کد خبر 224102
۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

سرعت لاک‌پشتی خروج شرکت کربن بلک از اهواز

سرعت لاک‌پشتی خروج شرکت کربن بلک از اهواز

شرکت کربن بلک همچنان در محدوده شهر اهواز فعالیت می‌کند و برای محیط زیست و سلامتی اهوازی‌ها تهدید محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استانی حیات، در حالی که شرکت کربن بلک همچنان در محدوده شهر اهواز فعالیت می‌کند و برای محیط زیست و سلامتی اهوازی‌ها تهدید محسوب می‌شود، مقامات محیط زیستی استان خوزستان در تلاشند تا این شرکت را به خارج از شهر منتقل کرده و از آلودگی هوای منطقه جلوگیری کنند. 

شرکت کربن بلک یکی از صنایع آلاینده شهر اهواز است که باید از شهر خارج شود این شرکت از سال 53 در اهواز فعالیت می‌کند و با توسعه شهر، اکنون در مرکز شهر قرار گرفته است چند سالی است که طرح‌هایی برای انتقال این شرکت به خارج از شهر تهیه شده اما هنوز عملیاتی نشده است.

شرکت کربن نقش قابل توجهی در تولید این ذرات آلاینده دارد

دکتر مختاری، کارشناس محیط زیست، به موضوع آلودگی‌ این شرکت پرداخته و تفاوت‌های آن با آلودگی‌های صنایع دیگر کشور را بیان کرد. او ابراز نگرانی کرد که اکثر مسئولان زمانی که درباره این موضوع صحبت می‌کنند، ذرات آلاینده با اندازه ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون را به گرد و غبار نسبت می‌دهند، در حالی که صنایعی مانند شرکت کربن نقش قابل توجهی در تولید این ذرات آلاینده دارد.

وی افزود که ظرفیت اسمی یکی از واحدهای یک شرکت کربن در شهر اهواز سالانه ۱۶ هزار تن و واحد دیگر این شرکت نیز ۲۰ هزار تن است. البته، ظرفیت عملی هر واحد به ۲۱ هزار تن افزایش یافته است، به این معنی که بیش از ظرفیت اسمی خود تولید کرده است. این موضوع در بسیاری از صنایع رخ نمی‌دهد که ظرفیت عملی از ظرفیت اسمی بیشتر باشد.

مختاری توضیح داد که تولید عملی این کارخانه بیشتر از ظرفیت اسمی آن است و راندمان آن بیش از صد درصد است. این مسئله بسیار حائز اهمیت است. فرآیند تولید کربن سیاه بسیار آلاینده است و هرچه راندمان افزایش یابد، در افزایش میزان آلاینده‌ها و کاهش راندمان فرآیند شیمیایی تأثیرگذار است.

مهلت اجرای طرح انتقال شرکت تعیین شود

فرهاد قلی‌نژاد، معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، در گفت‌وگویی  اعلام کرد که مدارکی در خصوص تعیین زمین مناسب برای جابه‌جایی شرکت کربن بلک به مقامات مربوطه ارائه شده است. او بیان کرد که در حال بررسی این مدارک هستند و قرار است جلسه‌ای در استانداری خوزستان برگزار شود تا مهلت اجرای طرح انتقال شرکت تعیین شود.

قلی‌نژاد همچنین اظهار کرد که شرکت کربن بلک نیز در حال تامین زمین در شهرک صنعتی شماره ۵ اهواز است. با این حال، او هشدار داد که جابه‌جایی یک شرکت زمان‌بر است و باید تمامی اقدامات کنترلی لازم تا زمان انتقال انجام شود.

همچنین، قلی‌نژاد به پیگیری جدی استانداری خوزستان و قوه قضاییه در این مورد اشاره کرد و اعلام کرد که در بخش حقوق عامه نیز اقداماتی در جهت پیگیری این موضوع صورت گرفته است.

استمرار فعالیت شرکت کربن بلک در محدوده شهر اهواز و آلودگی هوای منطقه به دلیل فعالیت این شرکت، موجب نگرانی و انتقادات مردم و مقامات محیط زیستی شده است. انتقال شرکت کربن بلک به خارج از محدوده شهر اهواز می‌تواند گامی موثر در جهت حفاظت از محیط زیست و بهبود کیفیت هوای شهر باشد. اما هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی این انتقال صورت خواهد گرفت و چه اقداماتی برای کنترل آلودگی هوا در این مدت انجام می‌شود.

منتظر تایید سهامدار عمده!

مدیرعامل شرکت کربن اهواز در سال ۹۸ اعلام کرده بود که انتقال کارخانه به خارج از اهواز یکی از دغدغه‌های اصلی آن است عدم دریافت تایید سهامدار عمده تاکنون مانع از انجام این جابه‌جایی شده است.

وی گفته بود اقداماتی در جهت این مهاجرت انجام شده است و زمینی ۱۰ هکتاری در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز برای احداث کارخانه جدید تهیه شده است. کارخانه جدید بر اساس تصمیم سهامدار عمده و با توجه به تایید سازمان محیط زیست، در مکانی قرار خواهد گرفت که مورد تایید قرار گیرد. این پروژه نباید به تأخیر بیافتد و در حال حاضر در مرحله تایید سهامدار عمده قرار دارد.

استانداری خوزستان و سایر نهادهای ذیربط در حال پیگیری جدی این موضوع هستند و امیدوارند با تلاش‌های خود، شرکت کربن بلک را به زودی به خارج از شهر اهواز منتقل کنند تا آلودگی هوا کاهش یابد و محیط زیست بهبود یابد.

امیدواریم که مقامات مربوطه با پیگیری قوی‌تر و اجرای سریع‌تر طرح انتقال، بهبودی قابل توجهی در شرایط محیط زیستی شهر اهواز را فراهم آورند و سلامت و رفاه اهالی منطقه را تامین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha