کد خبر 212485
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴

تنها 24 روز تا اربعین/ از خدمات مواکب تا مسیرهای پیاده روی اربعین

تنها 24 روز تا اربعین/ از خدمات مواکب تا مسیرهای پیاده روی اربعین

در اربعین جمعیت میلیونی از سوی جای جای ایران اسلامی راهی مرزهای خروجی مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، باشماق و غیره وارد خاک عراق شده و خود را به کربلای معلا می رسانند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ روز بیستم ماه صفر یعنی اربعین چهلمین روز پس از شهادت سیدالشهدا(ع) که حدود ۲۴ روز بیشتر به آن نمانده است، جمعیت میلیونی از سوی جای جای ایران اسلامی راهی مرزهای خروجی مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، باشماق و غیره وارد خاک عراق شده و خود را به کربلای معلا می رسانند.

بسیاری از مردم نیز که به هر دلیل توان حضور در این راهپیمایی را ندارند با برپایی مجالس روضه خوانی، سینه زنی، زنجیر زنی و آیین جاماندگان اربعین به عزاداری پرداخته و در سوگ از دست دادن سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش اشک ماتم می ریزند.

در این میان عده ای نیز با اهدا نذورات خود از قبیل شربت، شیرینی، چای و غذا به سوگواران حسینی پیوسته و پس از پایان مراسم عزاداران را اطعام می کنند.

افزون بر اینگونه مراسمات برخی نیز در ماه های محرم و صفر رخت عزا بر تن کرده و به احترام این دو ماه هیچ گونه مجالس شادی و سرور را برگزار نکرده و عده ای از آقایان نیز محاسن خود را کوتاه نمی کنند.

کاش که این فاصله را کم کنی

زائران اربعین، هر ساله با حضور پر شور از جای جای ایران و عراق خود را به کربلا رسانده و به عزاداری می پردازند البته ناگفته نماند مرسوم ترین این راهپیمایی حرکت از شهر مقدس نجف اشرف به سمت کربلاست که عزداران حسینی فاصله ۸۳ کیلومتری نجف به سمت کربلا را در سه شبانه روز طی می کنند.

در این میان بسیاری از برادران عراقی با برپایی موکب و پرداخت هزینه های شخصی پذیرای مهمانان اربعین در موکب و خانه های خود هستند و خوبی از این زائران پذیرایی می کنند و به رغم گرمای طاقت فرسا اما به عشق سیدالشهدا(ع) این فاصله کم شده و تنها چیزی که در ذهن ها تکرار می شود رسیدن به حرم است.

میزبان اصلی اربعین براداران عراقی هستند

در این ارتباط رییس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی از ثبت ۴ هزار درخواست تمدید و صدور پروانه جدید موکب‌داری در سامانه ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خبر داد و گفت: موکب‌داران باید به قوانین کشور عراق به عنوان میزبان اصلی اربعین احترام بگذارند، حضور موکب داران ایرانی تنها با هدف مشارکت در فیض میزبانی از زائران اربعین حسینی است و باید به قوانین، آداب و رسوم و فرهنگ کشور میزبان راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، پایبند باشند.

سیدمحمد جلال مآب اظهار داشت: هر اقدامی از سوی موکب‌های ایرانی که القاکننده فضای رقابتی یا تفاخر به امکانات باشد، امری نکوهیده و ناپسند است.

وی پرهیز از ایجاد فضای رقابت‌ منفی بین موکب‌های ایرانی و عراقی را نکته مهم دیگر برشمرد و گفت: مردم و عشایر عزیز عراقی، گاه با برپا کردن یک چادر یا خیمه ساده و تقدیم چای و خرما، خالصانه و با تمام وجود به میزبانی از زائران اربعین حسینی می‌پردازند، لذا هر اقدامی از سوی موکب‌های ایرانی که القاکننده فضای رقابتی یا تفاخر به امکانات باشد، امری نکوهیده و ناپسند است.

ارائه خدمات مواکب سازمان اوقاف به زائران اربعین از دهم صفر

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از برپایی مواکب این سازمان از دهم صفر ماه جاری خبر داد و گفت: ۳۰۰ موکب این سازمان فعالیت خود در تاریخ اعلام شده آغاز و به زائران ابعین حسینی ارائه خدمت خواهند کرد.

حجت الاسلام غلامرضا عادل از برپایی مواکب اوقاف از ۱۰ صفر خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های به انجام رسیده حدود ۳۰۰ موکب این سازمان با استقرار در امامزادگان و مکان های تعیین شده و مسیر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، مرزها و عراق به زائران اربعین ارائه خدمت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در این ایام با همکاری امنای موقوفات که پیش قدم خدمتگذاری به زائران اربعین حسینی هستند، اظهار داشت: در این خصوص از موکب داران گرانقدر تقاضا داریم برای ارسال تجهیزات و غیره با این سازمان هماهنگی های لازم را به انجام رسانده و با دبیرخانه و ستاد اربعین هماهنگ باشند.

اولویت دریافت بلیت های زمینی و هوایی با ثبت نام کنندگان در سامانه سماح

رئیس سازمان حج و زیارت نیز گفت: زائران ثبت‌نام کننده در سامانه سماح که اطلاعات فردی خود را به درستی ثبت و بیمه خود را پرداخت کرده اند در اولویت دریافت بلیت اتوبوس و هواپیما برای سفر به راهپیمایی اربعین هستند.

سیدعباس حسینی با تاکید بر اینکه در واقع این مهم به حوزه ستاد مرکزی اربعین ارتباط دارد، اظهار داشت: در واقع سازمان حج عضوی از ستاد مرکزی اربعین به شمار می رود و عهده دار نام نویسی زائران در سامانه سماح و جمع آوری و ارائه اطلاعات زائران برای دیگر نهادهای مربوطه برای تسریع بخشیدن به امورات مختلف و خروج و ورود به کشور است.

وی با بیان اینکه اطلاعات موجود در سامانه سماح غیر از مسائل بیمه ای به صورت یکپارچه سبب مدیریت و سهولت کار زائران خواهد شد، افزود: به همین منظور اطلاعات یادشده در اختیار سازمان هواپیمایی و ناوگان حمل و نقل برون شهری قرار می گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه بیمه زائران در سامانه سماح در سه سطح و بنا به درخواست متقاضیان سفر به عتبات عالیات و نوع دریافت خدمات توسط زائران اربعین مشخص خواهد شد، اظهار داشت: زائرانی که ثبت نام را به درستی انجام داده و هزینه ببمه خود را تعیین کنند براساس یک کیلومتر مشخص نسبت به مرزهای خروجی و ورودی کشور تحت پوشش بیمه حوادث و عمر هستند.

زائران مرز خروج از کشور را تعیین کنند

حسینی با بیان اینکه زائران اربعین به هنگام ثبت نام در سامانه سماح مرز خروج از کشور را تعیین کنند، افزود: مشخص کردن مرز خروج زائران بنا به ظرفیت مرزهای خروجی انجام می گیرد که این امر در نهایت سبب تسریع در خروج و ورود زائران با توجه به گرمی هوا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha