کد خبر 216875
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

انقلاب گازرسانی روستایی در دولت سیزدهم؛ بهره‌مندی ۲هزار و ۴۳۹ روستای فارس

انقلاب گازرسانی روستایی در دولت سیزدهم؛ بهره‌مندی ۲هزار و ۴۳۹ روستای فارس

توسعه گازرسانی در روستاها و مناطق محروم فارس در اولویت مسئولان ارشد این استان قرار دارد و طبق آخرین گزارش‌ها از مجموع ۲هزار و ۵۰۸ روستای مشمول، تاکنون ۲هزار و ۴۳۹ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌ اند و ۶۹ روستای باقیمانده در دست عملیات گازرسانی است.

به گزارش گروه استانهای حیات؛ با توسعه گازرسانی در کشور پس از انقلاب اسلامی، ۹۸.۶ درصد جمعیت شهری و ۸۶.۳ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند که این عدد به منزله برخورداری ۲۷.۵ میلیون مشترک از نعمت گاز است. 

انقلاب گازرسانی روستایی در دولت سیزدهم؛ بهره‌مندی ۲هزار و ۴۳۹ روستای فارس

توسعه گازرسانی در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم هم توسعه گازرسانی از همان ابتدای تشکیل دولت در دستور کار متولیان امر قرار گرفت به گونه‌ای که از زمان آغاز به‌ کار دولت، بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت گاز صورت گرفت.

در طول ۲سال گذشته، ۳۸.۶هزار میلیارد تومان در پروژه‌های روستایی و شهری، ۱۹.۶ هزار میلیارد تومان در مهندسی و توسعه گاز، ۲.۹ هزار میلیارد تومان در انتقال گاز، ۲.۴ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های پالایشگاهی و ۴.۷ هزار میلیارد تومان در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری شده است.

امسال نیز در مجموع، ۶۹.۳هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که از این رقم، ۳۴.۵هزار میلیارد تومان در پروژه‌های روستایی و شهری، ۲۳.۴هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مهندسی و توسعه گاز، ۲.۴هزار میلیارد تومان در پروژه‌های انتقال گاز و ۹هزار میلیارد تومان در بخش پالایشگاهی پیش‌بینی شده است.

این در حالیست که توسعه گازرسانی در مناطق محروم برای دولت سیزدهم به اندازه دیگر مناطق استان‌ها حائز اهمیت است و تلاش شده طی این ۲سال، بخش عمده‌ای از این مناطق گازدار شوند.

گازرسانی به پنج هزار و ۲۹۷ روستا در ۲سال گذشته

۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد در دولت سیزدهم، بیش از پنج هزار و ۲۹۷ روستا با ۳۰۷ هزار خانوار و ۴۱ شهر با ۹۴ هزار خانوار به شبکه گاز کشور متصل شده‌اند.

در استان فارس نیز گازرسانی به روستاها و مناطق محروم در اولویت متولیان این حوزه قرار گرفته است به گونه‌ای که طی ۲سال گذشته پروژه‌های قابل توجهی در این بخش به سرانجام رسیده است. 

انقلاب گازرسانی روستایی در دولت سیزدهم؛ بهره‌مندی ۲هزار و ۴۳۹ روستای فارس

استاندار فارس که معتقد است تأمین زیرساخت‌ها و گازرسانی به روستاها مانع از مهاجرت روستاییان به شهر می‌شود در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: ۹۷ درصد از روستاهای فارس گازرسانی شده و در شهرهای استان هم فقط سه شهر باقی مانده که لازم است شرکت گاز با همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه بسیج سازندگی طبق یک برنامه زمان‌بندی در راستای تکمیل خدمات‌رسانی به تمامی نقاط استان اقدام کنند. 

انقلاب گازرسانی روستایی در دولت سیزدهم؛ بهره‌مندی ۲هزار و ۴۳۹ روستای فارس

وضعیت گازرسانی به روستاها در استان فارس

بدین ترتیب تلاش‌ها برای گازرسانی به مناطق مختلف استان فارس شکل گرفت و اقدامات قابل توجهی برای تحقق این امر در گوشه گوشه استان انجام شد.

این تلاش‌ها در نهایت منجر به بهره‌برداری پروژه‌های گازرسانی به ۴۴ روستای فارس در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ شد و در همان سال هم آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۴ روستا در پهنه استان کلید خورد.

در سال ۱۴۰۲ گازرسانی به چند روستا انجام شده؟

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس که معتقد است توسعه گازرسانی در روستاهای استان پیامدهای مثبت اقتصادی و اجتماعی زیادی در پی دارد، در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی به روستاهای فارس تا سال ۱۴۰۲ گفت: پیرو اقدامات و تلاش صورت گرفته در بخش گازرسانی به روستاها، از مجموع ۲هزار و ۵۰۸ روستای مشمول استان، تاکنون ۲هزار و ۴۳۹ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند که معادل ۹۸ درصد خانوارهای روستاهای مشمول است.

علی اکبر میدانشاهی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هم اکنون ۶۹ روستای باقیمانده در دست عملیات گازرسانی است وپیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری تمام روستاهای مشمول استان فارس از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

میدانشاهی با اشاره به اهمیت تأمین انرژی پاک به ویژه در روستاها و مناطق محروم و نقش آن در رونق اقتصادی و حفظ محیط زیست گفت: با رایزنی و پیگیری‌های صورت گرفته، عملیات گازرسانی به ۱۶۷روستا با سرانه بالاتر از میزان مصوب شرکت ملی گاز در برنامه این شرکت قرار دارد.

تدوین استراتژی‌ها توسط نخبگان بر مبنای مطالبات مردمی

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس گفت: دولت سیزدهم با شعار و گفتمان دولت مردمی و با هدف تحول در عرصه خدمت تشکیل شد.

میدانشاهی خط مشی دولت را پرهیز از حاشیه، تمرکز بر کار و تلاش عنوان کرد و افزود: با هدف اجرایی‌سازی شعار سال و افزایش درآمدهای دولتی به دنبال رشد سرانه امیدواری و رضایت عمومی هستیم.

او با اشاره به دستاوردهای قوه مجریه در فارس گفت: استراتژی شرکت گاز استان در دولت سیزدهم تغییرات بنیادینی را تجربه کرد و بر اساس پاسخگویی به مطالبات مردمی با تکیه بر نخبگان حرکت جهادی خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه چشم انداز این مجموعه رسیدن به «متعالی ترین شرکت گاز استانی در افق ۱۴۰۳» است،‌گفت: برای دستیابی به این چشم‌انداز استراتژی ها و اهداف کلان شرکت به منظور تحقق رشد درآمد و ارتقای بهره وری تعیین و حرکت درجهت دستیابی به آن آغاز شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس بیان داشت: توجه به نقاط قوت استان همچون موقعیت خاص جغرافیایی با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و مجاورت با قطب انرژی خاورمیانه و عبور ۶خط انتقال گاز سراسری از استان موجب شد تا نقشه راه شرکت گاز فارس با نگاهی بر پایه تغییر رویکرد استان از کشاورزی به صنعتی تنظیم شود.

شکار صنعت به عنوان رویکردی محوری در برنامه‌های فارس

میدانشاهی از برنامه شکار صنعت به عنوان رویکردی محوری در برنامه ها یاد کرد و افزود: در ابتدای تصدی مسئولیت در این شرکت اقدام به تعریف اهداف کلان از جمله گسترش بهره‌مندی از گاز طبیعی و افزایش سهم آن در سبد انرژی استان کردیم و به منظور نیل به این هدف ارزشمند استراتژی گازرسانی به شهرها و روستاهای استان و صنایع را با رویکرد شکار صنایع پیش گرفتیم.

وی افزود: به همین منظور تلاش کارکنان بر تکمیل طرح‌های توسعه‌ای نیمه تمام متمرکز شد و طی این مدت از مجموع هفت شهر فاقد شبکه گاز طبیعی در استان، چهار شهر گازرسانی شده و پروژه‌های گازرسانی به سه شهر باقیمانده تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند. 

انقلاب گازرسانی روستایی در دولت سیزدهم؛ بهره‌مندی ۲هزار و ۴۳۹ روستای فارس

در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد شهرهای کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده‌اند و گازرسانی بیش از ۹۰درصد روستاهای کشور هم به پایان رسیده است.

بدون شک توسعه گاز در شهرها و روستاهای استان فارس ادامه دارد چراکه گازرسانی به دورترین روستاها افزون بر ایجاد رفاه و جلوگیری از مشکلاتی مانند مهاجرت، محرک مهمی برای توسعه سایر بخش‌ها و همچنین اشتغال پایدار در مناطق مختلف استان محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha