کد خبر 215732
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹

شعله های آبی امید در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

شعله های آبی امید در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

نگاه عدالت محور و مردمی دولت سیزدهم به اجرای طرح‌های گازرسانی مرهمی بر زخم توسعه‌ نیافتگی مناطق کم برخوردار، درورافتاده و سخت گذر کهگیلویه وبویراحمد شده است تا جایی که ظرف ۲ سال گذشته ۱۱۵ روستای این خطه از گاز طبیعی بهره مند شده اند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ بوی دود و سیاهی دیوارهای گچی خانه‌ها ناشی از بخاری‌های نفتی، صف‌های طولانی و فرسخ‌ها پیمودن راه‌های سنگلاخی و سخت‌گذر برای تامین سوخت زمستانی خود حکایتی از روزگار نه چندان دور مردم بسیاری از مناطق روستایی کهگیلویه وبویراحمد است که هم اینک و با نگاه عدالت محور دولت مردمی سیزدهم بسیاری از این روستاها امیدوار به رهایی از این شرایط سخت و دیدن شعله‌های آبی و گرمابخش گاز طبیعی در خانه‌های خود هستند.

ایران دومین دارنده منابع گازی دنیاست و با توجه به منابع و ذخایر گاز عظیم در کشور و سهم ۷۰ درصدی آن در سبد انرژی ایران، استفاده از گاز طبیعی به عنوان پاک ترین، فراوان ترین و ارزان قیمت ترین منبع برای تولید انرژی است اما سال های زیادی بود که روستاهای کهگیلویه و بویراحمد از این نعمت پاک و ارزان بی نصیب بودند.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد و بلوط بیش از ۷۰ درصد جنگل های استان را پوشش می دهد و در سالیان گذشته به دلیل نبود زیرساخت ها مردم شهر ها و روستاها و مناطق عشایری برای پخت وپز، گرمایش، و بهداشت از هیزم استفاده می کردند.

سالانه حدود چندین هزار درخت بلوط کهنسال با تیشه روستانشینان در مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد نابود می شد و این مساله خسارت زیادی به جنگل های استان وارد کرده بود.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر مردم مناطق شهری و روستایی استان از نعمت گاز خانگی محروم بودند و تنها سه روستای این استان به شبکه گاز خانگی متصل بود اما اینک یک هزار و ۵۸ روستای این استان گازرسانی شده است که ۱۱۵ مورد از آنها در دولت سیزدهم از گاز طبیعی برخوردار شده اند.

داستان گازرسانی به کهگیلویه و بویراحمد

عملیات گازرسانی دراستان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۶۱ آغاز و در سال ۱۳۶۳ بهره برداری از شبکه مذکور تحت مدیریت استانهای همجوار در بخش کوچکی از جغرافیای استان شروع شد.

در سال ۱۳۷۷ با توجه به نیاز روزافزون جامعه به گازطبیعی ، شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد تاسیس و از سال ۱۳۷۹ فعالیت مستقل خود را در جهت ارائه خدمات مطلوب گازرسانی آغاز نمود .

هم اینک در ۹ شهرستان خدمات گازرسانی ادامه دارد و پنج هزار و ۶۰۸ کیلومتر طول شبکه توزیع شرکت گاز است و از جمعیت ۸۰۰ هزار نفری استان ۲۲۷ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

۲۲۴ هزار مشترک در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، که ۹۶ درصد از این مشترکین خانگی است.

عملیات گازرسانی در این استان با توجه به صعب العبوری و پراکنده بودن روستاها در مناطق سردسیر و گرمسیر استان سخت و هزینه بر است.

مهاجرت معکوس با گازرسانی به روستاهای دور افتاده

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: گازرسانی روستایی نقش مهمی در توسعه استان و مهاجرت معکوس روستایی دارد که در این راستا حدود ۲ سال گذشته در دولت سیزدهم ۱۵۱ روستای استان گاز رسانی شده اند و شاهد مهاجرت معکوس به روستاهای استان هستیم.

ریحان بهادر اظهار کرد: میزان اعتبار هزینه شده برای گاز رسانی به این روستاها ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۸ روستا تاکنون گازدار شده اند، اضافه کرد: تعداد خانواده های بهره بردار از گاز طبیعی در قالب این ۱۵۱ روستا ۹ هزار و ۳۷۸ خانوار بوده است.

بهادر با اشاره به پروژه های هفته دولت امسال، تصریح کرد: ۲۱ پروژه گاز رسانی با پوشش جمعیتی یک هزار و ۲۰۰ خانوار و با اعتبار ۷۷۵ میلیارد ریال افتتاح یا کلنگ زنی شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری (۲۱ شهر استان) و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان (یک هزار و ۵۸ روستای استان) از نعمت گاز برخوردار اند.

درصد برخورداری شهرستان های استان از گازرسانی شامل ۹۵ درصد جمعیت شهرستان کهگیلویه، ۸۱ دردص جمعیت بهمئی، ۹۷ درصد باشت، ۸۹ درصد لنده، ۹۵ درصد دنا، ۸۴ درصد چرام، ۹۶ درصد بویراحمد، مارگون ۲۷ درصد که با اتمام طرح بزرگ گازرسانی به زیلایی درصد برخورداری از گاز به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

تصویب اعتبار برای ۸۰ روستای باقی مانده استان

بهادر گفت: تعداد یک هزار و ۲۲۱ روستای واجد شرایط گازرسانی در استان وجود دارد که یک هزار و ۵۸ روستا تاکنون گازرسانی شده اند.

وی ادامه داد: هم اینک گازرسانی به ۱۳۰ روستا در حال انجام است.تنها ۸۰ روستای دیگر مجموع روستاهای باقی مانده اند که از نعمت گاز بی بهره اند.

: اعتبار مورد نیاز برای روستاهای بدون گاز سه هزار میلیارد ریال است که در سفر دور دوم دولت به استان این اعتبار تصویب شده است و اکنون پیگیر مجوزهایی نهایی امر گازرسانی به این روستاها هستیم.

بهادر با اشاره به مصوبه سفر نخست رئیس جمهور، ابراز کرد: گازرسانی به پتروشیمی گچساران با روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب در ساعت با اعتبار سه هزار میلیارد ریال در دهه فجر ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و همچنین بهره برداری از مرکز دیسپاچینگ یاسوج با صرف اعتبار ۸۰ میلیارد ریال صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان افتتاحیه گازرسانی به ۳۷ روستای فاز ۵ قلعه رئیسی و دیشموک با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال و همچنین آغاز عملیات میدان گازی مختار با اعتبار مطالعاتی ۴۴۲ میلیون یورو انجام شد.

تاکنون ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۹۰ درصد خانوار روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

ابر پروژه زیلایی رویایی که در دولت سیزدهم رنگ واقعیت گرفت

انباشت خیره کننده هیزم در روستاهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد از جمله دهستان زیلایی بویراحمد همواره دردی بوده است که فراتر از زخم‌های کهنه فقر و محرومیت که مردان و زنان برخی روستاهای این استان سالهاست تحمل می‌کنند.

زیلایی در قلب استانی زرخیز اما محروم است، منطقه ای که کار، زحمت، گرما و سرما و هیزم به دوشی صورت زنان ۳۰ ساله اش را همچون پیرزنان ۶۰ ساله نمایان کرده است. این دهستان پوشیده از جنگل و مرتع بوده و به دلیل محرومیت از نعمت گاز، هیزم بلوط های منطقه گرمابخش خانه های این مردمان پرتلاش است.

به یمن دولت سیزدهم عملیات گازرسانی به ابرپروژه مجموعه روستاهای زیلایی با ۱۸۵ کیلومتر شبکه گذاری فلزی و پلی اتیلن با جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر در دست اجراست.

بهادر ادامه داد: گازرسانی به منطقه زیلایی در 2 بخش انجام می‌شود؛ یک بخش مربوط به روستاهای موشمی، برد پهن و سادات چاهن و حوزه دیگر نیز در مور زرد زیلایی است.

در طرح گازرسانی به زیلایی ۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۴۱ روستا از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: هم اینک انجام پروژه در 2 فاز در استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه زیلایی و یک فاز هم در منطقه چهارمحال و بختیاری با جدیت در حال فعالیت است.

او گفت: عملیات گازرسانی به طول ۳۰ کیلومتر از مسیر چهارمحال و بختیاری به سمت منطقه زیلایی بویراحمد در حال انجام است.

دهستان زیلایی از توابع شهرستان بویراحمد با هشت روستا و جمعیتی افزون بر 12 هزار نفر در 120 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

گازرسانی به مناطق روستایی با توجه به پیشگیری از استفاده اهالی روستاها از چوب درختان برای گرم کردن خانه های خود گامی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد و بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha