کد خبر 212349
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

شهید محمدحسین محمدخانی در ۱۶ آبان ۱۳۹۴ شمسی، طی نبرد با «مزدوران سعودی»، در «عملیات محرم» به فیض شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ پرداختن به زندگی شهدا و اسطوره‌های سرزمینمان و حتی جهان یکی از مواردی است که توجه افراد زیادی را جلب می‌کند، شهدا در میان همگان جایگاه ویژه ای دارند و می‌شود از منش، رفتار و زندگی این بزرگواران درس‌ها آموخت و الگو ها گرفت، در قرآن نیز به جایگاه خاص و ویژه شهدا اشاره شده است و آیات زیادی وصف شهیدان نازل شده است. 

در آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران آمده است: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ؛

هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوند. بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی گرداند، شادی می کنند.»

وقتی در کتاب آسمانیمان جایگاه ویژه شهدا را می‌بینیم خوب است که به زندگی آن ها نیز توجه کنیم که شهدا چگونه بودند که به این مقام عالی رسیدند؟ یکی از شهیدانی که امروز به روایت تصویری و  زندگی‌اش پرداخته‌ایم «شهید محمدحسین محمدخانی» است.

شهید محمدحسین محمدخانی در 9 تیر ماه سال 1364 در تهران دیده به جهان گشود، محمدحسین فرزند دوم خانواده بود و یک خواهر بزرگ تر داشت. دوران کودکی اش در زمان جنگ تحمیلی سپری شد. زمانی  که امام خمینی (ره) رحلت کردند چهار سال بیشتر نداشت ولی از همان دوران سرباز امام بود. پدرش رزمنده و ایثارگر دفاع مقدس بود و او نیز  از همان دوران کودکی با فرهنگ ایثار و مقاومت به خوبی آشنا شد.

شهید محمدخانی در سال 1374 عضو بسیج مسجد محله شان شد. وی علاقه زیادی به شهدا داشت و زندگی نامه  شهدا رو حفظ بود. همچنین از بچگی علاقه خاصی به اهل بیت خصوصا امام حسین (ع) داشت. هیئت علمدار یزد را به همراه دوستانش  راه انداخت و بیشتر اوقات مداحی هیئت با شهید محمدخانی بود.

وی در رشته عمران دانشگاه آزاد یزد تحصیل کرد و در همان زمان علی رغم همه ی مخالفت ها به همراه دوستانش توانستند 8 شهید گمنام  را در دانشگاه به خاک بسپارند. این شهید گرانقدر دوره کارشناسی ارشد را نیز در رشته مدیریت در تهران گذراند.

این شهید بزرگوار در زلزله ی بم به صورت خودجوش به یاری زلزله زده‌ها رفت و سال‌های زیادی را در  اردوهای جهادی در مناطقی مثل بشاگرد و در خدمت به مردم محروم گذراند.

شهید محمدخانی در سال 1389 وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. جوان با اراده ای بود،  دوره غواصی رو گذراند و همچنین در مباحث نظامی فراگیری خوبی داشت. 

این شهید گرانقدر زمنی که به خواستگاری رفت شرطش این بود که هرجایی مظلومی باشد برای کمک کردن به او می رود همسرش پذیرفت و ازدواج کردند و از او یک پسر به نام امیرحسین به یادگار مانده است.

بدون هیچ مخالفتی از جانب همسرش به سوریه رفت، پسرش امیرحسین آن زمان  نه ماهه بود که شهید محمدخانی لباس رزم پوشید.

وی با نام مستعار عمار پنجاه و سه روز در کاظمین حدود  ۹ ماه را در سوریه به سر برد.

سرانجام شهید محمدخانی در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۴ شمسی، طی نبرد با «مزدوران سعودی»، در «عملیات محرم» در سن 30 سالگی به فیض شهادت نائل آمد.

گفتنی است آرامگاه این شهید بزرگوار در ردیف ۸۷؛ شماره ۱۷ ،قطعه ی ۵۳  گلزار شهدای بهشت زهرا در جوار مزار عموی خود «شهید ولی الله محمدخانی» که از شهدای سال های دفاع مقدس است، قرار دارد.

سلامی بدهیم به روح پرفتوح شهدا با قرائت زیارت نامه شهدا:

اَلسَّلامُ عَلی رَسوُلِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی نَبِی اللّهِ اَلسَّلامُ عَلی مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّهِ؛ اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ بَیْتِهِ الطّاهِرین اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ الاْیمانِ وَ التَّوْحیدِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللّهِ وَ اَنْصارَ رَسُولِهِ عَلَیْهِ وَ الِهِ السَّلامُ سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدّارِ اَشْهَدُ اَنَّ اللّهَ اخْتارَکُمْ لِدینِهِ وَ اصْطَفاکُمْ لِرَسُولِهِ؛ وَاَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ جاهَدْتُمْ فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ وَ ذَبَبْتُمْ عَنْ دینِ اللّهِ وَ عَنْ نَبِیِّهِ؛ وَ جُدْتُمْ بِاَنْفُسِکُمْ دُونَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّکُم قُتِلْتُمْ عَلی مِنْهاجِ رَسُولِ اللّهِ؛ فَجَزاکُمُ اللّهُ عَنْ نَبِیِّهِ وَعَنِ الاِْسْلامِ وَ اَهْلِهِ اَفْضَلَ الْجَزآءِ وَ عَرَّفَنا وُجُوهَکُمْ فی مَحَلِّ رِضْوانِهِ وَ مَوْضِعِ اِکْرامِهِ مَعَ النَّبِیّینَ وَ الصِّدّیقینَ وَ الشُّهَدآءِ وَ الصّالِحینَ وَ حَسُنَ اُولَّئِکَ رَفیقاً اَشْهَدُ اَنَّکُمْ حِزْبُ اللّهِ وَ اَنَّ مَنْ حارَبَکُمْ فَقَدْ حارَبَ اللّهَ وَ اَنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبینَ الْفائِزینَ الَّذینَ هُمْ اَحْیآءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَعَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلاَّئِکَةِ و َالنّاسِ اَجْمَعینَ اَتَیْتُکُمْ یا اَهْلَ التَّوْحیدِ زائِراً وَبِحَقِّکُمْ عارِفاً وَ بِزِیارَتِکُمْ اِلَی اللّهِ مُتَقَرِّباً وَ بِما سَبَقَ مِنْ شَریفِ الاْعْمالِ وَ مَرْضِی الاْفْعالِ عالِماً فَعَلَیْکُمْ سَلامُ اللّهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ بَرَکاتُهُ وَ عَلی مَنْ قَتَلَکُمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ غَضَبُهُ وَ سَخَطُهُ اَللّهُمَّ انْفَعْنی بِزِیارَتِهِمْ وَ ثَبِّتْنی عَلی قَصْدِهِمْ وَ تَوَفَّنی عَلی ما تَوَفَّیْتَهُمْ عَلَیْهِ وَ اجْمَعْ بَیْنی وَ بَیْنَهُم فی مُسْتَقَرِّ دارِ رَحْمَتِکَ اَشْهَدُ اَنَّکُمْ لَنا فَرَطٌ وَ نَحْنُ بِکُمْ لاحِقُونَ؛

سلام بر رسول خدا سلام بر پیامبر خدا سلام بر محمد بن عبداللّه سلام بر خاندان پاکش سلام بر شما ای شهیدان با ایمان سلام بر شما ای خاندان ایمان و توحید سلام بر شما ای یاران دین

خدا و یاران رسول خدا - که بر او و آلش سلام باد - سلام بر شما بدان شکیبائی که کردید پس چه خوب است خانه سرانجام شما گواهی دهم که براستی خداوند شما را برای دین خود انتخاب فرمود و برگزیدتان برای رسول خود و گواهی دهم که شما در راه خدا جهاد کردید آن طور که باید و دفاع کردید از دین خدا و از پیغمبر خدا و جانبازی کردید در رکاب رسول خدا و گواهی دهم که شما بر همان راه رسول خدا کشته شدید پس خدای تان پاداش دهد از جانب پیامبرش و از دین اسلام و مسلمانان بهترین پاداش و بشناساند به ما صورت های شما را در جایگاه رضوان خود و موضع اکرامش همراه با پیمبران و راستگویان و شهیدان و صالحان و چه نیکو رفیقانی هستند آن ها گواهی دهم که شمائید حزب خدا و هر که با شما بجنگد مسلماً با خدا جنگ کرده و براستی شما از مقربان و رستگارانید که در پیشگاه پروردگارشان زنده اند و روزی می خورند پس لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر آن که شما را کُشت آمده ام به نزد شما برای زیارت ای اهل توحید و به حق شما عارفم و بوسیله زیارت شما بسوی خدا تقرب جویم و بدان چه گذشته از اعمال شریف و کارهای پسندیده دانایم پس بر شما باد سلام خدا و رحمت و برکاتش و لعنت خدا و خشم غضبش بر آن کس که شما را کُشت خدایا سود ده مرا به زیارت شان و بر آن نیتی که آن ها داشتند مرا هم ثابت بدار و بمیرانم بر آن چه ایشان را بر آن میراندی و گرد آور میان من و ایشان در جایگاه خانه رحمتت گواهی دهم که شما بر ما سبقت گرفتید.

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

روایت تصویری زندگی شهید«محمدحسین محمدخانی»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha