به گزارش خبرنگار حیات، اینترنت امروز به بخش جداییناپذیر زندگی دیجیتال ما تبدیل شده؛ از کار و آموزش گرفته تا سرگرمی و ارتباطات.
طبیعی است که کاربران انتظار داشته باشند تجربه خرید و استفاده از اینترنت، روشن، ساده و قابل پیشبینی باشد اما بررسیهای اخیر نشان میدهد که ساختار ارائه بستههای اینترنتی در بزرگترین اپراتور کشور، پیچیدهتر از چیزی است که در نگاه اول دیده میشود.
نتیجه این بررسیها، الگوهایی است که پرسشهای جدی درباره سازوکار تعیین بستهها، شیوه شخصیسازی و تفاوتهایی که میان کاربران ایجاد شده، مطرح میکند؛ بستههای متفاوتی که بدون هیچ توضیح یا نشانهای در اختیار مشترکان قرار میگیرد و آنها را با پرسشی ساده اما مهم روبهرو میسازد؛ چرا هر سیمکارت دنیای متفاوتی از بستهها را میبیند؟
در این بین با بررسیهای انجام شده مشخص شد بزرگترین اپراتور ایران بستههای اینترنتی را برای هر سیمکارت با قیمت و حجم کاملاً متفاوت عرضه میکند.
بررسیها در چند سیمکارت نشان میدهد که برای هرکدام از آنها حجم و قیمت متفاوتی پیشنهاد شده که معلوم نیست بر چه مبنا و اساسی صورت گرفته است اما ظاهرا همراه اول این کار را «شخصیسازی هوشمند» مینامد.
وقتی چند نفر، با چند سیمکارت متفاوت، وارد بخش خرید بسته اینترنت در نرمافزار همراه من میشوند، با بستههای پیشنهادی و سقف حجم قابل خریداری کاملاً متفاوت روبهرو میشوند.
برای یک نفر سقف حجم اینترنت قابل خریداری ۴۰ گیگ با قیمت ۱۸۵ هزار تومان است، برای یک نفر ۶۷ گیگ با قیمت ۳۲۵۰۰۰۰، یکی دیگر ۱۴۸ گیگ با قیمت ۸۶۰ هزار تومان و برای یک نفر دیگر ۲۴۵ گیگابایت با قیمت ۱۲۹۰۰۰۰۰ تومان است!
نکته جالب اینکه بسته ۹۰ روزه ۴۰ گیگ برای یک سیمکارت با قیمت ۱۸۵ هزار تومان عرضه شده و برای یک سیمکارت دیگر همین بسته با همین حجم و مهلت و مدت مصرف به قیمت ۲۱۸ هزار تومان ارائه شده است!
این عکسها که از نرمافزار همراه من سیمکارتهای متفاوت گرفته شدند تفاوتهای فاحش در لیست بستههای پیشنهادی اینترنت را نشان میدهد.

در تصویر فوق که مربوط به یک سیمکارت است، سقف حجم اینترنت قابل خریداری، بسته ۹۰ روزه ۴۰ گیگ به قیمت ۱۸۵ هزار تومان است.
اما در تصویر زیر که از نرمافزار همراه من یک سیمکارت دیگر گرفته شده است، بسته ۹۰ روزه ۴۰ گیگ با قیمت ۲۱۸ هزار تومان عرضه شده و البته سقف حجم اینترنت قابل خریداری هم ۶۷ گیگ به قیمت ۳۲۵ هزار تومان است!


از سوی دیگر تصویر فوق که متعلق به یک سیمکارت دیگر است، نشان میدهد که سقف حجم قابل خریداری برای این سیمکارت بسته ۱۲۰ روزه ۲۴۵ گیگ با قیمت یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان است! برای این سیمکارت یک بسته بلند مدت پرحجم دیگر هم عرضه شده است. بسته ۹۰ روزه ۱۴۸ گیگ با قیمت ۸۶۰ هزار تومان!
با این حال در یک سیمکارت دیگر که تصویر آن در زیر آمده است، سقف حجم قابل خریداری فقط ۱۵ گیگ با قیمت ۸۳ هزار تومان است!

گفتوگوی خبرنگار حیات با صاحبان این سیمکارتها حاکی است که سیمکارتی که مصرف اینترنت کمتری دارد، امکان خریداری بستههای پرحجم را دارد اما فردی که مصرف اینترنت بسیار بیشتری دارد، به بستههای کم حجم دسترسی دارد!
به نظر میرسد بزرگترین اپراتور همراه کشور که بیش از ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد، ظاهراً با الگوریتمهای مخفی، کاربران را به گروههای «سودآور» و «کمسود» تقسیم کرده است.
انتهای پیام/
نظر شما