کد خبر 220563
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

شوک سیاسی به قیمت دلار

شوک سیاسی به قیمت دلار

قیمت دلار در حالی امروز شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ به سرعت کانال عوض کرد که فعالان بازار ارز از احتمال ادامه افزایش قیمت ها در بازار طی روزهای آینده زیر سایه اخبار سیاسی می گویند؛ البته این گروه از تحلیلگران معتقدند بازار دلار و ارز چشم انتظار اخبار جدید است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ زور اخبار و سیگنال‌های سیاسی منفی امروز شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ بر اخبار مثبت در بازار دلار و ارز چربید؛ به طوری که دلار که مدت ها بود در محدوده کانال ۴۹ هزار تومان در حال گشت زنی بود، به سرعت وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد و تا پله دوم آن بالا آمد.

تعطیلی بازار دلار هرات، اخبار سیاسی در مورد توافق برجام و لغو تحریم‌های موشکی، اخبار جنگ فلسطین و اسرائیل و... در حالی کفه ترازوی بازار دلار را به سود خود سنگین کرد که خبر آزادسازی ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی‌ ایران در لوکزامبورگ نیز منتشر شد تا از شدت آن بکاهد. دیوان عالی کشور لوکزامبورک اعلام کرد که موانع قضایی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی ایران برطرف شده و این منابع اکنون در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از عوامل دیگری که بی تاثیر در قیمت دلار روز شنبه نبود، پاسخ منفی آمریکا به درخواست عراق است. عراق درخواست پرداخت یک میلیارد دلار پول نقد به ایران را از آمریکا داشته که با جواب منفی این کشور روبرو شده است. 

زلزله در بازار دلار هرات

زلزله شدید در غرب افغانستان امروز در حالی بازار دلار هرات را به تعطیلی کشاند که قیمت دلار نقدی در این بازار اعلام نشد و همین موجب شد قیمت دلار در تهران نیز تحت تاثیر این خبر هم قرار گیرد. همه اخبار فوق دست به دست هم دادند تا میدان فردوسی را شلوغ تر از روزهای عادی کنند.

اما نکته ای که ممکن است از تاثیر این خبر بر بازار دلار و ارز بکاهد، این است که احتمالا این منابع به صورت اسکناس در اختیار ایران قرار نمی گیرد؛ بلکه در قالب دیگری خواهد بود.

قیمت دلار و ارز در مرکز مبادله

قیمت اسکناس آمریکایی امروز شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلا تغییری را به ثبت نرساند؛ به طوری که در بخش اسکناس ۴۱ هزار و ۲۰۹ تومان قیمت خورد و در بخش حواله‌ ۳۷ هزار و ۴۵۱ تومان.

این در حالی است که صرافی ها اسکناس آمریکایی را ۴۰ هزار و ۸۳۹ تومان خریداری می کنند و ۴۱ هزار و ۲۰۸ تومان می فروشند. ‌یورو هم در صرافی‌ها ۴۳ هزار و ۶۶۲ تومان معامله می شود.

سناریوهای پیشروی دلار در روزهای آینده

معامله گران دلار و ارز امروز برای خرید کمین کردند. فعالان بازار معتقدند شدت بمباران خبری در بازار دلار تهران کار خود را کرده و قیمت اسکناس آمریکایی را به شکل تصنعی بالا برده است؛ اما با کاهش و کم اثر شدن اخبار دلار به کانال قبلی برخواهد گشت. اینها معامله گرانی هستند که معتقدند بازارساز به سادگی اجازه افزایش قیمت دلار را در بازار غیررسمی نمی دهد. این گروه می گویند اسکناس آمریکایی به صورت مقطعی وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شده و دوباره با ارزپاشی های بازارساز دلار مجبور به کوتاه آمدن است.

عده ای دیگر از فعالان بازار دلار و ارز معتقدند قیمت دلار با کانال ۴۹ هزار تومان خداحافظی کرده و دیگر در شش ماهه دوم سال به این کانال عقبگرد نخواهد داشت. دلیل مهم آنها برای چنین استدلالی، کسری بودجه دولت، تخلیه اثر تورم بر بازار دلار و ارز و اخبار منفی سیاسی است که بازار را در وضعیت حساس قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha