کد خبر 216317
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست:

موتورهای فرسوده را از رده خارج می کنیم

موتورهای فرسوده را از رده خارج می کنیم

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به بیان توضیحاتی درباره موتورسیکلت های فرسوده و فاقد معاینه فنی پرداخت و از در دست داشتن طرحی برای از رده خارج کردن آنها خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: براساس مطالعات انجام شده در خصوص آلودگی هوا در کلان شهرها بخصوص شهر تهران، ذرات معلق موجود در هوا کمتر از 2 و نیم میکرون است و از این میزان حدود 60 درصد متعلق به منابع متحرک می باشد که از میان آنها، خوروهای دیزیلی یعنی آنهایی که گازوئیل مصرف می کنند سهم بیشتری دارند.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده در خصوص آلودگی هوا در کلان شهرها بخصوص شهر تهران، ذرات معلق موجود در هوا کمتر از 2 و نیم میکرون است و از این میزان حدود 60 درصد متلعق به منابع متحرک می باشد که از میان آنها، خوروهای دیزیلی یعنی آنهایی که گازوئیل مصرف می کنند از قبیل خوروهای ناوگان حمل و نقل عمومی، برخی از کامیون های حمل کننده نخاله و همچنین مینی بوس ها، حدود 32 درصد را به خود اختصاص داده اند.

گلعیزاده توضیح داد: در بین منابع آلاینده کلان شهرها و به ویژه شهر تهران، موتورسیکلت ها هم حدود 10 درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که خوروها در مجموع در انتشار گازهای آلاینده حدودا 83 درصد سهم دارند. با توجه به این آمار، برنامه ما کاهش میزان انتشار ذرات معلق از منابع متحرک و منابع ساکن است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست  توضیح داد: در خصوص عدم مراجعه موتور سیکلت ها به مراکز معاینه فنی باید به این نکته اشاره کرد که بیش از 90 درصد از موتورسیکلت هایی که شماره گذاری شده اند، موتورسیکلت های فرسوده هستند و طبیعتا اگه به این مراکز مراجعه کنند، نمی توانند تائید این مراکز را کسب نمایند.

از این رو برنامه ما در این خصوص، اجرای طرح از رده خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده به استناد ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو می باشد که مجددا سن فرسودگی را احیا خواهد کرد. آئین نامه اجرائی این طرح در هیئت دولت در حال نهایی شدن است و نهایتا در همین ماه جاری یعنی شهریور ماه به تصویب دولت خواهد رسید. در این طرح سیستم های تشویقی مختلفی نیز برای مالکان موتورسیکلت در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست گفت: خوروهای ناوگان حمل و نقل عمومی، برخی از کامیون های حمل کننده نخاله و همچنین مینی بوس ها، حدود 32 درصد را به خود اختصاص داده اند. در بین منابع آلاینده کلان شهرها و به ویژه شهر تهران، موتورسیکلت ها هم حدود 10 درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که خوروها در مجموع در انتشار گازهای آلاینده حدودا 83 درصد سهم دارند. با توجه به این آمار، برنامه ما کاهش میزان انتشار ذرات معلق از منابع متحرک و منابع ساکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha