کد خبر 209690
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

مسافران چشم‌انتظار ظرفیت خالی در بخش‌های مختلف حمل و نقل

مسافران چشم‌انتظار ظرفیت خالی در بخش‌های مختلف حمل و نقل

همزمان با اوج گرفتن سفرهای تابستانی، بسیاری از مسافران عنوان می‌کنند که ظرفیت خالی در بخش های مختلف حمل و نقلی وجود ندارد و در خرید بلیت ناوگان عمومی با مشکل مواجه شده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ این روزها همزمان با اوج گرفتن سفرهای تابستانی و افزایش تعداد تقاضای بلیت ناوگان عمومی، طبق گفته بسیاری از مسافران مشکل کمبود بلیت در تمام حوزه های حمل و نقلی وجود دارد این در حالی است که دولت و وزارت راه وشهرسازی وعده داده بودند که با نظارت بر تمامی سایت های فروش و همچنین افزایش تعداد ناوگان بخشی از مشکل کمبود بلیت ها را برطرف می کنند.

مشکل کمبود بلیت تنها برای بخش هوایی کشور نیست و بررسی های میدانی و نظارت ها حاکی از آن است که در تمامی بخش ها شاهد کاهش عرضه بلیت هستیم و این موضوع باعث شده است که میزان سفر با خودروهای شخصی افزایش یابد که نتیجه آن افزایش میزان تصادفات جاده ای و رشد مصرف سوخت خواهد بود.

موضوع کمبود بلیت درحوزه قطارهای مسافری باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای مسافران شده است و تعداد زیادی از متقاضیان که نتوانسته بودند در ایام پیش فروش اقدام به خرید بلیت کنند و اکنون به دنبال بلیت هستند با مشکلاتی مواجه شده اند.

 امیر حسینی یکی از مسافران حوزه هوایی گفت: چند وقتی است که بلیت هواپیما برای مسیر شیراز- تهران را جستجو می کنم اما امکان خرید بلیت نیست همچنین برای مسیر تهران - مشهد که همیشه بلیت وجود داشت با محدودیت مواجه هستیم.

او ادامه داد: در حالی که بلیت در بسیاری از سایت های فروش پیدا نمی شود اما در بازار سیاه تعداد زیادی از مسافران که کار فوری دارند ناچار به تهیه بلیت هایی با قیمت های بسیار بالا هستند. جالب این است که این تکمیل ظرفیت صوری هیچ وقت کنسلی و لیست انتظار ندارد.

غلامی یکی دیگر از مسافران در این بخش هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جهت چکاب پزشکی باید هر ۶ ماه به شیراز بروم، هم اکنون دو ماه است که‌ بلیت رفت را گرفته ام ولی بلیت برگشت همیشه تکمیل ظرفیت دارد و مجبور هستم هر بار برای برگشت یا از سواری با قیمت های بسیار بالا استفاده کنم و یا با اتوبوس بازگردم.

والایی یکی از مسافران در حوزه ریلی هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یک هفته است که به هر آژانس و یا سایتی مراجعه داشتم بلیت قطار مشهد پیدا نکرده ام ولی با چند آژانس که تماس گرفتم اعلام کردند که بلیت قطار ۵ ستاره با قیمت ۲ میلیون تومان پیدا می شود و در یک جستجوی عادی برای ۴۵ روز آینده هیچ بلیتی نه در بخش هوایی و نه در بخش ریلی موجود نیست.

در حوزه کمبود بلیت قطار، رجبی نایب رئیس اول انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: بخشی از کمبود ظرفیت های بخش حمل ونقل ریلی به دلیل از رده خارج شدن تعدادی از ناوگان و لکوموتیوها بوده است.

در خصوص حوزه هوایی هم محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: مشکل کمبود بلیت هواپیما به دلیل افزایش تقاضا در ایام پیک سفر است و از سوی دیگر با توجه به افزایش تعداد پروازها برای حجاج این کمبود بلیت تشدید شده است.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور، در حال حاضر سازمان هواپیمایی نظارت های خود را بر سایت های فروش بلیت افزایش داده است و تاکنون هم ۱۹ سایت متخلف فروش بلیت به دلیل تخلفات در حوزه احتکار بلیت و گران فروشی مسدود شده است.

او می گوید: تعداد ناوگان هوایی کشور در حال افزایش است و با رشد تعداد ناوگان به طور قطع میزان ظرفیت ها در حوزه هوایی کشور افزایش می یابد.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در حال حاضر نظارت ها در این بخش به صورت مستمر در حال انجام است و به تمامی آژانس های مسافرتی و سایت ها هشدار داده ایم که به هیچ عنوان تخلفی در این بخش انجام ندهند در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

در حوزه حمل ونقل جاده ای عمومی هم داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کمبودهایی در این حوزه با توجه به افزایش تقاضا وجود دارد و این موضوع هم به دلیل کمبود ناوگان است. چند شرکت خودروساز داخلی اعلام کرده بودند که تعدادی ناوگان تحویل خواهند داد.

او افزود: در حال حاضر با نزدیک شدن به ایام اربعین سفارش ۲ هزاردستگاه اتوبوس را داده ایم که امیدوار هستیم با اضافه شدن این تعداد ناوگان شاهد بهبود وضعیت این بخش باشیم.

گفتنی است  با نزدیک شدن به ایام محرم، سفرها به شهرهای زیارتی افزایش می یابد که این شرایط نیازمند تمهیدات بیشتری برای افزایش ظرفیت ناوگان است حال باید منتظر ماند و دید دولت و وزارت راه و شهرسازی چه برنامه هایی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل ونقل کشور اجرا می کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha