کد خبر 227906
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

هشدار دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به شیوع بیماری هاری در گربه

هشدار دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به شیوع بیماری هاری در گربه

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به شیوع بیماری هاری در میان جمعیت گربه هشدار داد.

به گزارش گروه استان‌های حیات، دکتر حسن قاسمی فرد، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، هیچ کانونی از بیماری هاری در میان جمعیت گربه در این استان مشاهده نشده بود اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۶ کانون از این بیماری در میان گربه‌ها مشاهده شده است.

وی گفت: پنج کانون از این تعداد در شهرستان بجنورد و یک کانون نیز در شهرستان گرمه مشاهده شده است.

قاسمی فرد افزود: گربه‌های بیمار شناسایی شده حیوانات بدون صاحب که در فضای آزاد زندگی می‌کنند، بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه احتمال می‌رود یکی از دلایل شیوع بیماری هاری در میان جمعیت گربه در این استان خشکسالی باشد، ادامه داد: حیات وحش به عنوان مخزن بیماری هاری در طبیعت محسوب می‌شوند که خشکسالی سبب شده تا حیواناتی همچون روباه، شغال و ... به محدوده مناطق شهری و روستایی نزدیک شده در نتیجه بیماری را به گربه‌ها منتقل کرده‌اند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه از شناسایی ۱۴ کانون بیماری هاری در میان جمعیت سگ‌های استان تا هفتم مرداد ماه امسال خبر داد.

وی با اشاره به اینکه هاری یکی از بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان است، اظهار کرد: در صورت تماس انسان با حیوانی که به بیماری هاری مبتلا است، وی نیز مبتلا خواهد شد.

قاسمی فرد تاکید کرد: در صورت عدم به موقع درمان، این بیماری در انسان مرگ را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha