کد خبر 219670
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد:

از سال گذشته تا کنون 850 وقف صورت گرفت/سازمان اوقاف مردمی‌ترین نهاد است

از سال گذشته تا کنون 850 وقف صورت گرفت/سازمان اوقاف مردمی‌ترین نهاد است

حجت الاسلام عادل گفت:سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از مردمی‌ترین نهادها در بین دستگاه‌های دولتی در جمهوری اسلامی ایران است که هویت آن را نیز مردم می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛حجت الاسلام غلامرضا عادل، سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری این سازمان به مناسبت بزرگداشت هفته وقف ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص)، ولادت امام صادق (ع) و فرا رسیدن هفته وقف بیان داشت:  هفته وقف فرصت مناسبی برای بیان عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه است. همانطور که می‌دانیم روز وقف از 28 صفر که مصادف با رحلت رسول اکرم (ص) بود به 17 ربیع الاول منتقل شد تا همزمانِ میلاد پیامبر اکرم (ص) باشد و بتوانیم برنامه های فرهنگی شادی برای گرامی‌داشت این هفته صورت دهیم.

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه همیشه شفاف‌سازی را سرلوحه کار خود قرار داده است؛ از این جهت برای ارائه گزارش عملکرد این سازمان، نشست خبری برگزار کردیم. سازمان اوقاف با این مجموعه گسترده و متنوع، بیشترین برنامه‌های رسانه‌ای و بیشترین پیام‌رسان‌ها و کانال‌های خبری را دارد.

حجت الاسلام عادل گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از جدی‌ترین نهادها در ثبت قانونی املاک و اسناد رسمی‌ است و مهم‌ترین برنامه‌هایش تثبیت اسناد مالکیت است. این سازمان یکی از مردمی ترین نهادها در بین دستگاه‌های دولتی در جمهوری اسلامی ایران است که هویت آن را نیز مردم می‌دهند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: سازمان اوقاف دارای شفاف‌ترین سامانه‌های اطلاعاتی و مالی است و ما نیز در این سازمان حفظ و سیانت از موقوفات را بسیار مهم می‌دانیم، حتی اگر این کار موجب تحقیق و تفحص در این راستا شود.
سازمان محترم بازرسی در ستاد کل سازمان و بخش های استانی نظارت و استقرار دارند که ما هم از این بازرسی ها رضایت کامل داریم. 

حجت الاسلام عادل با بیان برخی از عملکردهای روابط عمومی سازمان اوقاف گفت: یکی از عرصه های مهم و واحدهای پرکار مجموعه روابط عمومی سازمان اوقاف است که جلسات مهم را تشکیل می دهند. تشکیل مرکز استاد که شامل کتابخانه و آغاز تولید مجموعه تلویزیونی خانه روشنا با موضوع وقف که از دی ماه شبکه دو سیما پخش خواهد شد. مجموعه برنامه هایی مانند محفل، حس مشترک و... ، تعامل پررنگ با خبرنگاران و اصحاب رسانه ، پوشش خبری و حضور در برنامه های سیما، تولید و انتشار بیش از 1200 عنوان خبر از روابط عمومی سازمان، تبلیغات محیطی و تهیه پوستر و بنر اهم عملکرد روابط عمومی سازمان بود.

وی بیان داشت: کار اصلی سازمان اوقاف در حوزه موقوفات است، اگر موقوفه‌ای به سازمان اوقاف داده شد، سه وظیفه اصلی در ابتدای پذیرش موقوفه بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است که شامل حفظ و نگهداری موقوفه، بهره برداری از موقوفه و اجرای نیت موقوفه است.

حجت الاسلام عادل با اشاره به تخصیص و بازبینی شناسه ملی موقوفات گفت: همان‌طور که اشخاص داری کد ملی هستند، تمامی املاک هم باید دارای شناسه ملی باشند. یکی از کارهای خوبی که میان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت ملی اسناد و املاک صورت گرفته که حدود 50 هزار موقوفه به ثبت رسید، در این راستا تعامل خوبی صورت گرفته است. در یک سال گذشته بیش از 21هزار پلاک سند مالکیت تک برگ به ثبت رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه قبل از نظام جمهوری اسلامی بسیاری از وقف‌نامه‌ها به سازمان اوقاف آن زمان توسط مردم  ارائه نشده بود و مردم نمی‌توانستند به آن ها اعتماد کنند، یکی از کارهای مهم سازمان در این دوره، جمع‌آوری وقف نامه‌هایی بود که سال‌ها مردم می خواستند آن ها را ارائه دهند. 

وی با اشاره به برخی دیگر از اقدامات این سازمان گفت: تهیه فهرست الکتریکی و مرتب‌سازی اسناد ملی در سازمان در سه استان انجام گرفته که تعداد زیادی اسناد ثبت شده است. مرمت 4000 سند قدیمی که حدود صدها سال از ثبت سند آن ها گذشته است و همکاران ما در این بخش به دلیل قدیمی شدن و خراب شدن کاغذها آن ها را مرمت و بازسازی کردند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امورخیریه بیان داشت: توسعه میز خدمت سازمان برای مردم، اتصال میز خدمت به پنجره ملی هوشمند، تبادل خدمات الکتریکی بین سازمانی، توسعه درگاه یک‌پارچه سازمان اوقاف، راه اندازی شناسه ملی شمس، گزارش وضعیت درخواست، دریافت نقشه های گوگل، مزایده موقوفات و فرصت‌های سرمایه گذاری بخشی از عناوین کارهای سازمان اوقاف و امور خیریه است. 

حجت الاسلام عادل با اشاره به برخی عرصه‌های سرمایه‌گذاری گفت: در عرصه سرمایه گذاری، حمایت و مشارکت از طرح‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، در عرصه‌های کشاورزی، دامپروری،آبزی پروری، تجهیزات پزشکی، راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری ماندگار و... بخشی از موارد است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان برخی عرصه‌های علمی و پژوهشی گفت: تنظیم و تدوین سند ملی وقف، شش عنوان طرح پژوهشی سازمانی، ده‌ها عنوان طرح‌های پژوهشی عمرانی و ترجمه و تفسیر تعدادی کتاب که قرار است یکی از عناوین و کتاب‌ها در هفته وقف با حضور وزیر ارشاد صورت بگیرد.

حجت الاسلام عادل ادامه داد: در دوران مدیریت جدید سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از اتفاقات جدید تاسیس مرکز خیریه سازمان بود. همچنین امضای تفاهم‌نامه ساخت بیمارستان 225 تخته موقوفه روحانی نژاد در شهر ری انجام شده و تفاهم نامه این بیمارستان منعقد شده است. 

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برخی از فعالیت‌های قرآنی این سازمان گفت: در امور مرکز قرآنی سازمان اوقاف، مسابقات بین المللی قرآن کریم را در بهمن ماه امسال پیش رو خواهیم داشت. همچنین مرحله کشوری و استانی مسابقات در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. از جمله مهم‌ترین عملکرد این سازمان در امور قرآنی تربیت مجریان قرآنی، استعدادیابی حافظان و قاریان قرآن، فعالیت های وسیع قرآنی در بقاع متبرکه و فعالیت های قرآنی در ایام اربعین حسینی، برگزاری محافل قرآنی و اجرای برنامه های قرآنی در تلویزیون بخشی از این فعالیت ها است.

حجت الاسلام عادل گفت: در معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت‌های متنوعی انجام شده که برخی طرح ها مانند ویژه برنامه آرامش بهاری در ماه مبارک رمضان، شمیم خدمت، شمیم حسینی، قرار دوازدهم، طرح نشاط معنوی، برنامه وسیع اربعین، اعزام هفت هزار و 778 نفر مبلغ در بخش های مختلف و اجرای برنامه های ویژه در مناسبت های مختلف بخشی از فعالیت هایمان بود.

وی با اشاره به ویژه برنامه مهر تحصیلی افزود: اکنون که در آغاز سال تحصیلی هستیم، ویژه برنامه مهر تحصیلی را برگزار کرده‌ایم. حدود 40 هزار بسته آموزشی که شامل کیف ، کفش و لوازم التحریر هستند به نقاط مختلف کشور ارسال شد. بسته‌های آموزشی هیچ گونه آرم و نشانی ندارند، زیرا هدف کمک به نیازمندان است نه نشان دادن آرم وقف؛ لذا می‌خواهیم خانواده‌ها از این بابت آسوده خاطر باشند. 

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برای تجلیل از واقفین، خیرین، بقعه سازان، خبرنگاران، پژوهشگران و تمام کسانی که به عنوان اصحاب وقف کمک می‌کنند خود را موظف می‌دانیم نسبت به آن‌ها تجلیل، تقدیر و تشکر خود را داشته باشیم.

حجت الاسلام عادل با بیان اینکه از سال گذشته تا اکنون حدود 850 وقف داشتیم، گفت: در هفته وقف 3 تور خبرنگاری خواهیم داشت که در یک تور خبرنگاری در سه موضوع موقوفات شاخص تهران، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز موقوفه خاص را  برنامه‌ریزی می کنیم، دیدار با مسئولین مختلف، نواختن زنگ وقف در مدارس، غبارروبی از بقاع متبرکه و مزار شهدا، برنامه‌ریزی برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی جهت فرهنگ سازی برای این اقدام خداپسندانه وقف در این هفته  تدارک دیده ایم.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: تنوع کاری سازمان اوقاف و امور خیریه به لحاظ تنوع کارهای خیر مردم بسیار است و بیان همه این موارد در یک زمان کوتاه میسر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha