کد خبر 219143
۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

۹۹درصد انتقال بیماری هاری مربوط به حیوانات اهلی است

۹۹درصد انتقال بیماری هاری مربوط به حیوانات اهلی است

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۹۹ درصد موارد بیماری هاری از طریق حیوانات اهلی و صاحب دار منتقل می‌شود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمدباقر مهبودی اظهار کرد: هاری یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است که اگرچه با واکسن قابل‌ پیشگیری است اما در صورت بروز علائم آن در بیمار، مرگ وی قطعی خواهد بود

وی بابیان اینکه قربانیان اصلی بیماری هاری در جهان کودکان ۵ تا ۱۴ ساله هستند افزود: انتقال بیماری هاری در بین حیوانات و انسان از طریق بزاق دهان و طی گازگرفتگی، خراشیدگی و یا تماس مستقیم آن با مخاط بدن (مثل چشم، دهان و زخم‌های باز) صورت می‌گیرد.

مهبودی یادآورشد: پیشگیری بعد از مواجهه (PEP) پاسخ اورژانسی به مواجهه با ویروس هاری است و از ورود ویروس به سیستم اعصاب مرکزی ممانعت می‌کند.

وی توضیح داد: پیشگیری پس از مواجهه شامل شستشوی کامل زخم با آب و صابون برای حداقل ۱۵ دقیقه و درمان موضعی زخم در اولین زمان ممکن، دریافت واکسن هاری و در صورت لزوم تزریق سرم ضد هاری در محل جراحت است.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در سال‌های گذشته هیچ موردی از هاری انسانی و مرگ در اثر آن در استان بوشهر گزارش نشده است و این به دلیل اطلاع‌رسانی صورت گرفته و مراجعه به‌موقع افراد حیوان گزیده به اتاق‌های درمان پیشگیری هاری و همچنین بیمارستان‌ها و انجام اقدامات لازم بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در چندین مورد، بیماری در حیوانات اهلی و وحشی در استان تشخیص داده شده که نشان دهنده گردش ویروس در حیات‌وحش و احتمال انتقال آن به حیوانات اهلی و انسان است

مهبودی اظهار کرد: هر ساله بیش از ۱۰۰۰ نفر به دلیل حیوان گزیدگی به اتاق‌های درمان-پیشگیری هاری و بیمارستان‌ها در استان بوشهر مراجعه کرده و خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

وی افزود: پارسال درمجموع یکهزارو ۹۱۵ مورد حیوان گزیدگی در استان ثبت‌ شد که علت مراجعه ۷۷ درصد از آن‌ها گزش به‌وسیله سگ و ۲۱ درصد گزش به‌وسیله گربه و در ۲ درصد باقیمانده به دلیل گازگرفتگی سایر حیوانات اهلی و وحشی بوده است.

این کارشناس بهداشتی گفت: در ۵۹ درصد موارد سگ گزیدگی و ۲۱ درصد موارد گربه گزیدگی، گزش به‌وسیله حیوان صاحب دار رخ‌داده است که این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده آگاهی کمِ صاحبان این حیوانات درباره نحوه برقراری ارتباط با حیوانات و نگهداری آنها در شرایط نامناسب باشد.

وی اظهار کرد: برای در امان ماندن از این بیماری کشنده توصیه می‌شود که صاحبان حیوانات اهلی خانگی به‌خصوص سگ و گربه نسبت به واکسیناسیون حیوان خود اقدام کنند و همچنین در صورت تمایل به نگهداری حیوانات، درباره نحوه رفتار با آنها و شناخت واکنش‌های مختلف اطلاعات لازم کسب شود.

مهبودی گفت: در صورت بروز حیوان گزیدگی، حتی به‌صورت خراشیدگی جزئی، افراد به اتاق‌های درمان- پیشگیری هاری در مراکز منتخب شهرستان‌ها و یا بیمارستان مراجعه و خدمات لازم را دریافت کنند.
وی تأکید کرد: از غذا دادن به حیوانات ولگرد در نزدیکی محل زندگی انسانها باید پرهیز شود ؛ چون این کار باعث جمع شدن حیوانات ولگرد و ایجاد خطر برای سلامت سایر شهروندان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha