرساز شد

گلایه مردم از تاخیر ایران خودرو و سایپا در تحویل خودرو در حالی بالا گرفته که گزارش های ضد و نقیضی در مورد این موضوع ازسوی سازمان های مختلف اعلام می شود؛ اما حقیقت ماجرا چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بازی احتکار خودرو ازسوی ایران خودرو و سایپا که ازسوی سازمان بازرسی رد شده بود؛ با ارائه گزارشی ازسوی سازمان ملی استاندارد شکل دیگری به خود گرفت؛ به طوری که اعلام شد در پارکینگ ایران خودرو، حجم عظیمی از خودرو اعم از رانا، پژو پارس، دنا و تارا موجود است که همه این خودروها تأییدیه استاندارد دارند و مشکلی برای تحویل به مشتری ندارند.

مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد در ادامه گزارش خود تاکید کرد که خودروهای کوییک موجود در پارکینگ سایپا هم تاییدیه استاندارد دارند و نباید دپو شوند. بنابراین خودروسازان بار دیگر متهم به احتکار شدند.

ایران خودرو از شنبه وارد عمل می شود

ایران خودرو در حالی خبر از عرضه خودرو از شنبه آینده داده که بازهم مشخص نیست آیا این وعده عملی می شود یا خیر.

یک منبع آگاه در گفتگو با «حیات» با تایید احتکار خودرو ازسوی خودروسازان، دلیل این احتکار بزرگ را اخذ مجوز افزایش قیمت اعلام کرد و گفت: اما خودروسازان برای افزایش دوباره قیمت خودرو موفق نشدند مجوز اخذ کنند. بنابراین مجبورند با همان قیمت های قبلی، خودروهای به تاخیر افتاده را به مردم عرضه کنند.

این فرد که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: دلیل عدم موفقیت خودروسازان برای اخذ مجوز افزایش قیمت، این است که مولفه های تولید در سه ماهه اخیر نسبت به قبل افزایشی نداشته که شورای رقابت با افزایش قیمت جدیدی موافقت کند.

انتقاد از احتکار دو خودروساز بزرگ کشور

شائبه احتکار در حالی در دو روز گذشته بارها ازسوی ایران خودرو و سایپا رد شده که صحبت های مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد، توپ را به زمین دو خودروساز انداخت. وی با انتقاد از تحویل ندادن خودروها به مشتریان در بازدید از پارکینگ دو خودروساز بزرگ گفت: به صورت چشمی مشخص است که حدود ۲ هزار خودرو در این پارکینگ است.

مهدی انگورج با تاکید بر اینکه تمام خودروها تاییدیه دارند و عجیب است که هنوز در پارکینگ مانده اند، می گوید: «برچسب های استاندارد برای استعلام مشتری نیز روی خودرو موجود است. باید صحبت های خودروساز را بشنویم که چرا این خودروها در پارکینگ رها شده اند.»

خودروسازان پاسخگوی تعهدات خود باشند

گزارش رسمی شرکت سایپا روی کدال نشان می دهد این شرکت در ۵ ماه نخست امسال ۱۲ هزار خودروی تولیدی خود را به مشتریان عرضه نکرده است. چنین گزارشی نشان می دهد که هدف سایپا از عدم تحویل این میزان خودرو به مشتریان یا کسب مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت است که مشخصا شورای رقابت گفته که قیمت خودرو افزایش نخواهد یافت. دومین دلیل می تواند این گزینه باشد که این شرکت به دنبال تنظیم بازار به نفع خویش است؛ چیزی که در شرایط اخیر بازار کمتر به چشم می خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha