کد خبر 209923
۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

کارشناس خودرو در گفتکو با «حیات»؛

واردات موثر و پیوسته خودرو عامل از سرگیری رونق در بازار/ محدودیت واردات خودرو به کشور

واردات موثر و پیوسته خودرو عامل از سرگیری رونق در بازار/ محدودیت واردات خودرو  به کشور

صدرایی گفت: اگر واردات خودرو به کشور به صورت موثر، پیوسته و به تعداد مناسب انجام شود، باعث ایجاد تثبیت در قیمت خودرو، برگشتن بازار به حالت عادی و ازسرگیری معاملات و خرید و فروش خودرو در بازار داخلی خواهد کرد.

صدرایی، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به تایید خبر واردات خودرو به کشور و تاثیر آن بر رکود بازار داخلی، گفت: این روزها پس از اعلام خبر تصویب واردات خودرو از سوی شورای نگهبان، شاهد ایجاد رکود در بازار داخلی خودرو و توقف خرید و فروش از سوی مصرف‌کنندگان هستیم.

به گفته این کارشناس خودرو، قطعا اگر بازار به همین شکل باقی بماند، باعث بروز مشکلات اساسی و شاید بتوان گفت فاجعه‌ای در بازار خودرو کشور، برای خودروسازان و فعالان بازار شود.

وی افزود: اگر واردات خودرو به کشور به صورت موثر، پیوسته و به تعداد مناسب انجام شود، باعث ایجاد تثبیت در قیمت خودرو، برگشتن بازار به حالت عادی و ازسرگیری معاملات و خرید و فروش خودرو در بازار داخلی خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: برعکس اگر ما شاهد ایجاد تورم در اقتصاد کشورمان باشیم و در ادامه واردات نیز، مسیر خود را با موفقیت طی نکند و مانند واردات خودرو صفر در قالب حرف باقی مانده، عملیاتی نشده و با بن‌بست‌ها و مشکلاتی روبرو شود، یقینا بازار خودرو کشور، مجددا ناامید شده، به ناچار به سمت تولید و عرضه خودروهای مونتاژی و بی‌کیفیت موجود در کشور به بازار پیش خواهد رفت. آغاز مجدد این روند در نهایت افزایش قیمت خودرو را در پی خواهد داشت.

صدرایی اظهار کرد: تمامی این اتفاقات بستگی به برنامه‌ریزی و نوع مدیریتی دارد که در این خصوص از سوی دولت انجام خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در حال حاضر دولت برای اینکه نشان دهد تمام تلاش خود را برای کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو به کار بسته است، واردات خودروهای کارکرده را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: من به عنوان یک کارشناس خودرو موافق واردات خودروهای کارکرده هستم؛ اما به شرطی که بتوان برای اجرایی‌کردن این مهم، برنامه‌ریزی درستی داشت، تا خودروهایی سالم، با کیفیت، با خدمات پس از فروش و تامین قطعات مورد نیاز آن در دراز مدت، به دست مردم برسد.

به گفته صدرایی، در تئوری واردات خودروهای کارکرده، با تنگناهای بسیاری روبرو بوده و قابل قیاس با خودرو های صفر و نو نیست. خودروی دست دو معمولا باگ‌ها و مشکلات بسیاری را به همراه دارد. اما در عمل دستور کار آن نیز قطعا با باگ‌هایی همراه است. اما اگر در مرور زمان و پیوسته مدیریت و برنامه‌ریزی شود، می‌تواند به عنوان یک گزینه خوب در یک سال پیش‌رو، مورد بررسی قرار گرفته و عملیاتی شود.

واردات موثر و پیوسته خودرو عامل از سرگیری رونق در بازار/ محدودیت واردات خودرو  به کشور

وی در پاسخ به این سوال که، آیا واردات خودرو باعث ایجاد رقابت در بازار داخلی خودرو و به تبع آن پویایی صنعت خودرو کشور خواهد شد، یا خیر؟ تاکید کرد: متاسفانه هیچ‌گاه خودرو به گونه‌ای وارد کشور نخواهد شد که بتواند صنعت خودرو کشور را وارد رقابت کند. اگر زمانی که 200 تا 300 هزار عدد خودرو، وارد کشور شوند، می‌شود گفت که صنعت خودرو کشور، می‌تواند تحت تاثیر واردات، وارد رقابت شده و صنعت تولید خودر در کشور با کیفیت بهتر و بالاتری انجام شود.

درپایان و به گفته صدرایی، با توجه به محدودیت‌های ارزی که ایران با آن مواجه است، یقینا واردات خودرو نیز با محدودیت‌ها . موانعی روبرو شده و تعداد آن به میزانی نخواهد بود که باعث ایجاد رقابت در صنعت داخلی خودرو شود. با این نظام تعرفه‌ای و بازار مهندسی شده، من بعید می‌دانم که حداقل، خودروهای بخش دولتی، توان رقابت با خودروهای وارداتی را داشته باشند و نهایتا در حاشیه امن خود باقی خواهند ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha