کد خبر 214416
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

رییسی: به آنچه در انتخابات گفتم، پایبندم/ کاهش تورم ۶۰ درصدی به ۴۳ درصد در دولت سیزدهم

رییسی: به آنچه در انتخابات گفتم، پایبندم/ کاهش تورم ۶۰ درصدی به ۴۳ درصد در دولت سیزدهم

 رییس جمهور با بیان اینکه به آنچه در انتخابات گفتم، پایبندم، گفت: دشمن تلاش کرد تا دو راهبرد ۱منزوی کردن ایران در جهان و ۲ مایوس کردن مردم ایران پیش برد که در هر دوی این راهبردها با شکست مواجه شد

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ نشست خبری ابراهیم رئیسی، رییس جمهور لحظاتی پیش در محل سالن اجلاس سران با حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی، بهادری جهرمی سخنگوی دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامحسین اسماعیلی، مسیول دفتر رییس جمهور، سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت، مقامات، مسئولان دولتی و همچنین بیش از ۲۵۰ رسانه داخلی و خارجی اعم از خبرنگار، عکاس و تصویربردار برگزار شد.

رییس جمهور ضمن تشکر از اصحاب رسانه  گفت: اصحاب رسانه دولت را در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار یاری می‌کنند و ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت دانست. 

وی با بیان اینکه دولت کار خود را در شرایطی آغاز کرد که در شرایط خاص قرار داشت، عنوان کرد: ما در کشور با شرایط کرونایی، تورمی، کسری بودجه و کاهش کالاهای اساسی روبرو بودیم که برخی از دولتمردان گذشته نظر داشتند که چگونه دولت فعلی می‌تواند شرایط را پیش ببرد. ولی به امید خدا با توکل بر خدا و بهره گیری از توان نیروی جوان این کار را انجام شد. زیرا ظرفیت ها را برای کشورمان فراوان می‌بینیم و با تغییر گفتمانی که در دولت تحت عنوان "بازگشت به مردم" بوجود آمد، توانستیم بسیاری از مساءل را حل کنیم.

وی گفت: با کمک مومنانه مردم و کادر بهداشت و درمان وضعیت بهداشت کشور تغییر کرد، از سوی دیگر تورم ۶۰ درصد را به ۴۳ درصد کاهش دادیم و کسری بودجه را رفع کردیم. 

رییس جمهور عنوان کرد: شرایط کسب و کار و تحصیل در دولت سیزدهم بهبود یافت به نحوی که رشد اقتصادی در سال  ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ، (۴) درصد شد و  این نشان دهنده این است که در کشور امید ایجاد شده و تورم تولید ۱۰۳ به ۳۰ درصد و رشد تولید ۶ درصد گردیده است. 

رییسی با بیان اینکه اشتغال در کشور فعال شده است، افزود: در دولت سیزدهم وضعیت اشتغال ۸.۲ درصد و در یک سوم استان های کشور اشتغال ایجاد کردیم.  

رییس جمهور گفت: دشمن تلاش کرد تا دو راهبرد؛ یک منزوی کردن ایران در جهان و دو مایوس کردن مردم ایران را پیش ببرد که در هر دوی این راهبردها با شکست مواجه شد.

وی افزود: ما مسئله ارتباط با همسایگان، کشورهای اسلامی، کشورهای هم سو را دنبال کردیم که در نتیجه ( ۱۴ ) درصد رشد تجارت اقتصادی داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه دشمن در منزوی کردن ایران شکست خورد، افزود: از سوی دیگر مردم ایران اجازه ندادندو دشمن، در این راهبرد با شکست مواجه شد.

رئیسی تصریح کرد: در رابطه با موضوع برجام، ما  در ابتدا اعلام کردیم که  برجام نه اولین و نه آخرین پرونده مورد پیگیری ما است. ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که تمامی اینها در دستور کار دولت است به نحویکه همه این پرونده ها به به صورت را همزمان دنبال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: دولت بر این باور است که همان گونه که ایران در اغلب حوزه ها از جمله  دفاع مقدس، دفاع از حریم حرم، حوزه‌های علم و فناوری،  صنایع هسته‌ای‌ و نظامی موفق شد در بسیاری از حوزه‌ها نیز توفیق به دست آورده است و حتما در سایر حوزه‌های  هم موفق خواهیم شد.

رئیسی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که دو سال از عمر دولت زمان سپری شده است، بررسی رفتار منتقدین حضرتعالی مشخصاً جریان اصلاح‌طلب نشان می‌دهد دستاورد و عملکرد نه‌تنها دیده نشده بلکه سانسور هم شده است. در حالیکه سال‌های گذشته مواردی رشد اقتصادی منفی اقتصادی داشتیم اما الان آمارها از رشد مثبت اقتصادی حکایت دارد اما همه این‌ها سانسور شده و نه‌تنها سانسور بلکه مورد تخریب و توهین قرار گرفته است. موضع شما نسبت به این موارد چیست؟، گفت: ببینید انصاف بسیار خوب است، نسبت به دیگران با انصاف نگاه کردن، اشکال ندارد که نقد هم باشد اما ببینند آنچه که دولت تحویل گرفته چیست، تلاش‌ها و اقداماتی که انجام شده است، ممکن است دولت در یک زمینه‌هایی هم نتواند به وظیفه خود عمل کند، ما باید همه این‌ها را در سبد نظام ببینیم.

وی ادامه داد: این اختلاف دیدگاه در کشور طبیعی است و روش من در دوره‌های مختلفی که مسئولیت داشتم این بود که با همه احزاب و گروه‌های سیاسی ارتباط داشته باشیم و صداهای مختلف را بشنویم، اما علیرغم اختلافات همه ما باید روی منافع مردم و کشور اشتراک نظر داشته باشیم.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: روی این اشتراک نظر همه باهم متحد باشیم، در جایی هم اگر نقص و مشکلات وجود دارد این را با انصاف بیان کنیم. ما آمدیم که مشکل جامعه را برطرف کنیم، در جایی هم اگر با مشکل مواجه شدیم بنای اینکه موضوع را به جامعه منتقل کنیم و جامعه را نگران کنیم، نداریم.

وی افزود: مساله ارز  ۴۲۰۰ تومانی طی سال‌ها وجود داشته و انتقادات به آن مطرح می‌شد از سوی اصحاب رسانه و صاحب نظران اقتصادی نسبت به آن نقد داشتند ما معقدیم که اگر مساله‌ای وجود داشت باید حل کنیم نه اینکه از کنار آن بگذریم و نادیده بگیریم. از همه می‌خواهم که با انصاف بنگرید، با انصاف بنویسید و با انصاف منتقل کنید.

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به دومین سوال مبنی بر اینکه «دولت شما به سفرهای استانی اهتمام جدی دارند، برخی بر این باورند که می‌شود از مرکز و ستاد به صورت کارتابلی و نظرسنجی چشمی کشور را اداره کرد. تجربه دوساله شما چه بوده است؟»، اظهار داشت: برخی اوایل به من انتقاد می‌کردند درخصوص سفرهای استانی که من گفته بودم 6 روز تهران، یک روز کار استانی. باور من این بود که حضور در کنار مسئولان میدانی می‌تواند به پیش برد کارها کمک کند.

وی افزود: این امکان وجود داشت که در تهران بنشینیم و گزارش کار و عملکرد به ما ارائه دهند، بخصوص در این دوره که ابزارهای ارتباطی و ارائه مطلب بسیار پیشرفته و گسترده است، اما اینکه مسئول از تهران به استان‌ها برود حتما موثر است؛ لذا معتقدم عین این کاری که من می‌کنم وزرا انجام دهند به استان‌ها بروند، استانداران سفرهای شهرستانی بروند، فرمانداران هم همینطور، در برخی موارد دیدیم که به من می گفتند تا الان ما فرماندار هم ندیدیم و صرفاً بخشدار به اینجا آمده است. این مساله مهم است که مسئولین از نزدیک ببینند و کمک کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که برخی ناظران نقش بریکس و شانگهای در کمک به اقتصاد ایران را بسیار کمرگ تعریف می‌کنند و باور دارند راه نجات از مشکلات مذاکره با آمریکا و غرب است نظر شما در این خصوص چیست، گفت: ایجاد ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم دیگران ترک کردند خودشان هم پشیمان شدند و اعلام کردند آماده بازگشت هستند فقط پرونده رفع تحریم‌ها پرونده ما نبود پرونده‌های متعددی داشتیم یکی از پرونده‌ها عضویت در ائتلاف‌های منطقه ‌ی و فرامنطقه‌ای بود.

وی افزود: شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای در آسیا است هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه‌های اجتماعی بسیار نقشآفرین است ارتباط با زیرساخت‌های شانگهای و آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد اینکه برخی راهکار برون رفت از مشکلات را لبخند آمریکا و اروپا می‌دانند بگویم باز هم تکرار می‌کنم منتظر لبخند آنها نخواهیم شد. اقتصاد کشور و زندگی مردم را به اراده آنها متصل نمی‌کنیم. ائتلاف بریکس و شانگهای را داریم و عضویت در این‌ها می‌تواند در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکایی‌ها نقش‌آفرینی کند. ایران کشور با ظرفیتی است کشورهای دیگر خوب می‌دانند ایران ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد و عضویت ایران در ائتلاف بریکس و شانگهای و حضور ایران در این ائتلاف‌ها را موثر می‌دانیم و تاثیر هم دو طرفه است رفع تحریم‌ها را هم در جای خود دنبال می‌کنیم اما منتظر تصمیم‌گیری آنها برای خودمان نخواهیم شد.

در ادامه خبرنگاری با اشاره به فضای ملتهب کشور و با جمع مدیران امام صادقی و پایداری در دولت شما از نگاه کارشناسان سطح کارآمدی مدیران شما نتوانسته بحران‌ها را کاهش دهد و به سمت دو قطبی‌ها می‌رویم دختر شما در انتخابات گفت پدرم می‌خواهد پل بساز نه دیوار به زعم دخترتان پل ساختید یا به زعم کارشناسان دیوار ساختید، رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: نسبت به التهابی که شما گفتید، معتقد نیستیم التهاب در دشمن است دشمن ملتهب است در جامعه ما اختلاف نظر هست. اما انسجام نیز وجود دارد. القای آنها القای دو قطبی شدن است اما با شناخت ما در جامعه نقاط اشتراک در جامعه بالاست ضمن اینکه نقاط اختلافی هم هست و می‌تواند با بحث و صحبت کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: التهاب در جریان مقابل است، آنها که مقابل انقلاب ایستادند ملتهبند از کسانی که دغدغه کشور را دارند می‌خواهیم در این زمینه دست در دست هم دهند، با افرادی که دغدغه ندارند سخنی نداریم. عموم ملت و جریانات درون نظام دغدغه مردم و رفع مشکل را دارند. القای دشمن چند قطبی شدن است که آن را قبول نداریم جامعه ما منسجم است.

رئیسی یادآور شد: یادتان است ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و گفتند مراقب تورم سه رقمی باشید، چند وقت از آن زمان می‌گذرد من که نمی‌گویم اقتصاد را نمی‌داستند من بلد نیستم این گونه حرف بزنم، معتقدم آنها هم دغدغه داشتند. برخی هم گفتند دغدغه نداشته باشید. اگر بر اصول پیش برویم حتما تورم کاهشی می‌شود این دو نگاه است؛ دوقطبی نیست. اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم به نحوی پیش رویم که رشد تورم کاهشی شود هر دو نگاه اقتصادی است و باید هم بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: نسبت به مسائل اجتماعی هم همین است. در روزهای اغتشاشات من در دانشگاه، خیابان و عرصه‌های مختلف  حضور داشتم که با استقبال مردم مواجه شدم، اشکالی هم نداشت این نشان از التهاب در جامعه نیست یعنی افرادی دغدغه دارند و باید به آنها توجه شود و حتما هم می‌شود. نگاهی که در انتخابات گفتم چه بنده چه افرادی با نسبت به من گفتند هم آن وعده‌ها یادم هست و هم به آنها وفادارم. خط و هدف انتخابات را دنبال می‌کنم ممکن است تفسیر از سخن و مشی ما متفاوت باشد ما هم جلوی آنها را نمی‌گیریم آنچه در انتخابات گفتیم به آن پایبند بوده و خواهیم بود و هیچ کدام از وعده‌ها را از یاد نبرده و نخواهیم برد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به ان سوال که با توجه به اغتشاشات سال قبل و رفتار مجرمانه برخی اساتید توقع می‌رفت دولت برخورد جدی داشته باشد جز یکی دو مورد اخیر که مشخص نشد برای مسائل علمی هست یا سیاسی دولت چه تضمینی برای ایجاد آرامش در محیط دانشگاه خواهد داشت، گفت: حفظ محیط علم و دانش در گروی حفظ آرامش دانشگاه‌هاست که کار استاد دانشجو و اجزای دانشگاه است. حفظ نشاط علمی در دانشگاه نباید دچار آسیب شود. کرسی آزاد اندیشی باید در دانشگاه فعال شود. فضای سخن گفتن و شنیدن در دانشگاه باید فعال شود. هر مسئولیتی داشتم با حوزه و دانشگاه ارتباط داشتم هر جلسه‌ای هم برای پرسش و پاسخ برگزار نمی‌شد من تقاضا می‌کردم. معتقدم به تاسی از رهبری که هر سال می‌نشینند و دانشجو و استاد حرف می‌زنند و ایشان با سعه صدر گوش می‌کنند و مواردی را تبیین می‌کنند، این روش را همه مسئولان باید پسندیده بدانند من هم دنبال می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: در قضایای اخیر برخی دچار غفلت شدند باید آنها را آگاه کرد که محیط دانشگاه از محیط آرامش و علم افزایی به محط دیگری تبدیل نشود با الهام از عفو عمومی رهبری برای کسانی که دچار جرمی شدند و اتهامی متوجه آنها بود نسبت به دانشگاه و کسانی که تخلفی کرده بودند قرار شد این عفو شامل آنها هم شود و اعلام شد منتها اگر افراد نادری بخواهند قانون‌شکنی کنند خود دانشگاه نباید اجازه دهد. اگر فردی می‌خواهد نظم دانشگاه را به هم بزند همه باید به قانون پایبند باشند. بیش از دانشجو استاد و بیش از آن مدیران دانشگاه باید قانون‌مداری و قانون‌مداری را مورد تاکید قرار دهند. حافظ آن هم اساتید و دانشجو و مدیران هستند مواردی این چند روز گزارش کردند گفتم پیگیری کنند هم وزیر علوم دنبال می‌کند هم من تا وضعیت روشن شود. فضای دانشگاه باید با نشاط و با قانون‌مداری باشد تا موجب ارتقای علم و دانش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha