کد خبر 215109
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

رئیس جهاد دانشگاهی البرز:

ذخیره خون بند ناف به حفظ جمعیت کمک می کند

ذخیره خون بند ناف به حفظ جمعیت کمک می کند

 رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم جوانی جمعیت است، ذخیره خون بند ناف می‌تواند به حفظ جمعیتی که در طول این سال‌ها متولد می‌شوند کمک ‌کند.

 به گزارش گروه استان های حیات؛ احمدرضا فیروزی با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله بانک بند خون البرز اظهار کرد: این مرکز در البرز توانسته تاکنون  حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نمونه خونی ذخیره کند.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با تعداد ولادت‌های استان میزان ذخیره خون بند ناف بسیار ناچیز است، توضیح داد: در حال حاضر خون بند ناف بیش از ۹۶ درصد نوزادان  دور ریخته می‌شود در حالی که این خون در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مؤثر است.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها درخواست می‌شود برای تشویق مردم نسبت به ذخیره خون بند ناف نوزادانشان بیش از گذشته در کنار ما باشند چون ذخیره خون بند ناف به نوعی ذخیره زندگی محسوب می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با تعامل با برخی از بیمارستان‌های استان در مسیر اطلاع رسانی به والدین در این خصوص گام‌هایی برداشته شده، گفت: به عنوان مثال بیمارستان تخت جمشید و مریم در این زمینه همکاری خوبی با جهاد دانشگاهی دارند.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم جوانی جمعیت است، ذخیره خون بند ناف می‌تواند به حفظ جمعیتی که در طول این سال‌ها متولد می‌شوند کمک ‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به اینکه دو نوع بانک ذخیره خون وجود دارد، گفت: بانک عمومی که امکان استفاده از خون ذخیره شده در آن برای همه وجود دارد و دیگری بانک خصوصی که خون ذخیره شده در آن اختصاصی برای نوزاد و خانواده  او مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیروزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در جهاد دانشگاهی سعی می‌شود که در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، تجاری سازی و ... تکمیل زنجیره ارزش در اولویت باشد، گفت: با این نگاه سعی می‌شود صفر تا صد هر طرحی که اجرایی می‌شود اثرگذار و با توجه به نیاز جامعه باشد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز علمی کاربردی البرز توضیح داد: این مرکز با ۱۸۰۰ دانشجو جزو مراکز سطح یک کشور است و در زمانی که  تعداد  دانشجویان مراکز علمی کاربردی به حداقل رسیده، تعداد دانشجویان ما منحصر به فرد است.

این مسئول با بیان اینکه چند سال گذشته تعداد مراکزی که دانشجویان آنها به هزار نفر می رسد بسیار کم است، افزود: بالا بودن تعداد دانشجویان مرکز جهاد دانشگاهی البرز نشان می‌دهد فعالیت این مجموعه توانسته پاسخگوی بخشی از نیاز آموزشی و علمی استان باشد.

وی همچنین به برگزاری جشنواره ملی امیرکبیر هم اشاره کرد و افزود:  یکی از طرح‌های وزینی که توسط جهاد دانشگاهی البرز اجرایی شده جشنواره رساله و پایان نامه های کارفرما محور ( امیرکبیر) است.

فیروزی تصریح کرد: تا پیش از این جشنواره در ادبیات رسمی دانشگاهی چیزی به عنوان رساله تقاضا محور وجود نداشت اگر به پنج سال پیش مراجعه کنیم این واژه در وزارت علوم هم نامانوس بود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز ابراز کرد: متاسفانه قبلا تعدادی از پایان نامه‌هایی که نوشته می‌شد به نوعی هرز می رفت یا کارایی لازم را نداشت.

وی گفت: جشنواره امیرکبیر با این نگاه اجرایی شده که حتی اگر بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پایان نامه هایی که هر سال ارائه می‌شود به سمت کاربردی شدن پیش برود، بخشی از مشکلات بخش‌های مختلف تولید، صنعت، کشاورزی، درمان و ... حل می‌شود.

وی ادامه داد: امسال چهارمین دوره از این جشنواره با  تمرکز بر رفع نواقص و مشکلات جشنواره‌های قبل برگزار می‌شود که امیدواریم بتوانیم از این طریق به سهم خود ارتباط سه ضلع صنعت، دانشگاه و جامعه را تقویت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha