کد خبر 218646
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

یک اقتصاددان در گفتگو با «حیات»:

پله پله تا کنترل تورم/ تورم یک پله دیگر پایین آمد

پله پله تا کنترل تورم/ تورم یک پله دیگر پایین آمد

عباس علوی راد، اقتصاددان با بیان اینکه یک بار دیگر شاهد کاهش همزمان نرخ های تورم سه گانه در شش ماهه نخست امسال هستیم، گفت: با این فرمان بانک مرکزی در کنترل تورم، نرخ تورم سالانه کشور در پایان امسال کاهش می یابد و به حدود ۴۰ تا ۴۱ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ این اقتصاددان ضمن بیان این مطلب گفت: کاهش تورم در ۶ ماهه نخست امسال از این جهت حائزاهمیت است که یک بار دیگر شاهدیم که به طور همزمان، نرخ های تورم سه گانه (تورم ماهانه، نقطه ای و سالانه) هر سه کاهش پیدا می کنند.

رمزگشایی از کاهش تورم ماهانه

این استاد دانشگاه در گفتگو با ما با بیان اینکه زمانی که این سه نرخ همزمان کاهش پیدا می کند، نشانه های مثبت کاهش تورم بیشتر از همیشه ظهور و بروز پیدا می کند، گفت: نکته بسیار مهم و مثبتی که در شهریورماه امسال اتفاق افتاده، این است که با وجود افزایش نرخ تورم ماهانه در مردادماه (۰.۴ درصد نسبت به تیر) و رسیدن آن به مرز ۲.۴ درصد، تورم ماهانه که نقش پیشگویی تورم های آینده را دارد، مجددا در شهریور ماه به ۲ درصد بازگشته است.

علوی راد با طرح این سوال که «چرا این دو درصد برای ما اهمیت دارد؟» گفت: اگر نرخ تورم ۲ درصدی یا حتی کمتر از آن تا پایان سال ۱۴۰۲ استمرار داشته باشد می توان امیدوار بود که نرخ تورم سالانه کشور در پایان امسال (اسفند سال ۱۴۰۲) به حدود ۴۰ تا ۴۱ درصد برسد که شاید رقم بسیار خوبی نباشد؛ ولی نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد کم می شود.

کاهش نرخ رشد نقدینگی از مسیر سیاست های دولت سیزدهم

این اقتصاددان با اشاره به نگرانی کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش تورم ماهانه گفت: نگرانی بسیاری از کارشناسان اقتصادی این بود که اگر افزایش نرخ تورم ماهانه ادامه یابد، ممکن است برخلاف اهدافی که دولت به ویژه در سال «مهار تورم، رشد تولید» در نظر گرفته، تورم دوباره مسیر معکوس و افزایشی را در پیش بگیرد.

علوی راد افزود: آنچه واضح و مبرهن است، این است که حرکت هایی که دولت سیزدهم برای کاهش نرخ رشد نقدینگی از زمستان ۱۴۰۰ آغاز کرده، جواب داده و نرخ رشد آن به طور متناوب  از زمستان ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده و در حال حاضر به حدود ۲۷ درصد رسیده است.

کنترل تورم با کاهش مستمر رشد نقدینگی

به گفته این استاد دانشگاه، اگر نرخ رشد نقدینگی را به عنوان یکی از عوامل مهم کنترل تورم بدانیم و این اصل را در نظر بگیریم که زمانی که نرخ رشد نقدینگی کم می شود بلافاصله روی تورم تاثیر نمی گذارد و با وقفه تاثیر می گذارد، بنابراین سیاست های دو ساله بانک مرکزی جواب داده است.

علوی راد ادامه داد: با توجه به اینکه نزدیک دو سال از کاهش مستمر نرخ رشد نقدینگی می گذرد حالا دیگر از اینجا به بعد می توان کاهش نرخ تورم را به سیاست هایی که دولت برای مهار رشد نقدینگی به کار گرفته است، ربط داد.

شعله های انتظارات تورمی خاموش شد

این اقتصاددان با اشاره به تاثیر مدیریت انتظارات تورمی روی نرخ تورم به «حیات» گفت: گسترش روابط بین المللی، بهبود روابط تهران با کشورهای عربی، عضویت در بریکس، تبادل زندانیان ایران و آمریکا، آزادسازی ارزهای مسدودی و... زنجیره ای است که منتهی به کاهش انتظارات تورمی شده است.

پله پله تا کنترل تورم/ تورم یک پله دیگر پایین آمد

علوی راد ادامه داد: البته اخیرا بانک مرکزی یک سری سیاست هایی برای کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک ها در پیش گرفته که آن هم می تواند به نوبه خود موثر باشد. بنابراین ما می توانیم انتظار داشته باشیم که روند تورم تا پایان سال ۱۴۰۲ هرچند با شیب ملایم کاهش یابد.

نگرانی از رکود در صنعت

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه آیا دستور بانک مرکزی به بانک ها برای کاهش تسهیلات دهی و در پیش گرفتن سیاست انقباضی منجر به رکود در تولید و صنعت خواهد شد؟ گفت: این نگرانی بیش از همیشه وجود دارد.

علوی راد افزود: واقعیت این است که هیچ کارشناسی به کلیات سیاستی که بانک مرکزی برای کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک ها پیاده سازی می کند، ایرادی نگرفته و آن چیزی که نگرانی کارشناسان اقتصادی را در پی داشته، احتمال رکود به دلیل سیاست بانک مرکزی مبنی بر انقباض پولی است.

کاهش تسهیلات دهی به فعالیت های دلالی و سفته بازی

این اقتصاددان در ادامه گفت: با توجه به اینکه رشد تسهیلات سیستم بانکی در شش ماهه نخست امسال به اندازه تورم نبوده نگرانی اقتصاددانان افزایش یافته است.

علوی راد با اشاره به نگرانی کارشناسان اقتصادی ادامه داد: این نگرانی تقویت شده که جریان فعالیت های اقتصادی در مسیر سیاست های کنونی بانک مرکزی، شادابی خود را از دست بدهد؛ اما استدلال بانک مرکزی هم این است که ما تلاش کرده ایم مشکلی در مسیر تسهیلات دهی به بخش مولد اقتصادی پیش نیاید و اگر هم محدودیت هایی ایجاد شده برای تسهیلاتی است که به مسیرهای غیرمولد و دلالی و سفته بازی حرکت می کرده است.

بانک مرکزی نباید همه بانک ها را با یک فرمان هدایت کند

به گفته این استاد دانشگاه، انتقادهایی به سیاست بانک مرکزی وارد است و بانک مرکزی برای نیمه دوم سال ۱۴۰۲ باید در سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک ها انعطافی ایجاد کند زیرا عدد ثابتی که در بخشنامه خود در نظر گرفته؛ نمی تواند برای زمان های مختلف کارایی لازم را داشته باشد. نکته دوم اینکه بانک مرکزی نباید همه بانک ها را با یک چوب براند یا همه را در یک سطح نگاه کند زیرا بسیاری از بانک ها نسبت به برخی دیگر ناترازی کمتری دارند.

علوی راد در پایان خاطرنشان کرد: این مدل بانک مرکزی که همه بانک ها را با یک مدل و در یک سطح ببینیم، نگرانی ما را برای رکود بیشتر می کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha