کد خبر 215684
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

مسئول موکب شهدای کربلا در گفتگو با «حیات»:

اوقاف در زمینه حمایت از مواکب اربعین خوب ورود کرده است/ آثار وقف باید اطلاع رسانی شود

اوقاف در زمینه حمایت از مواکب اربعین خوب ورود کرده است/ آثار وقف باید اطلاع رسانی شود

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: واقفانی داریم که صدها سال پیش موقوفه از خود به جا گذاشته اند، نکته ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که آثار وقف اطلاع رسانی شود و موقوفات طبق نیات هزینه شود.

حجت الاسلام موسوی تبریزی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان و مسئول موکب شهدای کربلا در مرز خسروی با اشاره به آغاز فعالیت این موکب از سال 1396 در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه زنجان از اوایل ماه محرم به منظور برنامه ریزی در زمینه برپایی موکب به مناسبت اربعین، جلساتی را به صورت مشترک با حضور نمایندگان نهادهای مختلف برگزار کرد و در نهایت مقرر شد موکب شهدای کربلا امسال در مرز خسروی برپا شود و طبق برنامه ریزی انجام شده خادمان موکب همراه تجهیزات در تاریخ چهارم شهریور راهی خسروی شدند.

وی اظهار کرد: تیم 80 نفره در موکب فعالیت می کنند و در هر روز با 15 هزار پرس غذا از زائران پذیرایی می کنیم. میان وعده در نظر گرفته ایم. نماز جماعت نیز در موکب برگزار می شود و گاهی اوقات سه دفعه نماز جماعت برگزار می شود. هر دفعه 300 نفر حضور دارند. 

تبریزی با بیان اینکه مرز خسروی 24 ساعته بر روی زائران باز است، افزود: در اوایل شهریورماه در هر روز 28 هزار زائر از این مرز تردد می کردند که به همین میزان نیز خدمات نیاز دارند. 

وی عنوان کرد: ظرفیت اسکان 400 نفر در موکب شهدای کربلا در نظر گرفته شده است و همچنین در این موکب خدمات ویژه برای خانواده هایی که فرزند خردسال دارند در نظر گرفته ایم و لوازم بهداشتی در اختیار آنها قرار می دهیم.

مسئول موکب شهدای کربلا گفت: سال‌های قبل در سامرا به زائران اربعین خدمت می کردیم، امسال اولین سال است که در مرز مستقر هستیم. تفاوت حضور در مرز با سامرا در این است که در سامرا دو امام مدفون هستند، خادمان زیارت می رفتند، اما اینجا زیارتگاه و وجود ندارد، با این حال سال قبل 40 نفر خادم در موکب حضور داشتند اما امسال 70 خادم در موکب به ارائه خدمت می پردازند. 

وی با بیان اینکه در سامرا زائران از کشورهای مختلف حضور پیدا می کنند، اما در مرز با هموطنان خودمان سروکار داریم، افزود: سامرا شهر غریبی است و زائران بخاطر موارد امنیتی اکثرا این شهر را نمی بینند.

تبریزی عنوان کرد: در سال 1396 که موکب شهدای کربلای زنجان را برپا کردیم، 10 موکب در سامرا حضور داشتیم و لذت خدمت رسانی به زائران را آنجا درک کردیم. طی این سالها سعی کردیم تجهیزات موکب را ارتقا دهیم. به عنوان مثال موکب امسال به دستگاه پخت نان مجهز شده است. 

وی اظهار کرد: خوشبختانه با تمهیداتی که در نظر گرفته شده تعداد مواکب در سامرا افزوده شده است و خدمات ارائه شده با مواکب مسیر نجف برابری می کند. بیشتر هزینه ها نیز مردمی تأمین می شود. البته حمایتهایی از سوی سازمان اوقاف از عواید موقوفات مرتبط با عزاداری امام حسین (ع) صورت گرفته است. سازمان اوقاف تنها سازمانی است که به راحتی می تواند در این زمینه ورود کند چون موقوفات مختلف با نیات مرتبط با عزاداری امام حسین (ع) و روضه خوانی وجود دارد که مجموعه اوقاف می تواند در این زمینه هزینه کند. 

مسئول موکب شهدای کربلا با بیان اینکه اوقاف در این زمینه خوب ورود کرده و بیش از 300 موکب را مدیریت می کند، تصریح کرد: واقفانی داریم که صدها سال پیش موقوفه از خود بجا گذاشته اند، نکته ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که آثار وقف باید اطلاع رسانی شود و موقوفات طبق نیات هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha