کد خبر 202263
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

تولید هر کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان هزینه دارد

تولید هر کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان هزینه دارد

جلال محمود زاده گفت: هرکیلوگرم گندم برای کشاورزان حدود ۱۵ هزار تومان هزینه تولید دارد در صورتی که کشت این محصول برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد از کشت مجدد آن در سال‌های آتی خود داری می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ جلال محمود زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  در خصوص اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: قیمت کارشناسی گندم ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان است و بر اساس قانون شورای قیمت گذاری نیز باید مطابق با نظر کارشناسی نرخ این محصول استراتژیک را تعیین کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نرخ فعلی خرید تضمینی گندم حداقل یک هزار و ۷۰۰ تومان از نرخ کارشناسی آن کمتر است، عنوان کرد: باید پس از تشکیل نشست شورای قیمت گذاری نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد، متاسفانه دولت بدون برگزاری جلسه نرخ خرید تضمینی این محصول را ۱۵ هزار تومان تعیین کردند که برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه هرکیلوگرم گندم برای کشاورزان حدود ۱۵ هزار تومان هزینه تولید دارد در صورتی که کشت این محصول برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد از کشت مجدد آن در سال‌های آتی خود داری می‌کنند، ادامه داد: اتحادیه گندمکاران اعلام کرده است که باوجود شرایط فعلی محصول خود را به دولت تحویل نمی‌دهند، کشاورزانی که امکان ذخیره سازی دارند آن را ذخیره می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از گندم تولیدی به دلیل نرخ بالایی که در کشورهای همسایه دارد قاچاق می‌شود و از سوی دیگر دولت به صورت نقدی مطالبات گندم‌کاران را پرداخت نمی‌کند، تصریح کرد: هرکیلوگرم جو در بازار بیش از ۱۷ هزار تومان قیمت دارد به همین دلیل برای دامداران تبدیل کردن گندم به خوراک دام ارزان‌تر تمام می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه درحال حاضر حداقل به ۱۱ میلیون تن گندم نیاز داریم، اگر مصرف شیری‌پزی‌ها و نانوایی‌های فانتزی را نیز به این میزان اضافه کنیم نیاز کشور به ۱۳ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: با قیمت اعلامی از سوی دولت میزان خرید تضمینی به ۵ میلیون تن نمی‌رسد و باید نیاز کشور را با پرداخت هزینه چندین برابری نیاز از سایر کشورها تامین کنیم. درحال حاضر نیز روسیه اعلام کرده که گندم به فروش نمی‌رساند و برخی از کشورهایی اروپایی نیز با خشکسالی مواجه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha