کد خبر 202078
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹

گزارش «حیات» در خصوص عدم پرداخت مطالبات گندمکاران؛

پرداخت به موقع مطالبات گندم‌کاران، مانع قاچاق گندم به کشورهای همسایه می‌شود

پرداخت به موقع مطالبات گندم‌کاران، مانع قاچاق گندم به کشورهای همسایه می‌شود

پیرو بی‌ثباتی قیمت گندم و عدم پرداخت مطالبات گندمکاران، نزاع بر سر قیمت‌گذاری گندم، در نهایت باعث انتشار نامه سرگشاده‌ای از سوی «بنیاد ملی گندم‌کاران» خطاب به رهبر معظم انقلاب  شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ پیرو بی‌ثباتی قیمت گندم و عدم پرداخت مطالبات گندمکاران، حتی بصورت علی‌الحساب، مناقشه بر سر قیمت گندم، در نهایت باعث انتشار نامه سرگشاده‌ای از سوی «بنیاد ملی گندم‌کاران» خطاب به رهبر معظم انقلاب  شد.

بر این اساس نماینده گندم‌کاران در بخشی از این نامه که از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد، عنوان کرده است: «به جهت اینکه گندم از چرخه خرید تضمینی خارج نشود و به سمت خوراک دام و طیور و یا احتکار توسط دلالان و همچنین خدای ناخواسته قاچاق به کشورهای همسایه اتفاق نیفتد؛ تقاضای تشکیل جلسه شورا جهت تجدیدنظر نرخ بر اساس فرآیند مطرح در قانون که در آن اشاره به هزینه‌های تولید به علاوه سود معقول برای کشاورز گندم کار نرخ تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و همچنین نرخ بازار جهانی و نرخ مبادله را داشته که متأسفانه علیرغم کارهای کارشناسی کمیته‌های فنی و آنالیز هزینه‌های تولید توسط بنیاد ملی گندم‌کاران و کمیسیون کشاورزی مجلس، متولی تولید یعنی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بدون توجه به نظرات شورای قیمت‌گذاری نرخ ۱۵ هزار تومان را اعلام نموده که موجبات نارضایتی گندم کاران را فراهم کرده است.

لذا ما به نمایندگی از گندم کاران کشور جهت پایداری تولید و حفظ نیروی کار بخش کشاورزی که طبق اعلام‌های رسمی سالانه تعداد زیادی از بخش کشاورزی خارج می‌شوند و همچنین قطع وابستگی به خارج و حفظ استقلال کشور از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر بر حسن اجرای قانون تقاضای تشکیل جلسه با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاونین مربوطه، اعضای شورای قیمت گذاری در کمیسیون کشاورزی داشتیم که قرار بر این شد تا شورای قیمت گذاری مجدداً تشکیل جلسه داده و نرخ را برابر قانون به ۱۷ هزار تومان اصلاح نماید».

پرداخت به موقع مطالبات گندم‌کاران، مانع قاچاق گندم به کشورهای همسایه/ چه کسی پاسخگوی مطالبات به تعویق افتاده گندمکاران خواهد بود؟

این در حالی است که سخنگوی دولت اعلام کرده بود که بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیئت دولت، قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان در هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر خود افزوده است که قانونا رییس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی ملزم است در هفته جاری جلسه بازنگری قیمت خرید تضمینی گندم را برگزار کند، چرا که قیمت توافق شده هر کیلو ۱۷ هزار تومان است.

بنابر اعلام سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورا اسلامی، تا کنون حدود 2 میلیون تن گندم از کشاورزان در سراسر کشور به صورت خرید تضمینی، خریداری شده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران، گفته است که تا کنون حدود 2 میلیون تن گندم از کشاورزان کشور در قالب خرید تضمینی خریداری شده و این میزان در جنوب کرمان از مرز 150 هزار تن عبور کرده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گندم خریداری شده از کشاورزان جنوب استان کرمان دو برابر میزان خریداری شده در مدت مشابه سال قبل است، عنوان کرد: اگر این روند در سطح کشور تداوم پیدا کند بر اساس برآورد خوش بینانه حدود 10 میلیون تن گندم تحویل سیلوها داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که کشاورزان گندمکار را دچار نگرانی و آسیب جدی کرده بی‌ثباتی قیمت و عدم پرداخت مطالبات حتی بصورت علی‌الحساب است، ادامه داد: درحال حاضر دلالان در جنوب استان کرمان گندم را با قیمت 17 هزار تومان از کشاورزان خریداری و طلب آنها را به‌صورت نقد پرداخت می‌کنند. این مسئله خرید تضمینی را با چالش مواجه می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، افزایش نرخ گندم باعث شده تا الگوی کشت به سمت محصولی حرکت کند که خرید تضمینی دارد؛ اما عدم پرداخت به موقع مطالبات موجب می‌شود تا استقبال کشاورزان برای کشت این محصول استراتژیک کاهش پیدا کند.

اعظمی با تاکید بر اینکه در سال زراعی جاری باتوجه به میزان بارندگی‌ها باید میزان خرید تضمینی گندم افزایش پیدا کند، عنوان کرد: بلاتکلیفی قیمت گندم و بی‌توجهی در پرداخت به موقع پرداخت مطالبات باعث می‌شود تا نتیجه مطلوبی را کسب نکنیم.

بر اساس آخرین اخبار مجلس شورای اسلامی، در نشست کمیسیون کشاورزی با سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده است، نشست ویژه‌ شورای قیمت‌گذاری برای اصلاح نرخ گندم برگزار شود

در پایان گفتنی است که در هفته آینده یکی از دستور کارهای کمیسیون کشاورزی تعیین تکلیف پرداخت مطالبات گندمکاران و تعیین نرخ خرید تضمینی این محصول است.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha