کد خبر 211740
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴

آمادگی تبادل دانش و فناوری در زمینه کشاورزی با سوریه وجود دارد

آمادگی تبادل دانش و فناوری در زمینه کشاورزی با سوریه وجود دارد

وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه گفت: ایران آمادگی انتقال و بکارگیری دانش فنی در بازسازی زیرساخت‌های سوریه را دارد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، محمدعلی نیکبخت در دیدار با محمد سامرالخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی تأکید کرد و افزود: ایران به پشتوانه تجربیات و دانش فنی - مهندسی در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی، شیلات و صنایع تبدیلی آماده همکاری و مشارکت با کشور سوریه است.

وزیر جهاد کشاورزی به پروژه‌های کوچک تأمین آب از جمله آبخیزداری و آبخوان‌داری و انتقال آب برای افزایش بهره‌وری اشاره کرد و گفت: دستیابی به روش‌های آبیاری زیرسطحی در دنیا با ۶۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب، منحصر به فرد است.

نیکبخت با اشاره به تولید ۱۰۰ درصدی نیاز شیر و انواع لبنیات در کشور، افزود: علاوه بر تأمین، صادرات این محصولات نیز انجام می‌شود و در تولید سایر محصولات ازجمله مرکبات، پسته، زعفران از رتبه جهانی برخورداریم، به گونه‌ای که در سطح زیر کشت پسته و کیفیت آن رتبه اول و تولید آن رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی روابط تجاری دو کشور را در زمینهٔ کشاورزی راضی‌کننده ندانست و افزود: وظیفه ما تسهیل امور برای افزایش سطح مبادلات تجاری با توجه به تأکیدات روسای جمهوری دو کشور است، ایران با وجود ۲هزار محقق و پژوهشگر در قالب هیات علمی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می‌تواند در این زمینه تبادلات دانش و فناوری را با سوریه داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به رفع هرچه سریع‌تر موانع و تسهیل مراودات اقتصادی بین ایران و سوریه از وزیر کشاورزی، کارشناسان و محققان سوری برای بازدید از فناوری و پیشرفت دانش کشاورزی ایران دعوت کرد.

استفاده از تقویم کشاورزی دو کشور برای تقویت تجاری ایران و سوریه

«سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور نیز در این دیدار بر لزوم توسعه همکاری‌ها بین دو کشور تأکید کرد و گفت: در گذشته از تجربیات ایران در حوزه دام بهره‌مند شده‌ایم.

مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با اشاره به این که سوریه واردکننده بسیاری از محصولات ایرانی در حوزه‌های مختلف است، افزود: علاقه‌مند به استفاده از تجربیات ایران در زمینهٔ کشاورزی از جمله دامپروری و شیلات هستیم و می‌توانیم با استفاده از تقویم کشاورزی دو کشور برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی طرفین بهره‌مند شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha