کد خبر 229683
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

درمان ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی با سلول‌های بنیادی

درمان ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی با سلول‌های بنیادی

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به نگهداری نمونه بندناف در شرایط ایمن، گفت: ۱۵۰ کودک مبتلا به فلج مغزی و ۱۰ کودک زیر هفت سال مبتلا به اوتیسم پیوند گرفته‌ و آسیبی نداشته‌ است.

به گزارش گروه استانی حیات؛ مرتضی ضرابی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: نمونه خون بندناف فقط سه درصد از زادوولدها در کشور ذخیره می‌شود و امیدواریم این رقم با آگاهی‌بخشی مناسب افزایش یابد.

وی افزود: در بانک خصوصی یا خانوادگی حدود 200 هزار نمونه بندناف و در بانک عمومی حدود پنج هزار و 100 نمونه ذخیره‌سازی شده‌است که بزرگ‌ترین بانک ذخیره‌سازی خون‌بند ناف است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان عنوان کرد: هزینه‌ای در بانک عمومی برای دخیره‌سازی بند ناف پرداخت نمی‌شود؛ اما در بانک خصوصی هزینه اولیه 80 میلیون ریال است و چهار میلیون هزینه نگهداری به‌صورت سالانه پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: نمونه بند ناف 55 درصد نوزادان پسر، 45 درصد نوزادان دختر، 17 درصد توسط زایمان طبیعی و 83 درصد توسط سزارین ذخیره‌سازی شده‌است.

ضرابی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در سلول‌های بنیادی،گفت: ایران بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی را دارد و ذخیره‌سازی بندناف در درمان بیش از 80 بیماری خونی و یا غیرخونی مؤثر است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، ابراز کرد: نمونه‌های خون‌ بندناف در 50 شخص مبتلا به بیماری‌های خونی، 55 بیمار فلج مغزی و پنج بیمار اوتیسم مورداستفاده قرار گرفته‌است.

ضرابی با اشاره به اینکه خانواده‌ها از ظرفیت ذخیره‌سازی خون بندناف استفاده کنند، زیرا در صورت نیاز بسیار کاربردی است، اظهار داشت: فرایند جمع‌آوری خون بندناف از هفته 34 بارداری آغاز می‌شود و متقاضیان می‌توانند به وبگاه و یا دفاتر موجود در استان‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: ذخیره‌سازی خون بندناف یک روش بسیار ساده و مهم است که در زمان سه تا پنج دقیقه در حین زایمان امکان‌پذیر است و در غیر این صورت قابل‌استفاده نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، عنوان کرد: یکی از عوامل تأثیرگذار در منشأ بیماری‌ها ازدواج‌های فامیلی است، اما در نظام سلامت روش‌های مختلفی برای پیشگیری و یا جلوگیری از آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه یک هزار و 400 نمونه بندناف در لرستان ذخیره‌سازی شده‌ است، افزود: این رقم باتوجه‌به ظرفیت این استان و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم می‌تواند افزایش یابد.

ضرابی گفت: یکی از منابع سلول‌های بنیادی ریشه دندان‌شیری و یا عقل است؛ در این راستا بانک دندان‌شیری راه‌اندازی شده‌است و دندانی که در حال افتادن است را می‌توان ذخیره‌سازی کرد، خوشبختانه دانش این کار در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، ابراز کرد: امکان ذخیره‌سازی بانک دندان‌شیری در مجموعه رویان وجود دارد و خانواده‌هایی که مایل هستند، می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

ضرابی اظهار داشت: نمونه بندناف در دمای منفی 196 درجه سانتی‌گراد و تا 25 تا 30 سال نگهداری خواهد شد که در این راستا تاکنون 150 کودک مبتلا به فلج مغزی و 10 کودک زیر هفت سال مبتلا به اوتیسم پیوند گرفته‌ و آسیبی نداشته‌است.

وی افزود: در بیماران مبتلا به اوتیسم فرد از زمان تشخیص قطعی می‌تواند این سلول را پیوند بگیرد و هرچه سن پایین‌تر باشد، اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود که این راستا ثبت‌نام خانواده‌ها در لرستان به‌راحتی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، عنوان کرد: نمونه خون بندناف کمتر از 24 ساعت به تهران منتقل می‌شود که حجم خون، تعداد سلول، تست‌های میکروبی و ویروسی بررسی و سپس منجمد می‌شود.

به گفته وی ذخیره خون بندناف 40 نمونه از سایر کشورها نیز در ایران انجام شده‌ و همچنین در سه کشور بانک بندناف افتتاح و ارائه خدمات شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha