کد خبر 218709
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹

«حیات» گزارش می‌دهد؛

وقتی کشتی فرنگی جور آزاد را کشید

وقتی کشتی فرنگی جور آزاد را کشید

تیم ملی کشتی فرنگی ایران موفق شد نتایج قابل قبولی در مسابقات جهانی کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی روز گذشته به پایان رسید و ملی‌پوشان ایرانی در این مسابقات توانستند نتایج قابل قبولی کسب کرده و رضایت هواداران و اهالی فن این رشته ورزشی را کسب کردند. شاگردان حسن رنگرز بعد از نتایج ضعیف اخیر تیم ملی کشتی فرنگی که به قطع همکاری فدراسیون کشتی با محمد بنا منجر شده بود و هدایت تیم ملی بر عهده حسن رنگرز گذاشته شد، نتایج فرنگی کاران در مسابقات جهانی توانست به خوبی انتظارات را برآورده کند.

در این مسابقات تیم ملی کشتی فرنگی ایران با یک مدال طلا که توسط امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به پایان رسید و یک نقره توسط علیرضا مهمدی در ۸۲ کیلوگرم و سه برنز توسط پویا دادمرز در ورزن ۵۵ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در وزن ۷۷ کیلورگرم، و محمد هادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و همچنین کسب چهار سهمیه المپیک توسط مهدی محسن نژاد، محمدرضا گرایی، محمد هادی ساروی و امین میرزازاده به کار خود پایان داد و در نهایت با تجمیع امتیازات در رده بندی تیمی با ۱۰۲ امتیاز نایب قهرمان شد. در این رقابت‌ها تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان با ۱۸ امتیاز بیشتر از ایران و کسب ۱۲۰ امتیاز قهرمان شد.

این نتایج شاید شباهت زیادی به نتایج تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی داشته باشد که چندی پیش در بلگراد به پایان رسید و با انتقادات زیادی روبرو شد. این مسابقات ۲۸ شهریور ماه به اتمام رسید و در پایان تیم ایران با کسب یک طلا، ۲ نقره و ۱ مدال برنز بعنوان نائب قهرمانی دست یافت. برای تیم ایران در این مسابقات توسط امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، امیرمحمد یزدانی در وزن ۷۰ کیلوگرم و حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره و محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. در رده‌بندی تیمی آمریکا با ۱۴۸ امتیاز قهرمان شد و تیم ایران با کسب ۱۱۰ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت. تیم گرجستان نیز با ۸۰ امتیاز در جایگاه سوم ایستاد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران از دیرباز و از دهه‌های گذشته به عنوان رشته اول ورزش ایران و مدال آور ترین رشته ورزشی در بین رشته‌های المپیکی و مسابقات جهانی محسوب می‌شد و بزرگترین اسطوره های تاریخ ورزش ایران هم از دل این رشته بیرون آمدند. به همین میزان هم همیشه انتظارها از کشتی آزاد در میادین بین المللی بالا بوده و حالا کسب عنوان نایب قهرمانی مسابقات جهانی و یک مدال طلا در سنگین وزن نتیجه ضعیفی برای این تیم محسوب می‌شود و کادرفنی تیم ملی، کشتی گیران و حتی علیرضا دبیر در مقام رئیس فدراسیون مورد سوال و پرسشگری قرار گرفتند و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی آنها را از دم تیغ تیز انتقادات خودشان عبور دادند.

پیشکسوتان کشتی آزاد هم از عملکرد کادرفنی در این دوره از مسابقات رضایت نداشتند و تمرینات ضعیف و نداشتن آنالیز مناسب از حریفان را در کنار ضعف بدنی و بدنسازی ضعیف که منجر به خستگی و کم آوردن در نبردهای سنگین از حریفان شده بود، از عوامل اصلی شکست کشتی ایران در مسابقات بلگراد می‌دانستند و حتی بعضاً خواستار برکناری پژمان درستکار به عنوان سرمربی این تیم شده بودند. این برآیند منفی از تیم ملی کشتی آزاد و عملکرد کشتی‌گیران ما در بلگراد و نتایج دور از انتظاری بود که کسب کردند.

از سوی دیگر برخلاف کشتی آزاد، کشتی فرنگی ایران در سال‌های دور رشته مدال آوری برای ما محسوب نمی‌شده و تا قبل از حسن رنگرز که امروز به عنوان سرمربی روی نیمکت نشسته تا سال‌ها ما مدال طلا در این رشته نداشتیم و بعد از او بود که این رشته به نوعی سرو جان گرفت و به جمع رشته‌های مدال آور ورزش ایران اضافه شد. با این حال کشتی فرنگی هرگز در حد و اندازه‌های کشتی آزاد جزو رشته‌های امید به مدال کشورمان محسوب نمی‌شد و انتظاری هم که از این رشته می‌رفت به مراتب پایین‌تر از کشتی آزاد بود.

از سوی دیگر نتایج اخیر تیم ملی کشتی فرنگی در دوره‌های گذشته مسابقات جهانی باعث شد فدراسیون کشتی با محمد بنا که معمار کشتی  فرنگی ایران شناخته می‌شود قطع همکاری کرده و یک سرمربی جوان به نام حسن رنگرز که از قهرمانان این رشته ورزشی محسوب می‌شود را به جای او روی نیمکت این تیم نشاند و عقبه نتایج ضعیف کشتی فرنگی و همچنین تغییرات در سطح کادرفنی باعث شده بود وضعیت متفاوتی نسبت به کشتی آزاد در این رشته ورزشی شاهد باشیم و اینکه انتظار به مراتب از شرایط عادی هم در این رشته ورزشی پایین‌تر باشد. از همین رو نتایج کسب شده از سوی کشتی‌گیران فرنگی ما بالاتر از حد انتظار بود و به نوعی رخوت و ناراحتی که از کشتی آزاد در دل علاقه مندان به ورزش ایران شکل گرفته بود به نوعی با عملکرد قابل قبول فرنگی کاران رفع شد و می‌توان با این نتایج به آینده کشتی فرنگی ایران امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha