کد خبر 218089
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در گفتگو با «حیات»:

قاریان ایرانی همسان با قاریان مصری در دنیا تلاوت می‌کنند

قاریان ایرانی همسان با قاریان مصری در دنیا تلاوت می‌کنند

مجیدی مهر گفت: قاریان جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف دنیا در کنار قاریان مصری اگر نگوییم بهتر ولی همسان با آن‌ها تلاوت می‌کنند.

حمید مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات با اشاره به حضور قاریان مصری در ایران بیان داشت: حدود سال 1369 اولین قاریان مصری به جمهوری اسلامی ایران آمدند و با تلاوتشان موج عجیبی در بین مردم ایجاد شد. در سفر اول استاد راغب مصطفی غلوش به ایران آمد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: اگر از آن محافل تصویری در ذهنتان باشد در آن زمان در حسینیه ارشاد و مسجد سپهسالار در میدان بهارستان جایی برای نشستن نبود و آن تلاوت‌ها، تلاوت‌های ماندگاری در کشور شدند. هرگاه درمورد شور و شوق از محافل صحبت می‌شود، نام محافل دهه شصت و هفتاد به میان می‌آید.

مجیدی مهر گفت:  در طول سنوات گذشته نیز این محافل تکرار شد اما شاید قاریان در سطح استاد غلوش، استادشهات محمد انور و آن‌هایی که به ایران آمدند، نبودند. البته نسل بعد از قاریان مصر کم کم شکوفا شد که آن هم خیلی‌هایشان با هم ارتباط داشتند و به نوعی از نسل قاریان معروف بودند، مثل پسر عبدالواسط که به ایران آمد یا فرزندان استاد شحات محمدانور؛ به نوعی شاخص‌ترین چهره‌ها همین افراد بودند که در ایران حضور پیدا کردند، نسلی مثل استاد طاروطی و یا قبل تر از آن استاد محمد اللیثی در کشور خوش درخشیدند. 

قاریان جمهوری اسلامی ایران همسان با قاریان مصری در دنیا تلاوت می‌کنند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به استقبال مردم از قاریان مصری بیان کرد: این‌ها همه مولفه‌هایی بود تا برای آوردن قاریان مصری به ایران تصمیم بگیریم. البته ناگفته نماند که قاریان جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف دنیا در کنار قاریان مصری اگر نگوییم بهتر ولی همسان آن ها تلاوت می‌کنند.

مجیدی مهر ادامه داد: ایجاد فضاهای خاطره انگیز به ویژه برای مردمی که این محافل قرآنی دهه شصت و هفتاد را از حضور قاریان مصری در ایران تجربه کردند، می‌تواند عاملی باشد تا مردم بیشتر به فعالیت‌های قرآنی علاقمند شوند.

مهدقرائت قرآن کشور مصر است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مردم قاریان کشور مصر را به شکل دیگری قبول دارند. مثل اینکه در کشورهای اطراف هم مداح های ما را هم یک جور دیگری قبول دارند، بالاخره مداحی به نوعی هنریست که تقریبا در ایران بومی شده است  و همانطور مهدقرائت قرآن نیز کشور مصر است.

وی افزود:  از این رو ریاست مکرم سازمان اوقاف و امورخیریه دستور دادند که برنامه ریزی لازم برای آمدن قاریان مصری انجام شود و تکلیف هم این شد که 3 قاری از سه نسل مختلف کشور مصر که استاد احمد نعینع، استاد طاروطی و استاد محمود شحات محمد انور به ایران بیایند.

مجیدی مهر با اشاره به دعوت از قاریان مصری گفت: در حال رایزنی هستیم تا اقدامات کنسولی و سیاسی برای آمدن قاریان مصری اتفاق بیفتد. همچنین لازم است تا هماهنگی بین سازمان اوقاف ایران و سازمان اوقاف مصر با دانشگاه الازهر و خود قاریان صورت بگیرد که ان شاالله بتوانیم بهترین بهره را از این عزیزان ببریم.

حضور قاریان شاخص از کشورهای مختلف در ایران

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: تلاش ما این است که در طول یک هفته تا ده روز که در خدمت قاریان عزیز کشور مصر هستیم، بتوانیم محافل شاخصی در کشور داشته باشیم. من تصور می‌کنم این اقدام حتما با اقبال عمومی مردم مواجه خواهد شد، البته اکنون در حال مطالعه برای آمدن قاریان دیگر از کشورهای مختلف از جمله تانزانیا، اندونزی و غیره نیز هستیم.

مجیدی مهر گفت: در دهه فجر و همزمان با مسابقات بین المللی نیز از چنین ظرفیتی برای آمدن قاریان از نقاط مختلف از جمله کشور مصر استفاده خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha