کد خبر 210887
۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «حیات»؛

نرخ تضمینی گندم 1700 تومان پایین‌تر از قیمت پیشنهادی شورای قیمت‌گذاری است/ ضرورت اعلام نرخ گندم قبل از شروع کشت

نرخ تضمینی گندم 1700 تومان پایین‌تر از قیمت پیشنهادی شورای قیمت‌گذاری است/ ضرورت اعلام نرخ گندم قبل از شروع کشت

محمودزاده، گفت: 15هزار تومانی که برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری اعلام شده است، نه تنها بالا نیست، بلکه 1700 تومان نیز از قیمت پیشنهادی شورای قیمت‌گذاری پایین‌تر است.

جلال محمود زاده، نماینده مردم مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به جلسه تشکیل شده در خصوص قیمت‌گذاری و نرخ تضمینی گندم در مجلس با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گفت: نرخ تضمینی خرید گندم به مبلغ 15 هزار تومان توسط وزیر جهاد کشاورزی تعیین و کتبا اعلام شده است.

به گفته محمودزاده، در حال حاضر نیز خرید گندم بر پایه 15 هزار تومان صورت می‌گیرد که بر ‌این‌اساس خرید گندم از کشاورزان در مناطق گرم‌سیر پایان یافته و در مناطق سردسیر نیز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جایگاهی نیست که بتواند مستقیما به قیمت مصوب شده از سوی شورای قیمت‌گذاری اعتراض کند. چرا که تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای قیمت‌گذاری قطعی بوده، کاملا قانونی است و دولت موظف است که از این قیمت‌ها تمکین کند.

نرخ تضمینی گندم 1700 تومان پایین‌تر از قیمت پیشنهادی شورای قیمت‌گذاری است/ ضرورت اعلام نرخ گندم قبل از شروع کشت

قیمت تمام شده کشت گندم برای کشاورزان بسیار زیاد است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: قیمت واقعی گندم، بر اساس قیمت تمام شده که در حال حاضر به خاطر افزایش قیمت نهاده‌ها، ماشین‌آلات و هزینه‌های جانبی که کشاورزان تقبل می‌کنند، خیلی بیشتر از مبلغ در نظر گرفته شده برای نرخ تضمینی گندم است.

وی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در خصوص گندم به خودکفایی برسیم، نیازی به واردات نداشته باشیم و کشاورزان را تشویق کنیم تا به سوی کشت محصول استراتژیک گندم بروند، نیاز است تا قیمت‌های واقعی را، بر اساس قیمت‌های تمام شده اعلام کنیم.

محمودزاده، اظهار کرد: راه اینکه شورای قیمت‌گذاری بتواند قیمت تضمینی را اعلام کند؛ استناد به نظرات گروه کارشناسی این شورا است، که بر این اساس قیمت در نظر گرفته شده از سوی این گروه کارشناسی پیشنهاد شده و شورای قیمت‌گذاری، بر اساس پیشنهاد این گروه اقدام به تصویب و اعلام نرخ نهایی برای محصولات کشاورزی می‌کند.

نرخ تضمینی گندم 1700 تومان پایین‌تر از قیمت پیشنهادی شورای قیمت‌گذاری است

این نماینده مجلس، تاکید کرد: در خصوص نرخ تصویب شده گندم در سال جاری، این گروه کارشناسی 16700 تومان را پیشنهاد داده بود، اما متاسفانه به خاطر فشار دولت به بهانه نبود نقدینگی، شورای کارشناسی نیز از این قیمت عدول کرده و قیمت را بر پایه 15 هزار تومان اعلام کرد. بنابراین 15 هزار تومانی که برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری اعلام شده است، نه تنها بالا نیست، بلکه 1700 تومان نیز از قیمت پیشنهادی شورای قیمت‌گذاری پایین‌تر است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در ادامه گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید به این امر توجه کند که نظرات شورای قیمت‌گذاری مطابق قانون و مصوبه مجلس شوری اسلامی است و این سازمان به عنوان مجری امر، ملزم به اجرای قانون می‌باشد.

ضرورت اعلام نرخ گندم قبل از شروع کشت

در پایان محمودزاده تصریح کرد: پیشنهاد ما به وزارت جهاد و کشاورزی و شورای قیمت‌گذاری این است که برای سال پیش‌رو قیمت واقعی گندم، قبل از شروع کشت از سوی این شورا اعلام شود، تا کشاورزان بتوانند در خصوص انتخاب نوع و کشت محصول خود تصمیم‌گیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha