کد خبر 200379
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

تداوم معضل سگ‌های ولگرد در اردستان

تداوم معضل سگ‌های ولگرد در اردستان

جولان سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف شهر اردستان، باعث بروز گلایه‌مندی مردم و ترس آنان و گاهی گازگرفتگی و حمله به شهروندان شده و همگان خواستار جمع‌آوری این حیوانات هستند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ مشکلات بهداشتی جولان این حیوانات از یک‌سو و حرکت گروهی برای یافتن غذا از طرف دیگر نه تنها چهره نازیبایی به شهر داده، بلکه موجب ایجاد ترس و وحشت در بین شهروندان شده است. تعداد سگ‌های ولگرد به اندازه‌ای در این شهر افزایش پیدا کرده که حتی در مرکزی‌ترین نقاط شهر، ترس از حضور آنها در رهگذران وجود دارد و در این سال‌ها اقدام خاصی از سوی دستگاه‌های مربوط برای جمع‌آوری آنها مشاهده نشده است.

محمد یکی از ساکنان شهرک مطهری اردستان به ایسنا گفت: سگ‌های ولگرد شب و روز در این منطقه در حال پرسه زدن هستند و من با چشم‌های خودم دیدم که دو سگ دنبال یک دختر بچه گذاشته بودن و از ماشین پیاده شدم و سگ‌ها را دور کردم. حتماً باید اتفاق تلخی بیفتد تا فکری برای این مشکل شود؟

همچنین یکی از شهروندان شهرک امام حسن(ع) اردستان به ایسنا گفت: انتظار داریم رسیدگی به سگ‌های ولگرد در شهرک امام حسن انجام شود. به دلیل وجود سگ‌های ولگرد هر لحظه احتمال حمله به ساکنان و مخصوصاً بچه‌ها وجود دارد و تقاضای ما از شهرداری و دیگر مسئولان این است که به این امر رسیدگی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

ثبت ۲۳۰ مورد حیوان گزیدگی در اردستان 

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قانون تعیین کرده است که ساماندهی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در شهر به عهده شهرداری و در روستاها وظیفه دهیاری‌ها است.

حسن ذبیحی با بیان اینکه وظیفه شبکه بهداشت و درمان ابتدا آموزش و مقابله با حیوانات و در صورت گزیدگی رسیدگی به شخص مصدوم است، گفت: اگر حیوانی هار باشد و اقدامی برای شخص گزیده شده انجام نشود مرگ آن شخص حتمی است.

وی تصریح کرد: سگ‌های ولگرد یک تهدید خطرناک علیه بهداشت عمومی و اجتماعی هستند که حتی مدفوع آن می‌تواند حاوی انگل باشد و اگر سگ هار شود خطرات جبران‌ناپذیری را برای قربانی گزیدگی خواهد داشت. انتظار می‌رود افرادی که مدعی حقوق حیوانات هستند به صورت میدانی وارد شوند و اقدامات مؤثری انجام دهند، زیرا موضوع سگ‌های ولگرد در شهرستان اردستان به یک معضل جدی تبدیل شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۲۳۰ مورد حیوان گزیدگی در مراکز شبکه بهداشت و درمان ثبت شده است، گفت: حوزه سلامت شهرستان یک دستگاه خسارت دیده و مدعی موضوع سگ‌های ولگرد است، زیرا سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیون تومان را برای واکسن و سرم هاری هزینه کرده است.

اکنون زیرساخت ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهرداری وجود ندارد

شهردار اردستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات و معضلاتی که در شهر اردستان وجود دارد از جمله معضل سگ‌های ولگرد، موضوعاتی است که از چند سال گذشته وجود داشته و به نوعی برای آن فکر اساسی نشده است و بیشتر سعی کردند به صورت مقطعی و کارهای جزئی صورت بگیرد.

معین مهدانیان با بیان اینکه دستورالعمل ساماندهی سگ‌های ولگرد تأکید بر زنده گیری این حیوانات دارد، گفت: از سال‌های گذشته فکری برای ایجاد زیرساخت ساماندهی سگ‌های ولگرد نشده است ولی شهرداری در تلاش است تا از خارج شهرستان نیازهای شهر را برای جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی و زنده گیری سگ‌های ولگرد هزینه زیادی را برای شهرداری در بر خواهد داشت، ولی با توجه به وظیفه اجتماعی که داریم و اتفاقات تلخی که هر از چندگاهی اتفاق می‌افتد قصد داریم این مشکل را ریشه‌ای برطرف کنیم که این موضوع نیازمند زمان است ولی نهایتاً به نتیجه خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha