کد خبر 221012
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد:

پس لرزه جنگ در بازار دلار

پس لرزه جنگ در بازار دلار

قیمت دلار و ارز که با شتاب خیره کننده ای روز یکشنبه خود را به مرز ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومانی رسانده بود، دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ خود را به مرز کانال بالاتر رساند؛ اما از کانال شکنی بازماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ آتش جنگ در حالی فرسنگ ها آن طرف تر میان حماس و رژیم صهیونیستی هر روز شعله ورتر می شود که اخبار این جنگ، بازار دلار و ارز تهران را طی سه روز به خاک و خون کشید؛ به طوری که دلار در بازار غیررسمی طی کمتر از سه روز ۴ کانال عوض کرد.

عبور دلار در بازار شبانه از مرز ۵۳ هزار تومان نشان داد دلار هنوز سوخت کافی برای افزایش قیمت را دارد زیرا دلار برای سومین روز متوالی کانال عوض کرد.

گرد و خاک طوفان الاقصی در بازار دلار تهران

آغاز عملیات طوفان الاقصی در حالی موجب التهاب در بازار دلار و ارز تهران شد که پس لرزه های زلزله افغانستان و اثرات آن در بازار دلار هرات نیز در جهش قیمت دلار تهران بی تاثیر نبود. این شوک تا حدی بازار دلار و ارز را تحت تاثیر قرار داده که تاکنون دلار ۴ کانال طی سه روز اول هفته عوض کرده است.

معامله گران معتقدند این روند با توجه به ناآرامی به وجود آمده در منطقه شکل گرفته و در صورت تداوم ناامنی شاهد ادامه این افزایش در بازار خواهیم بود.

کرکره بازار ارز هرات همچنان پایین است

بازار ارز هرات هم روز دوشنبه برای سومین روز متوالی تعطیل بود و به همین دلیل، قیمت دلار نقدی از این بازار اعلام نشد. تعطیلی بازار هرات، شعله ورتر شدن آتش جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی، افزایش انتظارات تورمی و.. موجب شده فنر دلار بار دیگر رها شود و تا خبرهایی مثبت از این جنگ بیرون نیاید، به نظر می رسد بازار دلار در وضعیت قرمز به سر ببرد.

کارشناسان بازار دلار چه می گویند؟

برخی فعالان بازار دلار و ارز از احتمال اصلاح قیمتی شدید در این بازار با اعلام خبرهای مثبت و یا اعلام آتش بس از جنگ تازه درگرفته سخن می گویند. افزایشی های بازار نیز دست بالا گرفته اند و می گویند فعلا فنر قیمتی ارز رها شده و تا تلاطمات منطقه کاهش نیابد این افزایش قیمت معنادار ادامه خواهد یافت.

از موضوع تنش میان حماس و اسرائیل که بگذریم، موضوع تمدید برخی تحریم‌های ایران که سررسید آن کمتر از یک ماه دیگر است، نیز بازار را تحت الشعاع قرار داده است. گمانه‌زنی‌ها از این حکایت دارند که تنش میان ایران و آمریکا در پی این مسائل افزایش خواهد یافت. در میان سخنان و ادعاهای نامزدهای جمهوری‌خواه آمریکا مبنی بر انتقال ۶ میلیارد دلار اموال آزاد شده ایران در کره جنوبی، به حماس نیز بر این تنش ها افزوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha