کد خبر 219532
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

۳ امامزاده و مسجد با احداث سد خرسان ۳ زیر آب می‌روند/ اوقاف از آب منطقه‌ای شکایت می‌کند

۳ امامزاده و مسجد با احداث سد خرسان ۳ زیر آب می‌روند/ اوقاف از آب منطقه‌ای شکایت می‌کند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمینه ساخت سد خرسان سه و زیر آب رفتن سه امامزاده و مساجد در روستاها مکاتبات لازم با آب منطقه‌ای شده و آماده ارائه شکایت قضائی برای این مورد هستیم.

به گزارش گروه استان های حیات؛ حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه، ضمن تبریک میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام، اظهار داشت: هفته وقف در آستانه میلاد حضرت پیامبر را به فال نیک می‌گیریم، اهالی رسانه نقش به‌سزایی در اطلاع‌رسانی دارند و جوامع اسلامی در زمینه رسانه دینی ضعف داریم و قریب به 250 سال از اروپا عقب می‌باشیم.

وی با اشاره به اینکه دلیل غربگرایی جوانان ما فعالیت رسانه‌های غربی در جذب جوانان ما به اندیشه‌های دلخواه غرب است، عنوان کرد: خبر اول بسیار مهم بوده، اگر در یک دستگاه و سیستم یک اتفاق بیفتد، اولین خبر درباره آن اتفاق بسیار مهم است، انتظار داریم که رسانه‌ها در بحث فرهنگ وقف تلاش کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بعضی موارد وقف، وقف‌نامه دارند و بسیاری از حسینیه‌ها، مساجد، قبرستان‌ها و غیره مطاعات می‌باشند.

نصیرالاسلامی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد جز سه استان کم موقوفه کشور است، بیان کرد: هیچ‌گاه دنبال امامزاده سازی نیستیم، 225 بقعه و امامزاده در استان  ثبت شده‌ و نسبت به وسعت در ردیف استان‌های پر بقعه کشور است.

وی افزود: یک هزار و 106 مسجد در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و مساجد به عنوان زیرساخت‌ توسعه فرهنگی به شمار می‌رود، کمبود مسجد در مرکز استان احساس می‌شود، تعداد 22 مسجد و سه حسینیه در یاسوج ثبت شده‌ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: 20 قبرستان موقوفه، دو دارالقرآن، شش زینبیه و یک مهدیه و همچنین 12 موقوفه غیر متصرفه (دارای متولی) و 59 موقوفه متصرفی (در اختیار اوقاف) در استان ثبت شده‌ که آمار پائینی نسبت به میانگین کشوری است.

نصیرالاسلامی خاطرنشان کرد: برنامه‌های ما با آرامش بهاری و ضیافت بهاری به مناسبت ماه رمضان شروع شد و برنامه‌های نشاط معنوی تابستانه و بصیرت حسینی در محرم و میلاد پیامبر اسلام ادامه خواهد داشت.

وی با ابراز نگرانی از نبود موقوفه قرآنی در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: جوایز مسابقات قرآنی و سایر مسابقات را باید از منابع دولتی یا از بقاع متبرکه پرداخت کنیم و به دلیل عدم موقوفه قرآنی در استان در برگزاری مسابقات با مشکل مواجه می‌باشیم.

نصیر اسلامی یادآور شد: موقوفه معین‌التجار بوشهری در روستاهای کوشک و سرگچینه در بویراحمد به عنوان بزرگترین موقوفه استان، احیا نشده و در زمینه تولیدات دانش‌بنیان با حمایت‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد و ریاست سازمان اوقاف تفاهم‌نامه تولید ماهی در قفس سد چمشیر با ظرفیت سالی هزار تن در سال منعقد شده‌ است.

وی تصریح کرد: در معدن گچ لنده با مشکل ثبت شرکت مواجه هستیم، قرار است بنیاد توسعه موقوفات کشور در زمینه استخراج و بهره‌برداری این معدن وارد کار شود و پروژه تجاری خلیج‌فارس در زمینی به مساحت 3400 متر مربع در میدان هفتم تیر، با زیربنای 18 هزار و 500 متر مربع، با سه طبقه پارکینگ و با ظرفیت پارک 350 خودرو سفت کاری انجام شده‌ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد افزود: پارکینگ مجتمع خلیج فارس یاسوج آماده بهره‌برداری است، لذا به دلیل انجام کار عمرانی روی پارکینگ و به لحاظ ایمنی قابل استفاده نیست و تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: پروژه آبیاری موقوفه 70 هکتاری «له سیسه مختار» به مزایده رفت و این اراضی زیر آبیاری قطره‌ای رفت و باعث کمک به تولیدات استان و درآمد امامزاده مختار خواهد شد.

نصیرالاسلامی با اشاره به احداث سد خرسان و خسارت به امامزادگان در محل ساخت سد، گفت: در زمینه ساخت سد خرسان سه و زیر آب رفتن سه امامزاده و مساجد در روستاها مکاتبات لازم با آب منطقه‌ای شده و آماده ارائه شکایت قضائی برای این مورد هستیم.

وی در پایان افزود: موقوفه قرآنی، اسکان جوانان بی‌بضاعت و ازدواج جوانان بی‌بضاعت از جمله نیازهای مبرم اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد است.

نصیرالاسلامی، در جمع خبرنگاران، ویژه برنامه‌های هفته وقف را تشریح کرد و گفت: برنامه‌های هفته وقف از دهم تا شانزدهم مهرماه برگزار می‌شود و دهم مهرماه برابر با شانزدهم ربیع‌الاول ، روز وقف به عنوان «وقف، رسانه ، ترویج فرهنگ وقف»، یازدهم مهرماه، میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق علیه‌السلام به عنوان روز «وقف، قرآن، سنت نبوی، سیره معصومین» نام‌گذاری شده‌است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهارشنبه دوازدهم مهرماه به عنوان «وقف، اقتصاد پایدار، رشد تولید» و پنج شنبه سیزدهم مهرماه به عنوان «روز وقف، امامزادگان ، ترویج فرهنگ زیارت» نامگذاری شده‌ است.

وی تصریح کرد: جمعه چهاردهم مهرماه بیست ربیع‌الاول به عنوان روز «وقف، حمایت از خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی»، شنبه پانزدهم مهرماه وقف، حمایت از نخبگان علمی و دانش بنیان‌ها و روز یکشنبه شانزدهم مهرماه، بیست و دوم ربیع‌الاول به عنوان «روز وقف، سلامت جامعه، تکریم واقفین و خیرین نام‌گذاری شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha