کد خبر 215309
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

یک اقتصاددان در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛ 

کاهش چشمگیر تورم در ۵ ماهه نخست امسال/ تورم قدم به قدم در حال کاهش است

کاهش چشمگیر تورم در ۵ ماهه نخست امسال/ تورم قدم به قدم در حال کاهش است

عباس علوی راد، اقتصاددان با بیان اینکه با توجه به سیاست های دولت انتظار می رفت که نرخ تورم در ۵ ماهه نخست امسال کاهش قابل توجهی را ثبت کند، گفت: ثبات نسبی بازار ارز و کاهش دامنه نوسانات آن گویای هدف گذاری دولت برای کاهش تورم است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ «اگر ملاک تورم را اسفند ۱۴۰۱ قرار دهیم، طبق آمارهای بانک مرکزی نرخ تورم نقطه ای ۵۴ درصد، نرخ تورم سالانه ۴۵.۸ درصد و نرخ تورم ماهانه ۴.۷ بوده است. نرخ تورم ماهانه از ۴.۷ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به ۲ درصد در خرداد ۱۴۰۲ رسیده است.»

عباس علوی راد، اقتصاددان در گفتگو با ما ضمن بیان این مطلب ادامه داد: در روند تورم ماهانه در ۵ ماهه نخست امسال تنها شاهد یک تکانه ۰.۴ درصدی در مرداد بودیم؛ یعنی نرخ تورم ماهانه از اسفند ۱۴۰۱ تا پایان مرداد ۱۴۰۲ دائما در حال کاهش بوده است. 

مسیر ادامه دار کاهش تورم 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به لحاظ طبیعی و مکانیزم های محاسباتی، انتظار می رفت که نرخ تورم نقطه ای کاهش قابل توجهی را در خرداد ۱۴۰۲ داشته باشد، گفت: شاهد بودیم که این اتفاق افتاد و نرخ تورم نقطه ای به زیر ۴۰ درصد رسید. 

علوی راد ادامه داد: حال اگر نرخ تورم سالانه را مرجع بگیریم روند نرخ تورم سالانه در مرداد نشان می دهد مسیر کاهش تورم ادامه دارد. 

ثبات ارز از شاهراه سیاست های مثبت اقتصادی و سیاسی دولت 

این اقتصاددان با اشاره به تاثیر سیاست های دولت بر کاهش نرخ تورم گفت: ثبات نسبی در بازار ارز از فروردین ماه تاکنون و حتی کاهش آن از ۵۵ هزار تومان به زیر ۵۰ هزار تومان گویای ثبات نسبی در بازارهاست. 

علوی راد افزود: مجموعه اقدامات سیاسی دولت از جمله عضویت در بریکس و مذاکرات برای توافق با آمریکا در کنار سیاست‌های اقتصادی دولت، ثبات نسبی به بازار دلار و ارز داده؛ این اولین دلیلی بوده که مانع شوک جدید به قیمت‌ها شده است. 

رشد نقدینگی چگونه کاهشی شد؟ 

این استاد دانشگاه با اشاره به کاهش رشد نقدینگی و تاثیر آن بر تورم گفت: رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ بعد از نزدیک به ۴۰ ماه به زیر ۴۰ درصد و در حال حاضر به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است. 

علوی راد ادامه داد: تاثیر این موضوع به مرور بر تورم ظاهر می شود. بنابراین رشد نقدینگی بالای ۴۰ درصد، یک ماهه و به یک باره به زیر ۳۰ درصدِ کنونی نرسیده است. 

گام مثبت اما ناکافی دولت در کاهش تورم

به گفته این اقتصاددان، بهترین سناریوها نیز نشان نمی دهد نرخ تورم سالانه ایران در سال ۱۴۰۲ به زیر ۳۷ درصد برسد. 

علوی راد در پایان خاطرنشان کرد: نرخ تورم سالانه در حالی ۴۵.۸ درصد بوده که قطعا امسال کاهشی خواهد بود اما در حد ۶ تا ۷ درصد؛ این گام، مثبت ولی ناکافی است. بنابراین باید منتظر اقدامات بیشتری ازسوی دولت باشیم تا تورم به میانگین های بلندمدت حدود ۲۰ درصد همانند گذشته برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha