چهل و یکمین نمایشگاه بین المللی هاوانا (FIHAV 2025) با افتتاح رسمی این رویداد در مرکز نمایشگاه های بین المللی EXPOCUBA آغاز شد و شاهد مجموعه ای از بازدیدهای دیپلماتیک، دیدارهای تجاری و برنامه های رسمی با حضور مقام های بلندپایه کوبا و ایران بود.
در مراسم افتتاحیه که با حضور مقامات ارشد اقتصادی و سیاسی دولت کوبا برگزار شد، این کشور بار دیگر بر اهمیت نمایشگاه هاوانا به عنوان مهم ترین رویداد تجاری کارائیب و یکی از مهم ترین بسترهای توسعه همکاری های بین المللی تاکید کرد. پس از پایان مراسم، بازدید از سالن ها و پاویون های ملی کشورهای شرکت کننده آغاز شد.
بازدید رئیس جمهور کوبا از پاویون ایران
در یکی از مهم ترین بخش های برنامه روز نخست، میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا از پاویون جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد. رئیس جمهور کوبا ضمن گفت و گو با نمایندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه، از حضور فعال شرکت های ایرانی در حوزه های پتروشیمی، صنایع غذایی، تجهیزات صنعتی، پوشاک، صنایع کفش و خدمات بازرگانی استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد همکاری های اقتصادی دو کشور در حوزه های جدید گسترش یابد.
بازدید سفیر ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران
همزمان با افتتاح نمایشگاه، ذبیح الله نادری سفیر جمهوری اسلامی ایران در هاوانا و صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز از پاویون ایران بازدید کردند. آنان در جریان این بازدید با شرکت کنندگان ایرانی حاضر در سالن ۱۵ دیدار کردند و از تلاش های آنان برای معرفی توانمندی های صنعتی و صادراتی کشور تقدیر کردند.
سفیر ایران حضور پاویون کشورمان در این رویداد را فرصتی ارزشمند برای تقویت روابط تجاری با کوبا و توسعه بازارهای صادراتی عنوان کرد. حسن زاده نیز اعلام کرد اتاق بازرگانی ایران از هرگونه همکاری برای توسعه تبادلات بین دو کشور حمایت خواهد کرد.
بازدید سید حامد عسگری از پاویون ایران
در ادامه برنامه های روز اول، سید حامد عسگری معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران نیز از پاویون ایران و سایر پاویون های حاضر در نمایشگاه بازدید کرد. وی در گفتگو با فعالان حاضر، بر ضرورت استفاده از ظرفیت نمایشگاه هاوانا برای توسعه صادرات غیرنفتی تاکید کرد و نمایش توانمندی های شرکت های ایرانی را "قابل توجه و قابل اتکا" دانست.
آغاز دیدارهای تجاری و نشست های تخصصی
پس از مراسم افتتاحیه، بخش نخست جلسات تخصصی و ملاقات های B2B میان شرکت های ایرانی، کوبایی و سایر هیئت های تجاری آغاز شد. این نشست ها مقدمه ای برای مذاکرات گسترده تر روزهای آینده است که با حضور هیئت های اقتصادی از آسیا، اروپا و آمریکای لاتین ادامه خواهد داشت.
حضور شرکت های ایرانی در پاویون ملی ایران
پاویون ایران امسال با مشارکت ده شرکت و نهاد اقتصادی از حوزه های گوناگون در نمایشگاه حاضر است. شرکت های زر ماکارون، تک ماکارون، پمپیران، پتروشیمی زاگرس، پاپیا (صنعت کفش)، کفش کام، میلاد نور، رسانه تیتر کوتاه، ایدرو و اتاق بازرگانی ایران مجموعه پاویون ایران را تشکیل می دهند. این ترکیب متنوع، بستری مناسب برای معرفی توانمندی های صادراتی و صنعتی ایران در بازارهای جدید منطقه کارائیب ایجاد کرده است.
برنامه های جانبی و رویدادهای روز نخست
روز اول نمایشگاه با اجرای برنامه های جانبی گسترده همراه بود. بر اساس برنامه اعلام شده از سوی برگزارکنندگان، جلسات تخصصی مربوط به سرمایه گذاری، معرفی ظرفیت های صنایع کوبا و نشست های تجاری چندجانبه نیز آغاز شده و بخش عمده آنها با مشارکت هیئت های خارجی انجام گرفته است. همچنین برنامه های نشست های B2B میان شرکت های ایرانی و کوبایی برای روزهای آتی برنامه ریزی شده است.
جزییات برگزاری نمایشگاه
پاویون ایران با همت شرکت میلاد نور در این نمایشگاه که بزرگ ترین گردهمایی اقتصادی کوبا و حوزه کارائیب به شمار می رود حاضر شده و از ۳ تا ۸ آذرماه میزبان هیئت های تجاری و فعالان صنعتی از کشورهای مختلف خواهد بود.
نظر شما